کد خبر: ۲۷۲۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
موانع بیشتر، مذاکرات بیشتر

تحلیل رسانه‌های خارجی از فضای مذاکرات هسته‌ای وین

ظریف برنامه‌ریزی کرده بود که از وین مستقیم به تهران برگردد تا با رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، درباره راه‌حل‌هایی که توسط جان کری در این جلسات مطرح شد، مشورت کند و دستور بگیرد. از طرف دیگر جان کری نیز تصمیم داشت از وین به پاریس پرواز کند تا هم با دولت فرانسه مشورت کند و هم منتظر بازگشت ظریف بماند. اگرچه در آخرین لحظه تصمیم هر دو عوض شد و ترتیب یک قرار ملاقات دیگر را با یکدیگر دادند تا خبرهای خوشی را به کشورهای خود ببرند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی خود، جان کری پرواز روز جمعه را کنسل کردند تا بتوانند در جلسه غیربرنامه‌ریزی‌شده‌ای که در اواخر شب برگزار شده بود، حضور پیدا کنند تا بار دیگر بتوانند راهبردی را برای برون‌رفت از بحران هسته‌ای پیدا کنند.

به گزارش آفتاب به نقل از گاردین، ظریف برنامه‌ریزی کرده بود که از وین مستقیم به تهران برگردد تا با رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، درباره راه‌حل‌هایی که توسط جان کری در این جلسات مطرح شد، مشورت کند و دستور بگیرد. از طرف دیگر جان کری نیز تصمیم داشت از وین به پاریس پرواز کند تا هم با دولت فرانسه مشورت کند و هم منتظر بازگشت ظریف بماند.

گویا بعد از 4 روز تلاش در پایتخت اتریش، این مذاکرات حساس نتیجه راضی‌کننده‌ای نداشته است. اگرچه در آخرین لحظه تصمیم هر دو عوض شد و ترتیب یک قرار ملاقات دیگر را با یکدیگر دادند تا خبرهای خوشی را به کشورهای خود ببرند.

لورن فابین نخست‌وزیر فرانسه نیز سفر خود را به تعویق انداخت تا بتواند با کری یک ملاقات دیگر داشته باشد. شاید بتوان دولت فرانسه را پرتردید‌ترین کشور نسبت به این مذاکرات، در میان سایر کشورهای غربی که نماینده‌های خود را به وین فرستاده بودند دانست.

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «مشخص نیست که ما چه زمانی وین را ترک می‌کنیم. اما ما در طول شب در وین حضور خواهیم داشت.»

یک دیپلمات غربی این دور از مذاکرات را با کلمات "جان‌فرسا و جدی" تعریف می‌کند. او می‌گوید این مذاکرات به این دلیل بسیار حساس و چالش‌برانگیز است که هنوز مسائل و موانع بسیار مهمی بر سر راه توافق ایران و غرب وجود دارد.

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا که در مذاکرات چند‌جانبه در بعد از ظهر جمعه شرکت کرده بود، گفت که همچنان "شکاف عمیقی" وجود دارد. او افزود: «ما یک‌سری گفت‌وگوهای بسیار مفید کردیم. با وجود این همچنان مسائل زیادی در مقابل توافق وجود دارد و عمق شکاف میان دو طرف بسیار زیاد است. ما در تلاشیم از میان این مسائل عبور کنیم و با گفت‌وگوهای تکنیکی بیشتر با متخصصان خود، می‌خواهیم در روزهای آینده این مذاکرات را از سر بگیریم تا به نتیجه برسیم.»

پیش از این هاموند به خبرنگاران گفته بود: «این بسیار روشن است. دو طرف سودای کسب توافق را دارند. اما هیچ‌کدام از ما یک توافق بد را نمی‌خواهیم. ایران باید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد، البته ما هم به نوبه خود انعطاف‌پذیری‌مان را بالاتر می‌بریم. اما باید توجه کنیم که زمان کوتاه است.»

هاموند درباره منافع ایران گفت: «واضح است که ایران از این توافق منافع بسیار زیادی خواهد داشت. دسترسی به مقدار بالایی از دارایی‌های بلوکه‌شده، بازگشت به عرصه تجارت آزاد با جهان و همچنین توانایی ترمیم روابط بین‌المللی خود با سایر کشورها از جمله این منافع هستند.»

فابیوس نیز از ایران خواست تا "این فرصت را دریابد" و از مذاکرات به خوبی استفاده کند. مذاکراتی که اگر منجر به کسب توافق هسته‌ای بشود ایران به ازای اعمال محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای خود، تحریم‌ها را از مقابل خود برخواهد داشت. توافقی که پایان بحران 12 ساله هسته‌ای ایران خواهد بود.

سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه و کری توافق کرده‌اند که این توافق به تلاش بیشتری نیاز دارد، بنابراین مذاکرات تا روز دوشنبه به طول خواهد انجامید.

خبرگزاری سی ان ان در تحلیلی درباره دهمین دور مذاکرات ایران و 1+5، نوشت: در حالی که قدرت‌های جهان در وین برای آخرین دور مذاکرات با ایران در این هفته دور جمع شده‌اند دیپلمات‌های غربی اعلام می‌کنند که در بهترین حالت 50 درصد از توافق جامع تا 24 نوامبر حاصل شده است. اگرچه دوشنبه پیش رو آخرین زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع است دیپلمات‌ها اعلام می‌کنند که ممکن است تمدیدی برای بررسی و حل مسائل باقیمانده در نظر گرفته شود تا بتوانند جزئیات را مورد بررسی قرار دهند. اگرچه هیچ‌کس در عموم درباره تمدید مذاکرات صحبت نمی‌کند اما یک مقام ارشد غربی اعلام کرد که ادامه مذاکرات نسبت به نابودی کامل تمام پیشرفت‌های حاصل شده قابل ترجیح است.

پتر ویتیگ، سفیر آلمان در آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را رد نمی کند. وی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، تصریح کرد: «اگر مذاکرات شکست بخورد، هیچ طرفی پیروز نخواهد بود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین