کد خبر: ۲۷۱۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵

مرور کوتاه مذاکرات هسته‌ای، یک هفته قبل از پایان مهلت

هر دو طرف مذاکرات به احتمال زیاد برای گسترش مذاکرات اقدام خواهند کرد تا تنش های موجود و احتمالی آینده که می تواند منجر به حمله نظامی شود را دفع کنند. اما مطمئنا از دست دادن مهلت 3 آذرماه باعث می شود نظریه تندروهای کنگره که به مذاکرات با ایران خوشبین نبوده اند را تقویت کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: تهران و 6 قدرت جهان، بیش از همیشه به کسب توافق هسته‌ای نزدیک هستند. توافقی که می تواند ایران را از انزوای سیاسی و اقتصادی بیرون بیاورد و دوران تازه ای را برای خاورمیانه ی بحران زده رقم بزند.

به گزارش آفتناب به نقل از آسوشیتدپرس، خبر بد؟ مسائل حل نشده بزرگی همچنان میان ایران و غرب پابرجا است. به نظر می رسد تا پایان مهلت مذاکرات، توافق صورت نگیرد اما گویا دو طرف مذاکرات، از تمدید فرصت استقبال کنند اما تمدید مذاکرات می تواند در آمریکا مخالفت کنگره و در ایران واکنش تندروها را در پی داشته باشد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و همتایان خود از کشورهای روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز دوشنبه آینده با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در وین ملاقاتی خواهند داشت تا درباره برنامه اتمی ایران به گفت و گو بنشینند.

هر دو طرف مذاکرات چه خواسته هایی دارند؟

غرب می خواهد ایران را از ساخت سلاح هسته ای منع کند. متخصصان غربی می گویند ایران ظرف 3 ماه می تواند به سلاح اتمی مجهز شود. آمریکا و متحدانش می خواهند با تمدید مذاکرات و خرید وقت، فرصت نشان دادن واکنشی مناسب را پیدا کنند.

اما ایران بارها اعلام کرده است که قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد و تنها برنامه صلح آمیز هسته ای مانند ساخت سوخت راکتور، را دنبال می کند. ایران در حالی که در تلاش است غرب را برای برداشتن تحریم های بین المللی متقاعد کند، می خواهد برنامه اتمی خود را در آینده توسعه ببخشد.

منازعه اصلی بر سر چیست؟

برنامه غنی سازی ایران. این غنی سازی می تواند یا سوخت راکتور را تامین کند و یا به ساخت بمب منجر شود. آمریکا و متحدانش می خواهند برنامه هسته ای ایران را عمیقا و طولانی مدت کنترل کنند اما ایران آن را نمی پذیرد.

آیا تاکنون پیشرفتی صورت گرفته است؟

بله. ایالات متحده آمریکا از ایران خواست تا  خروجی برنامه غنی سازی خود را به 1500 ماشین غنی کننده ، محدود کند. دیپلمات ها به خبرگذاری آسوشیتدپرس گفته اند که در مذاکرات روز دوشنبه در این باره به طورت تفصیلی صحبت خواهد شد. واشگنتن می گوید با 4500 ماشین نیز موافق است به شرطی که در عوض آن از ایران امتیازهای بیشتری بگیرد.

یکی از این امتیازات، می تواند کاهش ذخایرگاز ایران از گاز اورانیوم باشد که باعث افزایش سانتریفیوژ از ابتدای پروسه آن شده است. ایران در ابتدا مخالف این ایده نبود اما دیپلمات ها می گویند، اکنون ایران با روسیه درباره افزایش ذخایر آن گفت و گو می کند. 

احتمال کسب توافق تا 3 آذماه چقدر است؟

بسیار ضعیف. ایران در ابتدا اعلام کرد که حدود 10 هزار سانتریفیوژ را حفظ کند. اما دیپلمات ها می گویند 8 هزار سانتریفیوژ پذیرفتنی است و به همین دلیل است که همچنان مسائل اساسی و مهم میان دو طرف حل نشده باقی مانده است.

در تهران خواستار پایان محدودیت های غنی سازی پس از چندسال هستند. پس از آن می خواهند غنی سازی اورانیوم را تا حدود 200 سانتریفیوژ برسانند. اما واشنگتن میخواهد این محدودیت تا یک دهه بر برنامه هسته ای ایران اعمال شود.

اگر فرصت مذاکرات از دست برود چه اتفاقی می افتد؟

هر دو طرف مذاکرات به احتمال زیاد برای گسترش مذاکرات اقدام خواهند کرد تا تنش های موجود و احتمالی آینده که می تواند منجر به حمله نظامی شود را دفع کنند. اما مطمئنا از دست دادن مهلت 3 آذرماه باعث می شود نظریه تندروهای کنگره که به مذاکرات با ایران خوشبین نبوده اند را تقویت کند.

پس از آن ممکن است آمریکا برای دلجویی از کنگره، دست به وضعه تحریم های جدید علیه ایران بزند. که همین باعث می شود تندروهای داخل ایران نیز با مذاکرات مخالفت بیشتری کنند و در نهایت فشارهای داخلی هر دو طرف سبب شود، تهران و واشنگتن از پای میز مذاکرات برخیزند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین