کد خبر: ۲۷۲۵۵۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷

پیشرفت در وین ۸ با پیوستن روسیه و چین به مذاکرات

در حالی که زمان زیادی به پایان مهلت مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی نمانده است، مذاکره‌کنندگان، امروز یکشنبه 2 آذرماه طی یک جلسه 11 ساعته تلاش کردند به توافق دست پیدا کنند تا در ازای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران، ظرفیت هسته‌ای ایران محدود شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- فرحناز دهقی: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمود جواد ظریف در حضور کاترین آشتون، نماینده ارشد اتحادیه اروپا با یکدیگر ملاقات کردند. این پنجمین قرار ملاقات آنها از روز پنجشنبه تا کنون است.

به گزارش آفتاب به نقل از واشنگتن پست، در حالی که انتظار می‌رفت فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز امروز در این جلسه حضور داشت باشد خبرها حاکی از این است که ممکن است وزیر امور خارجه چین نیز به آنها بپوندند. بریتانیا، آلمان و روسیه کشورهایی هستند که نمایندگان خود را به وین فرستاده‌اند. حضور روسیه و چین می تواند نشانه دیگری از پیشرفت مذاکرات و توافق احتمالی میان ایران و غرب، پس از گذشت یک سال حساس و پرتنش باشد.

مذاکرات امروز زیر سایه بدبینی حاصل از عدم تفاهم جامع و تفاوت صورت گرفت. تفاوت‌هایی که انتظار می‌رود تا فردا، راه‌حلی برای هموار کردنشان پیدا شود که اگر اینگونه نشود، باید به تمدید مهلت مذاکرات بیاندیشند.

گزارش‌های ضد و نقیضی از تیم مذاکره کننده ایران به گوش می‌رسد. یکی از اعضای تیم هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته بود: «ما هم اکنون در حال گفت‌وگو برای تمدید مذاکرات هستیم.» از طرف دیگر در خبرگزاری دیگری مطرح شده بود که تیم مذاکره‌کننده ایران در تلاش است تا قبل از پایان ضرب العجل به توافق دست پیدا کند.

هرگونه تعلل و غفلت می‌تواند پیچیدگی های سیاسی تهران و واشنگتن را بیشتر کند. پس از آنکه کنگره به دست جمهوری‌خواهان بیافتد، برداشتن تحریم ها علیه ایران برای اوباما بسیار سخت تر خواهد شد و در نتیجه تندروهای ایران نیز مخالفت بیشتری با توافق با غرب خواهند کرد.

در اسرائیل اما شک و تردید بسیاری نسبت به معامله با ایران وجود دارد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل،صبح یکشنبه در نشست هفتگی کابینه اعلام کرد که سرسختانه معتقد است که عدم توافق با ایران برای او بسیار ارجعیت دارد تا توافقی که ایران را به آستانه‌ی هسته‌ای شدن وارد کند.

روز شنبه نتانیاهو طی تماس کری با او گفت: «چرا باید ایران را به همراه هزاران سانتریفیوژ رها کنیم تا بتواند با غنی سازی اورانیوم، در راه ساخت سلاح هسته ای گام بردارد.»

هیچ کس خواهان دیدن شکست مذاکرات نیست، که می‌تواند باعث تشدید جنگ و منازعه در منطقه شود. یکی از سناریوهای احتمالی حصول توافق این است که دو طرف به یک توافق کوتاه مدت در اصول و کلیات، رضایت دهند تا متخصصان بتوانند بررسی های جزئی را طی هفته و ماه های آینده، برای کسب توافق جامعه تر، انجام دهند.

روز شنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران یک یادداشت خوش بینانه ای را در توئیتر خود به زبان انگلیسی منتشر کرد. در این یادداشت آمده است که «اگر احزاب در مذاکرات ایران، اراده سیاسی داشته باشند، رسیدن به توافق نهایی دور از انتظار نیست.»

کری بعد از ظهر شنبه برای چهارمین بار طی دو روز با ظریف و نماینده اتحادیه اروپا، کاترین اشتون ملاقات کرد.

او صبح را به تماس های تلفنی و صحبت با وزرای امور خارجه ترکیه، کانادا، کویت و قطر، بحرین و امارات متحده عربی و دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه اختصاص داد. او همچنین برای دادن اطلاعات و گزارش مختصر به نتانیاهو با او تماس گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین