کد خبر: ۲۷۲۴۳۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰

"کیفوز" در کمین پشت‌میزنشینان

یک کارشناس تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: کم تحرکی، نشستن طولانی پشت میز کار و در نتیجه ضعف عضلات زمینه کیفوز یا گرد پشتی را فراهم می‌آورد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محدثه کاظم زاده در گفت و گو با ایسنا، افزود: کیفوز یا قوز از مشکلاتی است که این روزها در بسیاری از افراد به خصوص قشر جوان شایع شده است.

وی با بیان این که این عارضه بیشتر همراه با کم تحرکی، نشستن طولانی پشت میز کار و در نتیجه ضعف عضلات مشاهده می شود و اغلب نیز ساختاری نبوده و قابل جبران و برگشت پذیر به واسطه حرکات ورزشی است، ادامه داد: افرادی که دچار این مشکل شده‌اند، هرچه سریع تر باید در رفع آن اقدام کنند تا زودتر به نتیجه برسند، اما در عین حال در هر زمان می‌توان آن را بهبود داده و حتی درمان کرد.

به گفته وی، زایمان و شیردهی، عادت‌های غلط خوابیدن (مثلا مکرر روی شکم خوابیدن) و نشستن غلط به مدت طولانی به طوری که پشت و کمر، حالت قوز کرده داشته و از حالت 90 درجه خارج شوند، می‌تواند موجب بروز علائم این عارضه شوند.

وی ادامه داد: در این عارضه زمانی که قسمت بالای پشت گرد شد، استخوان جناغ فرو می رود و سینه پایین می آید، بدین ترتیب حفره سینه کوچک می شود و احتمالا اندام های بسیار حساس داخلی از موقعیت اصلی خود تغییر مکان می دهند، در موارد شدید، بروز این ناهنجاری همراه با اختلالات تنفسی و خستگی زودرس است.

وی، پیروی از الگوهای غلط در نحوه نگهداری بدن مانند کارکرد بیش از حد دست‌ها در جلوی بدن در هنگام کار با رایانه یا نوشتن و عدم تقویت عضلات مخالف را عامل اصلی بروز ناهنجاری گرد‌پشتی دانست.

این کارشناس تربیت بدنی برای جلوگیری از این عارضه در ادامه به بیان تمرینات ورزشی پرداخت و ادامه داد: سعی کنید به صورت آگاهانه بدن خود را در ناحیه ستون فقرات صاف نگه داشته، حتی اگر منجر به خستگی و درد در ناحیه پشت شود، این عارضه به دلیل ضعف در عضلات ناحیه پشت و کوتاهی عضلات ناحیه سینه ایجاد شده است، برای رفع مشکل باید عضلات ناحیه قدام سینه را کشش دهیم و عضلات ناحیه پشت را تقویت نمائیم.

وی به افراد مبتلا به کیفوز خفیف توصیه کرد که زیر سر خود بالشت نگذارند و اگر شخص نتواند خود به تنهایی و به راحتی این ناهنجاری را اصلاح کند، بهتر است حرکات اصلاحی به صورت یا کمکی توسط درمانگر شروع کند.

وی در ادامه افراد مبتلا به این عارضه را به انجام تمرینات ورزشی ذیل توصیه کرد و گفت: روی شکم دراز بکشید و در حالی که پاها کاملاً کشیده است، دست‌ها را به سمت جلو و بالای سر نگه دارید. دست‌ها و سینه را به آرامی از روی زمین بلند کنید و دوباره به آرامی به حالت اولیه بر گردید. سعی شود در اجرای این حرکت پاها روی زمین ثابت باشد. حرکت را تکرار کنید.

کاظم زاده افزود: فرد رو به شکم می‌خوابد و دست‌ها را یا پشت کمر به همدیگر قفل می‌کند‌ یا در پهلو قرار می‌دهد. سپس سر و سینه را از زمین بلند می‌کند و برای چند لحظه در این وضعیت نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: بایستید سپس کمر خود را خم کنید دست‌ها را روی وسیله‌ای متناسب با ارتفاع تهیگاه (میز، نرده با صندلی)قرار دهید سپس سعی کنید ناحیه‌ی بالاتنه خصوصاً قفسه‌ی سینه به سمت پایین قوس داده شود و به حالت اولیه برگردید. حرکت را چند بار تکرار کنید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین