کد خبر: ۲۷۳۱۴۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ مطرح کرد

استخدامِ ویراستار از شاخص‌های رتبه‌بندی رسانه‌ها باشد

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: می‌توان توجه به ویرایش و استخدام ویراستاران را جزو شاخص‌های مورد توجه در طرح رتبه‌بندی مطبوعات و رسانه‌های فضای مجازی در نظر گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حسین انتظامی در نشست هم‌اندیشیِ «ویرایش در مطبوعات» که چهارشنبه - پنجم آذرماه - در انتشارات فنی ایران برگزار شد، با اشاره به ارزشمند بودن این نشست گفت: موضوع ویرایش و زبان و ادبیات فارسی موضوع مهمی است. ادبیات و زبان فارسی در شکل وسیعش برای ما هویت‌بخش و امنیت‌آفرین است. بنابراین نباید به شکل فانتزی یا سانتی‌مانتال با آن برخورد شود.

او افزود: زبان یک امر لوکس نیست که مثل پُز روشن‌فکری با آن برخورد کنیم، از عناصر هویت‌بخش فرهنگ و تمدن است و با بی‌توجهی به آن نهایتش مثل ترکیه می‌شویم که از خودش خط ندارد. در شرایطی که گفته می‌شود تحت هجوم فرهنگی هستیم، پناه آوردن به زبان مهم است. ضمن اینکه امنیت‌آفرین هم هست؛ چون مباحث مربوط به ژئوپولیتیک زبان ارزش دارد و به کشور قدرت می‌دهد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: توجه به این حوزه از سیاست‌هایی است که در معاونت مطبوعاتی دنبال می‌کنیم. لذا در جشنواره مطبوعات سال گذشته، بخش تقدیر از رسانه‌ای که به زبان و ادبیات فارسی توجه ویژه کند، اضافه شد. اصولا رسانه‌ها در ساخت زبان بسیار نقش‌آفرین هستند؛ رسانه‌های مکتوب به یک شکل و رسانه‌های شنیداری و دیداری به شکلی دیگر. امسال هم در نمایشگاه مطبوعات، این بخش رسما ایجاد شد و قرارمان این است که با شاخص‌هایی که هیأت داوران فرهنگستان زبان و ادب فارسی تعیین می‌کنند، سالی یک‌بار رسانه‌ای در این زمینه انتخاب شود.

او اضافه کرد: موضوع دیگری که معاونت مطبوعاتی دنبال می‌کند، طرح رتبه‌بندیِ روزنامه‌ها و رسانه‌های فضای مجازی است. بهتر است اجرای آن هم دست دولت نباشد. هیأت‌هایی که در این زمینه تشکیل شده‌اند، شاخص‌هایی تعیین می‌کنند. می‌توان در این شاخص‌ها به ویرایش و توجه رسانه‌ها به آن هم توجه کرد. می‌توانیم همان‌طور که تعداد همکاران یک رسانه را جزو شاخص‌های رتبه‌بندی در نظر گرفته‌ایم، داشتن بخش ویراستاری و استخدام مختصصان ویراستاری را هم جزو شاخص‌هایمان در نظر بگیریم. حتی خوب است تشکل‌هایی برای ویراستاران مطبوعات تشکیل شود.

انتظامی در بخش دیگری از این نشست درباره آینده رسانه‌های کاغذی و سنتی و وضعیت ویرایش در دنیای رسانه‌های بعدی گفت: ما به سمت جایگزینی رسانه‌ها می‌رویم. عده‌ای بدبین هستند و می‌گویند تا 10 سال دیگر بساط کاغذ جمع می‌شود. من جزو آن‌ها نیستم، اما یا بر اساس اقتضای صفحات مجازی، یا به دلیل کم سواد بودن کسانی که در این فضا فعالیت می‌کنند نسبت به روزنامه‌نگارانِ رسانه‌های کاغذی، یا به اقتضای تعجیل در این فضا و شاید به اقتضای نسلی که امروز بیشتر در این فضا هستند، ما به سمتی می‌رویم که ساخت زبانی در فضای مجازی مشکلات بیشتری دارد. شاید این مشکلات با مشکلات فضای مکتوب متفاوت باشد. این دو به لحاظ هویتی متفاوت هستند. مشکلات هم بیشتر خواهد شد، مگر اینکه چاره‌اندیشی شود.

او سپس با اشاره به اهمیت واگذاری امور، ضمن سپاسگزاری از برگزاری این نشست و تأکید بر ارزشمندی آن اظهار امیدواری کرد که در جریان واگذاری‌ها از چنین فعالیت‌هایی استفاده شود.

به گزارش ایسنا، نشست هم‌اندیشیِ «ویرایش در مطبوعات» با حضور علی‌اکبر قاضی‌زاده، احمد میرعابدینی، سیروس علی‌نژاد، فریدون عموزاده خلیلی، علی صلح‌جو، حمیدرضا ابک، هومن عباسپور و جمعی از فعالان حوزه ویراستاری و مطبوعات برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین