کد خبر: ۲۷۰۵۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸

انتشار نقل قول نیمه‌تمام از دکتر دانش برای تضعیف موقعیت وی در مجلس

متاسفانه نقل قول نيمه‌تمامي از دكتر دانش، گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای تصدی وزارت علوم به نقل از كتاب خاطرات آقاي دكتر معين (تاريخ شفاهي آموزش عالي ايران) منتشر شده است كه مطابق نظر واقعي ايشان نيست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: متاسفانه نقل قول نيمه‌تمامي از دكتر دانش،گزینه پیشنهادی رییس جمهور برای تصدی وزارت علوم به نقل از كتاب خاطرات آقاي دكتر معين (تاريخ شفاهي آموزش عالي ايران) منتشر شده است كه مطابق نظر واقعي ايشان نيست.

به گزارش آفتاب، متن كامل پرسش و پاسخ ايشان از متن كتاب برای ابهام زدایی منتشر می‌شود.

در کتاب تاریخ شفاهی آموزش عالی ایران آمده است:

ورود بسيج به دانشگاه با چه سازوکاری صورت گرفت؟

دكتر دانش: از اقدامات دفاعي که انجام شد، تشکيل بسيج بود. ما در مقطع جنگ با آقايان محسن رضايي، افشار و فيروزآبادي که مسئولان جنگ بودند، همراه بوديم. آقاي فيروزآبادي در دوره جنگ، معاون دفاعي نخست‌وزيري بود و پيش از ورود آقاي دکتر معين به وزارت‌خانه با اين آقايان آشنا بوديم و يک‌سري جلسه هم برگزار شده بود. در دوران آقاي دکتر معين هم جلسه‌ها ادامه داشت براي اينکه کاري کنيم تا بسيجي‌ها وارد دانشگاه بشوند. شرکت‌کنندگان در آن جلسات، آقايان علی جنتي معاون وقت وزیر کشور ، محسن رضايي، فيروزآبادي، افشار، بنده و يکي دو نفر ديگر بودند. اصل مسئله اين بود که ما فکر مي‌کرديم طبق يک روال طبيعي، فرهنگ بسيجي مي‌خواهد وارد دانشگاه شود. به خاطر دارم وقتي امام بيانيه ورود بسيج به دانشگاه‌ها را دادند با دوستان گفت‌وگو مي‌کرديم که بحث حضرت امام اين نيست که نهاد بسيج در دانشگاه تشکيل شود، بلکه مي‌خواهند آن روحيه و توانمندي بسيجي وارد جنبه‌هاي علمي شود. در آن جلسات روي اين نکته تأکيد مي‌کرديم، ولي آن آقايان مي‌گفتند که شروع فرمان امام اين است که بايد نهاد بسيج در دانشگاه تشکيل شود. ما هم مخالفت مي‌کرديم و مي‌گفتيم قبل از انقلاب هم شبيه همين مسئله پيش آمد که عده‌اي از نيروهاي سرباز شاه مي‌خواستند وارد دانشگاه شوند، اما دانشجوها مخالفت مي‌کردند و اين مسئله همين تلقي را دوباره زنده مي‌کند و نه‌تنها کمکي به بسيج نمي‌کند که اصل پيام امام هم روي زمين مي‌ماند.

بعد از اين جلسه‌ها اختلاف‌هايي بين ما به وجود آمد. خاطرم هست که اين مسئله در دوران دکتر معين دوباره خيلي جدي ‌شد و آن دوستان هم انتظار داشتند که به عنوان همکار در زمان جنگ با آنها همکاري کنم تا اين اتفاق بيفتد، تا اينکه تعيين تکليف تشکيل نهاد بسيج در دانشگاه به عهده شوراي انقلاب فرهنگي گذاشته شد.

اين مورد در دوره آقاي دکتر معين اتفاق افتاد؟

دكتر دانش: بله، در زماني که آقاي‌ هاشمي رفسنجاني، رئيس شورای عالی انقلاب فرهنگي بودند، آقاي دکتر معين از من خواستند در جلسه حاضر شوم. در آن جلسه آقايان محسن رضايي، افشار و فيروزآبادي هم آمدند و نظر خود را گفتند. طرح ما اين بود که بسيج در همان پايگاه‌هاي خارج از دانشگاه بماند و اگر دانشجويي تمايل به حضور داشت برود و در همان مناطق ثبت‌نام کند، ما هم همکاري مي‌کنيم و فرم‌هاي عضويت را از طريق نهادهاي فرهنگي داخل دانشگاه به افراد علاقه‌مند مي‌رسانيم. آنها مخالفت مي‌کردند و ما نیز تبعات حضور بسيج در دانشگاه را ‌یادآوری می‌کردیم. يادم مي‌آيد که آقاي‌ هاشمي هم تقريباً نظر ما را داشت. در نهايت رأي‌گيري شد و نظر ما تأييد شد. از جلسه که بيرون آمديم، آن دوستان به من گفتند که شما خيانت بزرگي به دانشگاه‌ها کرديد.

در آن جلسه تصويب شد بسيج با لباس و اسلحه و آموزش نظامي وارد دانشگاه نشود و فقط کارهاي دفتري و اداري آنها در داخل دانشگاه باشد.

دكتر دانش: بله، اما بعد از دوره چهارساله اول آقاي دکتر معين، آقاي‌ هاشمي گلپايگاني اجازه تأسيس اولين نهاد بسيج در دانشگاه شهيد بهشتي را داد که بعد از آن هم ادامه پيدا کرد. اما ما در آن دوره چهارساله اجازه انجام اين کار را نداديم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین