کد خبر: ۲۷۲۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶

جنگ رسانه‌های دولتی ایران و ترکیه بالا گرفت

عبدالله گل رییس جمهور سابق ترکیه نسبت به پخش یک گزارش از وی در شبکه پرس تی وی به شدت واکنش نشان داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خرداد نوشت: شايد آن زمان كه حاكمان كشورهاي ايران پاكستان و تركيه پيمان سنتو را امضا مي كردند هيچ گاه فكر نمي كردند كه تحولات منطقه آن قدر پيچيده شود كه اين 3 كشور چه رسمي و چه غير سمي برای یکدیگر خط و نشان های جدی بکشند.

روابط ايران و پاكستان به دليل حمايت غير علني پاكستان از اشرار و مخالفان تهران كه تحت لواي دفاع از حقوق اقليت سني رو به مبارزات مسلحانه آورده اند کم تیره و تار است. 

ايران تركيه نيز از زمان نا آرامي هاي سوريه و حمايت رسمي تركيه از ارتش آزاد سوريه و سپس جبهه النصره و داعش وارد چالش با یکدیگر شده اند و در مجموع این چالش ها  سبب شده كه پيمان سنتو عملا به یک طنز تبديل شود.

در آخرین نمود ها از ضعیف شدن پیمان سنتو روز، جمعه شبكه انگليسي پرس تي وي ايران خبري را به نقل از عبدالله گل رئيس جمهور سابق تركيه منتشر كرد. در این خبر آمد که گل در نشستي اعلام كرده است سياستهاي اردوغان در منطقه و جهان محكوم به شكست است و اگر وی به اين سياستها ادامه دهد باعث انزواي تركيه در منطقه و جامعه بين الملل خواهد شد. وي همچنين به اردوغان هشدار داده است كه سياستهاي خود را در قبال سوريه و حمايت از داعش تغيير دهد.

اما در آخرين دقايق روز گذشته خبرگزاري آناتولي كه ارگان رسانه اي دولت تركيه است خبري را بر روي خروجي خود قرار داد و  خبر پرس تي وي را  به نقل از دفتر عبدالله گل تکذیب کرد.دفتر عبدالله گل با انتشار بيانیه اي اعلام كرده است كه خبر شبكه پرس تي وي كذب محض بوده و اين خبر ناشي از تصورات خبرنگار اين شبكه در آنكارا بوده است.در ادامه بيانیه صادر شده آماده است كه در هفته گذشته عبدالله گل در هيچ نشستي شركت نكرده است كه خبرنگار پرس تي وي بتواند خبري را از اين نشست منتشر كند و مخابره اين خبر عين كذب و افترا است.

اين جنگ رسانه اي دولتي بین دو كشوردر حاليست كه حدود سه هفته پيش خبرنگار پرس تي وي در اثر یک تصادف مشکوک فوت كرد. تصادفي كه ابهام هاي زيادي در آن وجود داشت. سرنا شيم در حالي كشته شد كه در گزارشي از سوء استفاده آنکارا از کامیون های سازمان خاروبار و کشاورزی جهانی (فائو) برای انتقال تروریست ها به داخل سوریه پرده برداشت و گفته بود که تصاویری به دست وی رسیده است که این امر را تائید می کند. دو روز بعد اما این خبرنگار در حادثه رانندگی در جنوب ترکیه کشته شد.

كشته شدن اين خبرنگار به حدي مشكوك بود كه سخنگوي سازمان ملل نيز در خصوص اين حادثه ابراز تاسف كرد و خواهان بررسي پرونده تصادف وي شد.

به نظر مي رسد تا حل قطعي مسئله سوريه و اجماع بين المللي در خصوص آينده اين كشور روابط تهران و آنكارا رنگ بهبودي به خود نگيرد و این منازعات به کم وکیف مختلف ادامه پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین