کد خبر: ۲۷۱۱۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰

دزدان دریایی چگونه به کشتی‌ها حمله می‌کنند؟

فرمانده ناوشکن تمام ایرانی (جماران) گفت: دزدان دریایی حاضر در منطقه خلیج عدن به صورت ناگهانی به کشتی های تجاری و نفتکش ها حمله می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این مطلب را ناخدا دوم عرشه «فتح الله رحیمیان» روز شنبه اعلام کرد. 

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا، نامبرده افزود: عمل سوار شدن به هر گونه کشتی با هدف انجام سرقت، غارت، باج خواهی یا هرگونه جرم دیگر و با هدف یا احتمال به کار بردن زور برای پیشبرد این عمل از سوی سازمان بین المللی دریانوردی، دزدی دریایی تعریف شده است. 

وی در خصوص مجازات های دزدی دریایی نیز توضیح داد و گفت: طبق ماده 100 کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها و ماده 14 کنوانسیون ‍ژنو در مورد دریاهای آزاد تمامی کشورها باید تا حد ممکن برای سرکوب و مجازات دزدان دریایی در دریاهای آزاد یا در هر مکانی که در حوزه صلاحیت هیچ کشوری نباشد با یکدیگر همکاری کنند. 

فرمانده ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) ادامه داد: براساس تعریف ارائه شده در مورد دزدان دریایی در کنوانسیون های مربوطه و همچنین و عرف بین المللی، دزدی دریایی جرم بین المللی شناخته شده و برای اقدامات قهری توسط تمام کشورها نسبت به دزدان دریایی اجازه داده شده است. 

ناخدا دوم رحیمیان با بیان این که محل استقرار دزدان دریایی در آب های جنوب کشور یمن، خلیج عدن تا غرب تنگه باب المندب و جنوب دریای سرخ، منطقه شاخ آفریقا تا مناطق سواحل شرقی کشور سومالی و کنیا تا حوزه دریایی شمال جزیره ماداگاسکار تعریف می شود، گفت: مقصد نهایی دزدان دریایی پس از گروگان گیری کشتی های تجاری و نفتکش ها، سواحل و بنادر کشور سومالی جهت پناه گرفتن است. 

وی ضمن تشریح حمله دزدان دریایی به کشتی های تجاری و نفتکش در خلیج عدن افزود: دزدان دریایی به صورت ناگهانی و با تعداد زیادی از قایق های کوچک تندرو به سمت کشتی های تجاری و نفتکش هایی که با سرعت محسوس حرکت می کنند و دارای دیواره های کوتاه و بلند هستند، حمله کرده، به آنها چنگگ انداخته، بالا رفته و کشتی یاد شده را به گروگان می گیرند. 

وی گفت: این دزدان دریایی که تنها به سلاح های سبک از جمله مسلسل های تهاجمی و موشک انداز مسلح هستند، هنگام نزدیک شدن به کشتی های یاد شده با شلیک های گسترده به سوی پل فرماندهی و افراد حاضر بر روی عرشه کشتی اقدام به ایجاد فضای رعب و وحشت کرده و با یک یورش ناگهانی با استفاده از پله های جنگی و انداختن چنگک هایی با طناب های بلند وارد کشتی های تجاری می شوند. 

فرمانده ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) اضافه کرد: این گروه های مسلح شبه نظامی از سوی شناورهایی بزرگ تر و مجهزتر (کشتی های مادر تدارکاتی) که در فاصله دورتر قرار دارند و با استفاده از تجهیزات ناوبری از قبیل رادار، جی.پی.اس و اِی.آی.اِس موقعیت، راه، سرعت، مسیر، بار، مقصد، طول، عرض و ارتفاع کشتی ها را رصد می کنند و پس از هماهنگ شدن به سوی واحدهایی که به صورت انفرادی و تنها در این منطقه تردد دارند، حمله می کنند. 

وی توضیح داد: دزدان دریایی خلیج عدن با ورود به شناورهای تجاری و نفتکش های عبوری از این منطقه راهبردی که سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا را به یکدیگر متصل می کنند، اقدام به سرقت کشتی ها، محموله های آنان و باج خواهی از صاحبان آنها و کشورهای متبوعشان می کنند. 

ناخدا دوم رحیمیان گفت: اکنون با حضور ناوهای رزمی برخی از کشورها از جمله نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه یاد شده و تامین امنیت خطوط مواصلاتی در پهنه دریاها و آب های آزاد و بین المللی این گونه اقدامات شوم از سوی دزدان دریایی بشدت کاهش یافته و می توان ادعا کرد که به صفر رسیده است. 

وی افزود: این ناوگان علاوه بر این که در راستای انجام ماموریت خود اقدام به تامین امنیت کشتی های ایرانی می کند در صورت درخواست کمک اضطراری از سوی شناورهای سایر کشورهای جهان در راستای اهداف انساندوستانه و مقررات های بین المللی دریانوردی به کمک آنان می شتابد. 

سی و دومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه ماموریت خود به منظور تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشورمان پس از عبور از تنگه هرمز، راس الکوه، دریای عمان، راس الحد، دریای عربی، جزیره مصیره، راس المدرکه، مجمع الجزایر کوریا و موریا، راس المروط، بندر صلاله، الموکلا، راس الفرتاک و راس الکلب چهارشنبه گذشته وارد خلیج عدن شده است.

این ناوگروه روز عاشورا عازم ماموریت جدید شد.

ناوگروه سی و یکم روز دوشنبه گذشته و پس از سه ماه ماموریت در بندر کنارک پهلو گرفت. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین