کد خبر: ۲۷۲۴۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰

مادر با من بلندتر صحبت کن

ناشنوایی، معلولیتی پنهان است که در صورت عدم توجه به موقع به آن، می تواند عوارض بسیار سنگینی برای فرد و جامعه ایجاد کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: با پیشرفت علوم پزشکی دیگر کسی از مشکل ناشنوایی رنج نخواهد برد پس چه خوب است که خانواده‌ها از بدو تولد نوزادان ناشنوا به فکر امور درمان او باشند.

همدان بیش از پنج هزار ناشنوا دارد

مدیرکل بهزیستی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، اعلام کرد: بیش از پنج هزار ناشنوا در بهزیستی استان همدان تحت پوشش قرار دارند.

"اکبر سوری" اظهارکرد: آمار دقیقی از ناشنوایان در استان همدان وجود ندارد چرا که برخی خانواده‌ها فرزندانشان را معرفی نمی کنند به این ترتیب آمار دقیقی از ناشنوایان استان نداریم اما بیش از پنج هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این مجموعه خدمات دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با همت دانشگاه علوم پزشکی همدان مرکز کاشت حلزون در بیمارستان بعثت همدان راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

سوری تصریح کرد: مرکز کاشت حلزون نزدیک به پنج ماه است که در بیمارستان بعثت همدان راه اندازی شده و این مرکز به عنوان مرکز کاشت حلزون غرب کشور خدمات ارائه می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: برخی کودکان از بدو تولد با مشکل ناشنوایی مواجه هستند که به این کودکان خدمات ارائه می شود و سازمان بهزیستی با انعقاد تفاهم نامه مدد جویان خود را در اولویت قرار می دهد.

وی یادآور شد: مراکز غربالگری شنوایی در سراسر استان در روزهای نخست تولد نوزدان انجام می گیرد.

سوری به خدمات مراکز مشاوره‌های سازمان بهزیستی و خدمات تربیت شنیداری اشاره کرد و گفت: این مراکز برای رفع معضلات شنوایی به ناشنوایان بوده و روز به روز این سیستم‌ها با بهره گیری از تکنولوژی‌های روز خدمات مطلوب تری ارائه می کند.

انجام 6 عمل جراحی موفقیت آمیز کاشت حلزون شنوایی در همدان

مدیر اجرایی مرکز کاشت حلزون بیمارستان بعثت همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: از سال 90 دانشگاه علوم پزشکی همدان با وزارتخانه و بیمارستان امیر اعلم تهران رایزنی هایی انجام شد که در نهایت مرکز کاشت حلزون شنوایی در همدان برای غرب کشور در نظر گرفته شد.

"فاطمه شیرانی" افزود: مرکز مشخصی در بیمارستان بعثت همدان به عنوان مرکز کاشت حلزون غرب کشور در نظر گرفته شد که تا کنون 6 عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی انجام شده و تمامی عملها تا کنون موفقیت آمیز بوده است.

وی خاطرنشان کرد: گروه شنوایی شناسی، گفتار درمانی و کارشناس تربیت شنیداری در این مرکز مستقر هستند که افراد متقاضی برای کاشت حلزون شنوایی را تحت درمان قرار می دهند.

به گزارش ایسنا، شیرانی تصریح کرد: در برخی موارد گوش افراد به سمعک پاسخگو بوده که دیگر نیازی به درمان ندارند اما در صورتی که گوش آنها به سمعک پاسخگو نباشند باید عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی بر روی آنها انجام شود.

وی گفت: این مرکز ویژه غرب کشور بوده و استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان را تحت پوشش قرار می دهد و بیماران متقاضی برای عمل جراحی باید روزهای پنج شنبه 9 صبح تا 12 ظهر مراجعه کنند.

شیرانی تاکید کرد: در صورتی که عمل کاشت حلزون شنوایی انجام شود، پروتزی که در ناحیه گوش کاشته می شود مشخص بوده بنابراین افراد نباید تصور کنند که عمل کاشت حلزون شنوایی از بیرون مشخص نیست.

اصرار بر کاشت حلزون در صورت پاسخگو بودن سمعک نکنید.

وی ادامه داد: پروتزی که در کاشت حلزون برای افراد ناشنوا کار گذاشته می شود، از ناحیه بیرونی گوش بزرگتر از سمعک بوده بنابراین بهتر است خانواده‌ها برای نمایان نبودن سمعک اصرار بر کاشت حلزون نکنند.

وی یادآور شد: در صورتی که خانواده‌ها تا سن زیر سه سال کودکان خود را برای امر درمان ببرند هزینه کاشت حلزون شنوایی برای آنها دولتی خواهد بود که هزینه آن 6 میلیون تومان است اما در صورتیکه این اقدامات انجام نشود باید 34 میلیون تومان برای کاشت حلزون شنوایی هزینه کنند.

شیرانی گفت: هم اکنون 10 بیمار آماده عمل کاشت حلزون هستند همچنین تا کنون حدود 190 پرونده در این زمینه تشکیل شده است.

وراثت عامل مهم انتقال ناشنوایی به نسلهاست

یک متخصص گوش و حلق و بینی و رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان بعثت همدان نیز گفت: از هر یک هزار مورد تولد نوزاد با مشکل شنوایی عمیق متولد می شود.

دکتر "فرهاد فراهانی" گفت: ناشنوای مادرزادی غیر شایع نیست و در شرایطی که زمینه وارثت در فامیل وجود داشته باشد، ممکن است اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در صورتی که زمینه وراثت ناشنوایی وجود دارد بهتر است ازدواج فامیلی صورت نگیرد همچنین برخی بیماری‌های مادر در دوران بارداری می تواند موجب ناشنوایی کودک شود.

وی تصریح کرد: برخی کودکان و در برخی موارد بزرگسالان به علت‌های مختلف ممکن است شنوایی خود را از دست بدهند که باید تحت درمان قرار گیرند.

دکتر فراهانی تاکید کرد: برای انجام عمل کاشت حلزون شنوایی یک تیم درمانی با این موضوع برای هر بیمار درگیر می شوند که امور گفتار درمانی، تربیتی و سایر مصادیق را انجام می دهند.

وی گفت: تمامی نوزادان هنگام بدو تولد نسبت به شنوایی سنجی در همان بیمارستانی که متولد شدند مورد ارزیابی قرار می گیرند و در صورت مشکوک بودن نوزاد به امور تخصصی تر ارجاع داده می شوند.

دکتر فراهانی تاکید کرد: عمل جراحی کاشت حلزون تنها برای نوزادان ناشنوا نبوده و بلکه بزرگسالان که به علتهای مختلف ناشنوا شده باشند می توانند مورد عمل جراحی قرار بگیرند.

وی گفت: در حال حاضر حداقل 20 نفر در نوبت عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی هستند که این مرکز ویژه غرب کشور در نظر گرفته شده تا میزان مراجعات به تهران کاهش یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانش به جای نرسیده که در دوره جنینی بتوان مشکل شنوایی جنین را تشخیص داد اما برخی بیماری‌ها در دوره جنینی مشخص است.

دکتر فراهانی تاکید کرد: برخی نوزادان که در بخش ان آی سی یو بیمارستان برای مدتی بستری می شوند ممکن است به کاهش شنوایی مبتلا شوند که مادران در این دوره باید تمامی اصول را رعایت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین