کد خبر: ۲۷۲۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
پایان نشست وزیران خارجه ایران و ۱+5

مذاکرات هسته‌ای تا ۱۰تیر تمدید شد/آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران

منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران اعلام کردند: قرار شد مذاکرات به‌زودی آغاز و طی هفته‌های آینده برای دستیابی به توافق ادامه یابد. هم‌چنین توافق ژنو هم به مدت 7 ماه تا 10 تیر 1394 (اول ژوییه) تمدید خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان از بررسی ترتیبات آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک (دوره شش ماهه) خبر داد.

به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده افزود: برخی جزییات زمان‌بندی در دست تنظیم است.

طبق توافق صورت گرفته میان دو طرف هر ماه 700 میلیون دلار از سرمایه‌های ایران در بانک‌های خارجی آزاد می‌شود. اما هنوز مشخص نیست در ازای این مبلغ ایران چه اقدامات هسته‌ای را علاوه بر آن چه در 10 ماه گذشته صورت گرفته است انجام خواهد داد.

بر اساس توافق اولیه ژنو ایران غنی سازی 20 درصدی خود را تعلیق و ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی‌اش را نیمی به اکسید اورانیوم و نیمی دیگر را رقیق کرد.

هم‌چنین ایران پذیرفت تا اورانیوم غنی شده 5 درصدی خود را که از تاریخ اجرای توافق تولید می شود به اکسید تبدیل کند.

هم‌چنین ایران پذیرفت تا تجهیزات عمده راکتور اراک را در زمان اجرای توافق نصب نکند. و نیز سانتریفیوژ بیش‌تری را در تاسیساتش نصب نکند.

علاوه بر این در مدت تمدید چهار ماهه توافق ایران پذیرفت تا در ازای آزاد شدن 2.8 میلیارد دلار از دارایی‌هایش حدود 4 تن از اورانیوم‌های غنی شده تا کم‌تر از 2 درصد را به اورانیوم طبیعی تبدیل کند.

ایران و 1+5 پس از ده ماه تلاش برای رسیدن به راه حل جامع نتوانستند در تاریخ تعیین شده به توافق یا تفاهمی سیاسی دست یابند و برخلاف انتظار مذاکرات در وین در یک هفته گذشته با توجه به مواضع سرسختانه و زیاده‌خواهانه آمریکا از پیشرفت قابل توجه برخوردار نشد.

در عین حال دو طرف بر ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حل جامع توافق کردند، از این رو مذاکرات برای هفت ماه دیگر تا 9 تیرماه 1394 تمدید شد. هم‌زمان با تمدید مذاکرات به طور طبیعی برنامه اقدام مشترک که سوم آذر سال گذشته به دست آمد نیز در مدت تمدید مذاکرات نیز تمدید شد.

قرار است ایران و 1+5 تا ساعتی دیگر در بیانیه‌ای مشترک نتایج مذاکرات وین را در جمع خبرنگاران اعلام کنند.

بر اساس توافق ژنو در دوره شش ماه اولیه، ایران اقداماتی هسته‌ای را در قبال برداشتن برخی تحریم‌های یک‌جانبه انجام داد که به نظر می‌آید همان شرایط در دوره زمانی هفت ماه جدید تمدید استمرار یابد.

در ازای اقدامات هسته‌ای ایران در توافق ژنو 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین