کد خبر: ۲۷۲۰۷۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۳

ذخیره صندوق توسعه ملی بالغ بر 70 میلیارد دلار

قائم مقام صندوق توسعه ملی گفت: ذخیره صندوق توسعه ملی بالغ بر 70 میلیارد دلار است که می تواند نقش موثری در توسعه کشور داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سید محمد قاسمی حسینی روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی منطقه ای راهکارهای اقتصاد مقاومتی در مشهد گفت: صندوق توسعه ملی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و می تواند در جهت توسعه سرمایه گذاری در حوزه های زیربنایی و پویایی اقتصاد نقش موثری داشته باشد.

وی بیان کرد: در شرایط سخت اقتصادی سالهای اخیر که همه فاینانسها و سرمایه گذاری های خارجی و بیع متقابل قطع و ایران به طور کامل تحریم شد، صندوق توسعه ملی با افتخار جایگزین همه آنها شد.

حسینی افزود: اگر تدبیر رهبر معظم انقلاب و همت مجلس شورای اسلامی نبود این صندوق امروز این میزان ذخیره نداشت و برای 10 میلیون دلار باید دست به دامن بانک جهانی و صندوق توسعه اسلامی می شدیم.

قائم مقام صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه صندوقهای ثرورت ملی در بسیاری از کشورهای امروز دنیا اعم از نفتی و غیر نفتی وجود دارد، گفت: در کشور کویت این صندوق از سالها قبل شکل گرفته و امروز ذخیره آن بالغ بر 530 میلیارد دلار است.

وی افزود: در چین سه صندوق و در روسیه دو صندوق با اهداف مختلف در همین راستا وجود دارد.

حسینی اظهارکرد: در نروژ که همانند ایران کشوری نفت خیز است، 100 درصد درآمدهای نفتی به این صندوق واریز می شود که امروز ذخیره آن حدود 950 میلیون دلار است.

وی یادآورشد: این منابع جز برای سرمایه گذاری برداشت نمی شود که از این میزان 25 درصد در داخل و 75 درصد در خارج سرمایه گذاری و سود حاصل از این سرمایه گذاری به داخل کشور برای هزینه کرد در سیستم تامین اجتماعی صرف می شود.

قائم مقام صندوق توسعه ملی ادامه داد: کشورهای دیگر از این منابع نه برای هزینه های جاری برداشت می کنند و نه یارانه می دهند اما در ایران از زمانی که نفت در مسجد سلیمان استخراج شد، درآمدها به نوعی در اختیار دولت قرار گرفت و خرج شد.

وی افزود: در برنامه توسعه کشور قبل از انقلاب نیز این منابع عموما صرف امور جاری می شد و فقط اندکی از آن به احداث زیر ساختها اختصاص یافت.

حسینی یادآور شد: اما از برنامه چهارم توسعه قبل از انقلاب نفت دوباره وارد بودجه و بودجه های جاری و عمرانی ادغام شد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب با فراز و نشیب های زیادی که وجود داشت تا بعد از جنگ همچنان این منابع صرف اداره کشور می شد.

حسینی افزود: تا قبل از تحریم ها سالانه 70 تا 80 میلیارد دلار درآمد نفتی وارد کشور می شد اما طی تمام این سالها از این منابع استفاده درست نشد و آنها را به درستی مدیریت نکردیم.

وی تاکید کرد: اینکه نفت بفروشم و با آن اضافه کار و جبران یارانه ها را بپردازیم، نمی تواند اقدام درستی در حوزه اقتصاد باشد.

قائم مقام صندوق توسعه ملی گفت: خوشبختانه صندوق توسعه ملی با حمایت رهبری و مجلس توانست با گذشت سه - چهار سال پس از تاسیس، ذخیره مناسبی داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر سیاست های رهبر معظم انقلاب مبنی بر تغییر نگرش به درآمدهای نفت و گاز و تبدیل آن به فعالیت های مناسب اقتصادی با بازه مناسب نبود، این صندوق شکل نمی گرفت.

حسینی گفت: دولتها همیشه برای هزینه کرد درآمدها اشتهای بسیار دارند اما ایستادگی مجلس شورای اسلامی طی سه سال گذشته در مقابل این امر از صندوق محافظت کرد و امروز منابع این صندوق بالغ بر 70 میلیارد دلار است.

وی افزود: امروز با همین منابع می توانیم حداقل 700 هزار شغل در کشور ایجاد کرده و کارآفرینی را توسعه داده و اقتصادی پویا داشته باشیم.

'همایش ملی راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی' با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و برخی شخصیتهای برجسته حوزه اقتصادی قوای مقننه و مجریه به مدت دو روز در مشهد آغاز شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین