کد خبر: ۲۷۲۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
جهانگیرزاده در گفت وگو با آفتاب:

معرفی فرهادی نشان‌دهنده اراده جدی برای تکمیل دولت است

جهانگیرزاده درباره محمد فرهادی به عنوان وزیری که تنها با فاصله یک روز از عدم رای اعتماد فرد قبلی به مجلس معرفی شده به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: زمان معرفی ایشان با آنچه دیدم به نظرم می‌رسید که فضای مجلس مثبت است. مگر اینکه موضوع قابل ملاحظه‌ای رخ دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: جواد جهانگیرزاده درباره معرفی سریع فرهادی بعد از عدم رای اعتماد سه شنبه به دانش آشتیانی گفت: این کار درستی از سوی دولت بود. شخص آقای روحانی در این زمینه به‌درستی عمل کردند. این نشان می‌دهد که دولت برای تکمیل شدن اراده جدی دارد و به هیچ‌وجه ناکامی افراد پیشنهاد‌شده قبلی در ضرورت درک مسئولیت دولت تاثیری نگذاشته است.

به گزارش آفتاب، روز چهارشنبه در آخرین مهلت قانونی برای پیشنهاد وزیر، روحانی محمد فرهادی، رییس جمعیت هلال احمر کشور و رییس سابق دانشگاه تهران را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به بهارستان معرفی کرد. فرهادی در دوران جنگ و در دوره اصلاحات به ترتیب وزیر آموزش عالی و وزیر بهداشت بوده است.

عکس العمل نمایندگان مجلس برخلاف گزینه‌های قبلی در مجلس تند نبوده و بسیاری امیدوارند که بالاخره پنجمین گزینه معرفی شده دولت از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت و گره وزارت علوم گشوده خواهد شد.

جهانگیرزاده درباره محمد فرهادی به عنوان وزیری که تنها با فاصله یک روز از عدم رای اعتماد فرد قبلی به مجلس معرفی شده به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: زمان معرفی ایشان با آنچه دیدم به نظرم می‌رسید که فضای مجلس مثبت است. مگر اینکه موضوع قابل ملاحظه‌ای رخ دهد.

وی ادامه داد: آقای فرهادی برای مجلس شناخته‌شده هستند. یک مدیر با تجربه است و در دو وزارتخانه مهم کشور تا به حال فعالیت داشته و در حوزه کاری خود آدم موفقی بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره رای اعتماد به فرهادی توضیح می‌دهد: به نظرم می رسد نمایندگان با دیدن برنامه ایشان قضاوت درستی خواهند کرد.

عضو فراکسیون رهروان ولایت به عدم رای اعتمادهای پیشین مجلس به وزاری پیشنهادی دولت اشاره و تاکید می‌کند: آنچه که در گذشته پیش‌آمده چه نفیا و چه اثباتا تاثیری در رای نمایندگان نخواهد داشت. قاعدتا مجلس وظایفی دارد که به این وظایف به نحو احسنت عمل خواهد کرد. پس به هیچ‌وجه آنچه که پیش آمد به معنای این نیست که مجلس نخواهد به دولت کمک کند.

او ادامه می‌دهد: قطعا مجلس مسئولیت‌های دشوار دولت را می‌داند و در پی توفیق دولت است. چون وظیفه دولت جمهوری اسلامی خدمت‌گزاری به مردم و پیشبرد اهداف انقلاب است.

وی با بیان اینکه قالب نمایندگان مجلس متوجه این مسئولیت و این رویه کار هستند و این ضرورت را بیشتر از همه درک می‌کنند که باید به دولت کمک کرد، می‌گوید: انتظار مجلس در گزینه‌های قبلی این بود که کسانی بر سر کار بیایند که شایستگی حضور در وزارتخانه جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند. وزیر جزء اعضای مهم نظام است، بنابراین کسی باید این وظیفه را به دوش بگیرد که تعهد کافی نسبت به مبانی اصلی نظام را داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس توضیح می‌دهد: معرفی فرهادی بلافاصله بعد از دانش آشتیانی را من نشانه عقلانیت می‌دانم.

وی ادامه داد: قرار است که چرخ‌های کشور و زندگی مردم بچرخد. قرار نیست که در مسئولیت‌های مهم کشور دولت تعلل کند. برداشت من از این رفتار مثبت است و معتقدم این نکته روشنی است که نشان می‌دهد دولت و شخص رییس‌جمهور مایل به ایجاد فضای مثبت همکاری هستند.

این نماینده مجلس اشاره می‌کند: البته اگر قبلا هم استمزاجی با مجلس صورت می‌گرفت این پروسه تا این حد طولانی نمی‌شد.

جهانگیرزاده به عدم رای اعتمادهای گذشته به افراد پیشنهادی اشاره و درباره شائبه وجود اختلاف بین دولت و مجلس به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: معتقدم بحث تلاش برای یافتن اختلاف بین مجلس و دولت در این زمینه اقدام غلطی است. به هر حال از نظر مکانیزم اجرایی کسی وزیر می‌شود که دو نکته مهم در مورد او وجود داشته باشد. ابتدا اینکه رییس‌جمهور به وی اعتماد و او را به مجلس معرفی کند. دوم اینکه مجلس هم به این فرد ابراز اعتماد کند.

او ادامه می‌دهد: هر کدام از این دو شرط وجود نداشته باشد طبیعی است که این اتفاق روی نخواهد داد. پس دولت و مجلس هر دو به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند. طبیعی است که میان برداشت‌های دولت و مجلس از موضوع تفاوت وجود دارد. اما این را نمی‌توان به معنای وجود اختلاف عمیق میان مجلس و دولت تلقی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین