کد خبر: ۲۷۲۴۶۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱

داریوش مهرجویی: برای محیط زیست فیلم بسازید

کارگردان فیلم نارنجی پوش معتقد است: در فیلم ها تنها نباید تصویری از یک شهر را ارائه دهیم بلکه باید در کنار آن به محیط زیست هم توجه داشته باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا از روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم شهر، داریوش مهرجویی درباره برگزاری این جشنواره، گفت: تقسیم سینما به سینمای شهری، جهانی، مذهبی و... اختراعات روانشناختی است. من معتقدم هر فیلمی که در یک منطقه ای از شهر ساخته می شود فیلم شهری محسوب است.

وی افزود: درمورد سینمای شهری اگر بیشتر به بحث زیست محیطی توجه داشته باشیم مصداق بیشتری پیدا می کند. اگر توجه کرده باشید در فیلم «نارنجی پوش» ابتدا به شهر پرداختم و در کنار آن یک دید زیست محیطی هم به شهر داشتم.

کارگردان «نارنجی پوش» خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در فیلم ها تنها نباید تصویری از یک شهر را ارائه دهیم بلکه باید در کنار این تصاویر معضلات شهر را هم به تصویر بکشیم.

مهرجویی با بیان اینکه امروز شهر و روستا بهم متصل شده است، گفت: من درحال حاضر در کرج زندگی می کنم در شهرکی که بسیار مدرن است و جاهایی در کرج و این شهرک وجود دارد که حتی از تهران هم مدرن تر است بنابراین می توان گفت شهر تنها شامل تهران نمی شود.

وی ادامه داد: در ایران شهرهای زیبای زیادی داریم که می توانیم در آنها فیلم بسازیم. به عنوان مثال، اصفهان یکی از زیباترین شهرهایی است که حتی در دنیا هم شناخته شده است و جا دارد یادآوری کنم که در فیلم «پری» زیبایی های اصفهان را به تصویر کشیدم و همچنین همدان که این شهر از زیبایی های خارق العاده ای برخوردار است ضمن اینکه فیلمی به نام «همه دانها» را در این شهر ساختم و زیبایی های تاریخی آنرا به تصویر کشیدم. 

این کارگردان سینما تاکید کرد: فیلمسازان باید توجه داشته باشند که برای فیلمسازی می توانند در شهرهای دیگر ایران هم فیلم بسازند و زیبایی های آن شهرها را در فیلم هایشان نشان دهند.

مهرجویی با بیان اینکه هر کدام از فیلم های من خاصیت شهری خاصی دارد، خاطرنشان کرد: اگر توجه کرده باشید در «دایره مینا» حومه شهر را به تصویر کشیدم، در «گاو» روستا را وارد سینمای ایران کردم، در «نارنجی پوش» به ماجرای زیست محیطی که یکی از عمده مشکلات شهر تهران است و کسی به آن توجه زیادی نداشت پرداختم و در «اجاره نشین ها» که آدم های ساکن آپارتمان هر کدام شکل خاص خود را داشتند و نکته قابل توجه این است که این آپارتمان داخل شهر است.

وی با بیان اینکه شهرداری نقش عمده ای در ساخت فیلم ها دارد، نیز گفت: در بیشتر کشورهای دنیا وظیفه شهرداری فرهنگ سازی است به همین دلیل هم فرهنگسراها را راه اندازی می کنند. در کشور ما سالن های زیادی توسط شهرداری در فرهنگسراها ساخته شده است اما این سالن هابه دلیل مدیریت ضعیف بهره برداری آنچنانی ندارند درحالیکه هر کدام از این ها دارای سالن های سینما و فروشگاه هستند که می توان آنها را فعال کرد.

مهرجویی ادامه داد: می توان در داخل فرهنگسراها سینماتک هایی را راه اندازی کرد و در آن فیلم های هنری که توقیف شده اند را برای مخاطبین خاص نمایش داد و با اینکار به نوعی اشتغال زایی کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «گاو» خاطرنشان کرد: امروزه ما شاهد هستیم که شهرداری کمک های شایانی به تئاتر کرده تا آنجا که در خانه هنرمندان اتفاقات خوبی افتاده است انتظار می رود تا در سینما هم شاهد چنین اتفاقات خوبی باشیم.

وی برای بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم شهر پیشنهاد داد: فیلم هایی که به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا می کنند باید از کیفیت سینمایی خوبی برخوردار باشند نه اینکه صرفا در داخل شهر فیلمبرداری شده باشند.

پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر به دبیری سیاوش حقیقی برگزار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین