کد خبر: ۲۷۲۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
برگزیده جشنواره جلال آل احمد:

اهمیت این جایزه در نام جلال است

ابوتراب خسروی درباره‌ی جایگاه جلال آل احمد در عرصه ادبیات به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «جلال آل احمد چهره شاخص تاریخ و فرهنگ و ادبیات معصر ما است. او به دلیل شجاعت و تاثیری که بر هم‌نسلان خود داشته است، بدون شک یکی از ماندگارترین شخصیت‌های داستان‌نویسی و روشن‌فکر ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: عصر دیروز سوم آذرماه، اختتامیه جشنواره جلال برگزار شد که طی آن جایزه ادبی جلال آل احمد به‌طور مشترک به دو کتاب «ملکان عذاب»نوشته ابوتراب خسروی و «آه با شین» اثر محمدکاطم مزینانی اهدا شد.

ابوتراب خسروی درباره‌ی جایگاه جلال آل احمد در عرصه ادبیات به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «جلال آل احمد چهره شاخص تاریخ و فرهنگ و ادبیات معصر ما است. او به دلیل شجاعت و تاثیری که بر هم‌نسلان خود داشته است، بدون شک یکی از ماندگارترین شخصیت‌های داستان‌نویسی و روشن‌فکر ایران است.

وی درباره‌ی اهمیت جایزه جلال می‌گوید: «این جایزه هم فی‌الواقع به‌دلیل نام جلال و مسائل پشت آن، جایزه‌ای با‌اهمیت محسوب می‌شود که در فرهنگ داستانی ما نقطه عطف محسوب می‌شود. این جایزه، مهمترین جایزه دولتی است که وزارت ارشاد را به حمایت از هنرمندان و نویسندگان وامی‌دارد که این خود، برای جامعه ادبیاتی بسیار مثبت و تشویق‌کننده است.»

او درباره تاثیر جشنواره جلال در جامعه ادبی کشور می‌گوید: «خیلی از قلم‌به‌دستان، از سرمایه شخصی خود برای چاپ کتاب‌ها و ادامه حیات ادبی خود، استفاده می‌کنند. در طول این چند سال مخاطب تحلیل‌‌رفته و تیراژ کم شده است. این‌گونه جشنواره‌ها مجالی است تا کتاب‌های خوب به مردم معرفی شود. در این جشنواره صرفا چند کتاب برگزیده معرفی نمی‌شوند، بلکه بسیاری از کتاب‌ها که نامزد دریافت جایزه شده‌اند نیز به مردم شناسانده می‌شوند. مخاطب کنجکاو است و شاید به سمت این کتاب‌ها جذب شود و نویسنده حمایت می‌شود و با انرژی بیشتری می‌نویسد.»

او با اشاره به تاثیر جایزه جلال در زندگی حرفه‌ای خود، درباره ادامه حیات ادبی خود می‌گوید: «من در آستانه 60 سالگی هستم. تقدیر من نوشتن است، اگر جایزه بدهند که چه بهتر، اما در غیر این صورت هم من به فعالیت خود ادامه می‌دهم. من نوشتن را با همه مشکلاتش انتخاب کرده‌ام. بیش از هر چیز در من احساسی شکل گرفت که زحمتی که طی سال‌های زندگی‌ام کشیده‌ام دیده شده است و این باعث پشت گرمی می‌شود. »

نویسنده کتاب ملکان عذاب درباره نقش ادبیات در زندگی مردم می‌گوید: «به طور کلی جشنواره‌ها مثبت هستند که می‌توانند نقش ادبیات را در زندگی مردم پررنگ‌تر کنند. امیدوار هستم که ذهنیت مردم ادبیات باشد. ادبیات خود دربرگیرنده مسائل بسیاری مانند پشتیبانی زبان است که اعتلای فرهنگ مردم را در پی‌دارد.»

او می‌افزاید: «افزایش تیراژ و عناوین کتاب برای کشور ما بسیار مفید است و در ارتقای فرهنگ نقش دارد. ما پشتوانه عظیم ادبی داریم و اگر روزی به تیراژ زیر 500 برسیم، بسیار اسف‌انگیز است. به مفاهمه جمعی و جامعه کمک می‌کند.»

خسروی در پایان درباره‌ی کارهای آینده خود می‌گوید: «من همیشه در حال نوشتن هستم. پس از اتمام یک کتاب به سراغ داستان دیگری می‌روم. من به تولید انبوه اعتقاد ندارم. باید کار را سنجیده انجام بدهم. در مملکت ما تولید کتاب عواید مالی ندارد که بنده تمام دغدغه‌ام نوشتن کتاب‌های بیشتر و بیشتر باشد، من به این سخن سعدی پایبندم که می‌گوید " کم گوی و گزیده گوی".»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین