کد خبر: ۲۷۰۵۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴

افزایش مستمری‌بگیران با طلاق صوری!

یک جامعه‌شناس نسبت به افزایش میزان طلاق‌های صوری در کشور هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر حسین امیری گنجی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میزان آگاهی مردم نسبت به این نوع طلاق‌ها بیشتر شده است و این امر آمار طلاق را در کشور افزایش می‌دهد.

وی افزود: معمولا دولت‌ها در کاهش یا افزایش آمار طلاق نقش‌آفرینی ویژه‌ای دارند و اکنون در ایران شاهد قانونی در تامین اجتماعی و موسسات بازنشستگی هستیم که بر اساس آن در صورتی‌ که دختری پدر و مادر خود را از دست داده باشد و بی سرپرست باشد می‌تواند از دولت مستمری بگیرد و این امکان موجب شده است که بسیاری از بانوان جامعه ما با طلاق‌سوری از این مستمری بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه این قانون از حدود 6 سال گذشته و در حمایت از خانواده‌ها اجرا شده است، تصریح کرد: در گذشته خانواده‌ها از این قانون اطلاع اندکی داشتند اما اکنون میزان آگاهی مردم نسبت به این قانون افزایش یافته و این امر به راهی برای سوءاستفاده برخی مردم و افزایش آمار طلاق در کشور تبدیل شده است.

این جامعه‌شناس ادامه داد: معمولا بانوانی که واجد شرایط قانون مذکور باشند، با طلاق صوری از همسر خود جدا می‌شوند و پس از ثبت طلاق در ثبت‌احوال، به صورت مجدد با همسر خود صیغه مادام‌العمر می‌کنند، از طرف دیگر چون امکان ازدواج برای آنان فراهم نیست این امر به کاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق منجر می‌شود در حالی که تفاوتی در زندگی عاطفی آنان ایجاد نمی‌شود.

امیری خاطرنشان کرد: آمار دقیقی از درصد طلاق‌های صوری ناشی از مستمری‌بگیری وجود ندارد اما با توجه به افزایش بالای این نوع طلاق، جامعه‌شناسان میدانی در استان‌های مختلف کشور در حال بررسی و پیگیری این موضوع هستند و چیزی که اکنون کاملا مشخص است افزایش این نوع از طلاق‌هاست.

وی با بیان اینکه اختلاف طبقاتی، اعتیاد، گونه‌های متنوع فرهنگی، همسان‌سازی و شهر‌نشینی از عوامل افزایش میزان طلاق در سطح جهانی است، اضافه کرد: امروزه در جامعه ما زندگی‌ها به سوی شیوه‌ مدرن سوق یافته است و به تبع آن، افزایش سطح تحصیلات منجر به افزایش توقعات شده است. این امر نیازمند همسان‌سازی خانواده‌های زوجین است که این موضوع از علل اصلی افزایش طلاق در کشور است. البته افزایش سطح تحصیلات منجر به افزایش سن ازدواج نیز می‌شود اما در این مورد چون جامعه ما نیز جامعه صنعتی است، افزایش سن ازدواج هیچ مانعی ندارد و از ویژگی‌های چنین جامعه‌ای است.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه بی‌برنامگی‌های دولت برای آینده جوانان از علل اصلی طلاق در جامعه ماست، گفت: یکی از راهکار‌های کاهش آمار طلاق، آموزش‌های پیش از ازدواج و آموزش‌های همسرداری است اما متاسفانه اصلا شاهد چنین برنامه‌هایی در کشور نیستیم.

وی افزود: جوانان نیازمند فراگیری شیوه‌های همسرداری و برقراری تفاهم هستند تا بتوانند همتای خود را پیدا کنند اما در کشور ما هرگز بر روی این موارد به صورت کاربردی کار نشده است.

امیری عنوان کرد: همچنین از سویی بیشتر جامعه ما را خانواده‌های سنتی تشکیل داده است که این خانواده‌ها با ارتباط پیش از ازدواج مخالف هستند و از سویی اگر آزادی برای ارتباط پیش از ازدواج زوجین فراهم شود گاهی منجر به ایجاد هرج و مرج می‌شود و کنترل این شرایط تنها نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد قید و بند توسط دولت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین