کد خبر: ۲۷۳۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷

طراحی اولین نقشه سه‌بعدی از قطب جنوب

یک گروه بین المللی از محققان در دو ماموریت اکتشافی که چهار سال به طول انجامید موفق شدند تا با کمک یک کاوشگر اولین نقشه سه بعدی را از کوه های یخی شناور در قطب جنوب طراحی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا از ساینس، این پروژه تحقیقاتی در سال 2010 بر روی کشتی تحقیقاتی سلطنتی به نام «جیمز کلارک روس» و در دریای پر از یخ «بلینگ هاوزن» آغاز شد.

در این تحقیق محققان یک کاوشگر مجهز به دستگاه ردیابی صدا را به زیر یخ ها فرستادند؛ ماموریت این کاوشگر نقشه برداری از مساحتی معادل 500 هزار متر مربع زیر یخ های شناور بود.

محققان می گویند: هدف آنها تطبیق دادن اطلاعات زیر یخ ها با تصاویر دریافتی از ماهواره جهت اندازه گیری اندازه کوه های یخ بود.

تلاش آنان بر این است که نقشه روی آب یخ ها را با نقشه زیر آب آنها تطبیق دهند تا سپس با استفاده از تصاویر گرفته شده از ماهواره، بتوانند یک نقشه شبیه سازی شده از اندازه و حجم یخ ها را طراحی کنند.

در نهایت محققان با بدست آوردن اندازه کوه های یخ و تغییرات آن در طول زمان، دقیق تر می توانند تعیین کنند که کره زمین با چه سرعتی گرم می شود.

اگر از یک فضاپیما به کره زمین و قطب ها نگاه کنیم، این کوه های یخ سفید بسیار درخشنده هستند چرا که آنها نور آفتاب زیادی را بازتاب می دهند و در نتیجه در غیاب آنها، تشعشعات خورشید، بیشتر جذب شده که منجر به گرم شدن کره زمین می شود.

به گفته محققان، مساحت کوه های یخ در دریای بلینگ هاوزن، در سالیان اخیر به شکل قابل توجهی کم شده است و آنان امیدوارند با شیوه اندازه گیری جدید، علت این امر را پیدا کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین