کد خبر: ۲۷۳۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳

تهران هم صنایع دستی دارد، توجه کنید

شهردار منطقه‌ی 10 تهران برای در اختیار قرار دادن فضایی مناسب و گسترده با هدف ایجاد مراکز صنایع دستی در سطح شهر با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تفاهم رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در سی‌وپنجمین تهران‌گردی احمد مسجدجامعی - عضو شورای شهر تهران - که آغاز آن در کارگاه صنایع‌ دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود، رییس پژوهشکده‌ی هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از شهرداری و شورای شهر تهران خواست توجه بیشتری به هنرهای سنتی و صنایع دستی تهران داشته باشند.

علیرضا بهر‌ه‌مان از این عضو شورای شهر تهران خواست تا مدیریت شهری به بحث صنایع‌ دستی و فعالیت هنرمندان این رشته توجه بیشتری کند، تا فضای گسترده‌تری برای این حوزه دست‌ کم در منطقه‌ی 10 تهران اختصاص یابد.

بهمن نامورمطلق - معاون صنایع‌ دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - نیز که در سازمان میراث فرهنگی حضور داشت، خطاب به شهردار منطقه‌ی 10 و دو نفر از اعضای شورای شهر تهران، گفت: پایتخت بودن «تهران» باعث وارد شدن ظلم زیادی به هنرهای سنتی و صنایع دستی این شهر شده، چون هیچ خاستگاهی برای صنایع دستی تهران ایجاد نشده است و همه فقط به صنایع‌ دستی شهرهای دیگر توجه می‌کنند،‌ حتی در این زمینه موزه‌ای که متعلق به هنرهای تهران باشد، نداریم.

وی با اشاره به وجود طرح‌هایی مانند طرح نقش فرش ورامین اظهار کرد: امیدوارم به همت شورای شهر بتوانیم مراکزی را در سطح شهر ایجاد کنیم تا عرضه‌ی صنایع دستی به‌صورت زنده حتی برای گردشگران بهتر شود و خانه‌ای برای گفتمان‌سازی با جوانان در این حوزه ایجاد کنیم.

او تأکید کرد: با وجود پایتخت بودن تهران و فکرهایی که درباره‌ی توجه بیشتر و قوی بودن صنایع‌ دستی در تهران وجود دارد، شهرهای دیگر در این حوزه بسیار قوی‌ترند، چون توجه و رسیدگی که باید به این حوزه خاص خود تهران باشد، وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، شهردار منطقه 10 تهران در این زمینه گفت: براساس صحبتی که با مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد‌، به این نتیجه رسیدیم که فعالیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این حوزه به‌تنهایی و به‌عنوان متولی کار و فعالیت هنرمندان رشته صنایع دستی، آن‌ هم با توجه به در حال منسوخ بودن رشته‌های صنایع‌ دستی کم‌لطفی است.

فرامرز عظیمی - شهردار منطقه 10 تهران - تأکید کرد: معتقدم باید هنرمندان، هنرشان را از داخل سازمان میراث فرهنگی به فرهنگسراها و سراهای محله ببرند و شهرداری می‌تواند با ایجاد مجتمع‌های فرهنگی مردم و شهروندان را برای احیای صنایع‌ دستی ترغیب کند.

او با تأکید بر مفید بودن حفظ میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی و ایجاد اشتغال برای جامعه، گفت: صنایع دستی یک صنعت جاذب برای جذب گردشگران است. بنابراین قصد داریم فضای مشابه کارگاه صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی را در یکی از مجتمع‌های فرهنگی منطقه 10 تهران ایجاد کنیم.

شهردار منطقه 10 تهران تأکید کرد: به‌محض این‌که دوستان در سازمان میراث فرهنگی آمادگی ایجاد این فضا را داشته باشند به قید فوریت، مکان در اختیارشان قرار می‌گیرد.

احمد مسجد جامعی - عضو شورای شهر تهران - نیز در پایان بازدیدش از کارگاه‌های صنایع‌ دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: برخی اسناد گرانقدر از تهران را در اختیار داریم که سازمان میراث فرهنگی‌ حافظ و نگهبان آن‌هاست. بنابراین باید برای در اختیار قرار دادن این اسناد به ضرورت آن برسیم. در بسیاری از مواقع فقط یک نگرش ملی وجود دارد و آنچه مربوط به تهران است در قالب فضای ملی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در بازدید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان یک بنای تاریخی که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است،‌ با هنرهای ملی و رویکرد تهران در این زمینه به‌نحو خاص‌تر به‌عنوان هنری که فقط در تهران وجود دارد، آشنا شدیم. امیدواریم شرایطی فراهم شود که بتوانیم در عرصه‌های گسترده‌تر از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و آن‌ها را در اختیار بگیریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین