کد خبر: ۲۷۳۵۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵

بیکاری پنهان و موج گسترش سوپرمارکتها

این روزها افراد جویای کار پیوسته در جست‌وجوی شغل مناسب خود هستند، آزمونهای استخدامی را با جدیت دنبال می‌کنند، پیگیر آگهی‌های روزنامه‌ها هستند و رزومه خود را برای شرکتها ارسال می‌کنند اما بعضا با وجود تلاش بسیار موفق به پیدا کردن شغل مناسب خود نمی‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:‌ کارشناسان حوزه کار عدم تناسب نظام عرضه و تقاضا در بازار کار را در این امر موثر می‌دانند و نسبت به پیوستن جویندگان کار به صف نیروهای بیکار و گسترش پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن هشدار می‌دهند؛ گذشته از آن امروز کمتر کسی را می‌توان یافت که به دنبال کسب و کاری کم زحمت اما پر سود و درآمد نباشد چرا که صرفنظر از ملاک‌ها و معیارهایی که افراد معمولا برای انتخاب شغل مورد نظر خود دارند، در این مقطع زمانی پیدا کردن یک کار مناسب با درآمد راضی کننده به یک دغدغه اساسی میان جوانان جویای کار تبدیل شده است؛ دغدغه‌ای که جویندگان کار را از رسیدن به شغل مناسب و مورد علاقه خود در بازار کار باز داشته است.

کارشناسان حوزه کار می‌گویند ممکن است بسیاری از دانش آموختگان وفارغ التحصیلان دانشگاهی با معدل بالا فارغ التحصیل شده باشند ولی هنگام ورود به بازار کار این اولویتها هستند که حرف اول را می‌زنند از این رو پیشنهاد می‌کنند که افراد برای بالا بردن فرصتهای شغلی خود صرفنظر از حقوق و درآمد دلخواه و تناسب با رشته تحصیلی، نیاز بازار کار و امکان پیشرفت خود در آن حرفه را بررسی کنند و شاید به همین دلیل باشد که حسن طایی - معاون اشتغال وزیر کار - به جوانان جویای کاری که قصد ورود به بازار کار را دارند توصیه می‌کند که شرایط موجود بازار کار را درک کرده و بپذیرند چرا که ممکن است یک شغل در ابتدا جذابیت لازم را برای آنها نداشته باشد ولی با ورود به آن حرفه، آشنایی با محیط کار و افزایش بهره‌وری زمینه‌های پیشرفت برایشان فراهم می‌شود.

به اعتقاد وی هیچ فرد شاغل موفقی نبوده که با فراهم بودن همه امکانات کار خود را آغاز کرده باشد از این رو فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانان کارجو بهتر است که از فرصتهای موجود استفاده کنند و خود را ارتقا دهند.

در حال حاضر یک شغل مناسب از ابعاد و زوایای مختلف بررسی می‌شود و به طور عمده ملاک‌هایی نظیر مدرک تحصیلی، رضایتمندی، کسب درآمد و داشتن آینده را در انتخاب آن موثر می‌دانند. توصیه کارشناسان به جویندگان کار این است که برای رسیدن به یک موفقیت شغلی به دنبال شغلی باشند که با رضایت کامل‌ آن را انجام دهند حتی اگر مطابق سلیقه و علاقه آنها نباشد.

داوود امیری - کارشناس حوزه کار - در این باره می‌گوید: شغل مناسب از دید فرد شغلی است که به آن علاقه داشته باشد و با انجام آن احساس رضایت درونی پیدا کند.

وی می‌افزاید: جویندگان کار می‌توانند مشاغل مختلفی را انتخاب کنند ولی نباید نیاز جامعه را نادیده بگیرند بلکه باید پیش از هر چیز بررسی کنند و ببینند که نیاز جامعه به سمت چه حرفه‌ها و کسب و کارهایی است و چه رشته‌هایی در بازار کار اولویت دارد.

به گفته امیری امروز مشاغل خدماتی گوی سبقت را از دیگر حرفه‌ها ربوده و نوعی بیکاری پنهان را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است زیرا مشاغل پایداری که مولد و زاینده باشند کاهش یافته و این امر اقتصاد کشور را آسیب‌پذیر کرده است.

وی معتقد است مشاغل خدماتی لزوما بد نیست ولی نباید از نیاز بازار کار فراتر رود مثلا در یک محله وجود چند سوپرمارکت به جای یکی نشان از بیکاری پنهان دارد چرا که آن محله به اندازه نیاز خود فروشگاهی که تامین کننده نیازهای اولیه افراد محله باشد را دارد ولی به دلیل آنکه صاحبان سوپرمارکتها نتوانسته‌اند شغل مولد و فزاینده‌ای داشته باشند، به یک شغل خدماتی روی آورده و به تقسیم سطح درآمد خود رضایت داده‌اند.

این کارشناس حوزه کار درعین حال با انتقاد از افزایش تعداد رانندگان تاکسی در سطح شهر می‌افزاید: قبلا در خیابانها شاهد حضور خودروهای تک سرنشین بودیم ولی امروز این تعداد تاکسی‌ها است که بیشتر شده و نشان می‌دهد افراد جویای کار از سرناچاری به مشاغل خدماتی گرایش پیدا کرده‌اند.

امیری در پاسخ به این پرسش که درآمدزایی چه میزان در انتخاب شغل مناسب مهم است؟ می‌گوید: طبعا کسب درآمد مهم است ولی اینکه جوانان در همان گام نخست به درآمد شغل فکر کنند میسر نیست زیرا نابرده رنج گنج میسر نمی شود لذا باید روی برنامه و اهدافی که مدنظر دارند حرکت کنند.

پیشنهاد وی به جویندگان کار این است که خلاها و عطش بازار کار را به خوبی شناسایی کنند و به دنبال کسب وکارهایی بروند که کمبود آنها در جامعه احساس می‌شود.

او از مشاغل فنی و تخصصی و عرصه‌های کشاورزی، تولید و بسته‌بندی، تامین مواد اولیه و فراوری به عنوان حوزه‌هایی نام می‌برد که در حال حاضر خلأ آنها در جامعه به شدت احساس می‌شود.

به گزارش ایسنا، پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که در یک زمینه شغلی پیشرفت کرده و زندگی شغلی هدفمندتری داشته‌اند به دلیل برنامه‌ریزی شغلی موفقی بوده که برای خود ترسیم کرده‌اند؛برنامه‌ریزی شغلی گامی موثر در دستیابی به موفقیتهای شغلی و حرفه‌ای است و تصمیم‌گیری شغلی برای افراد را دقیق‌تر و آسان‌تر می‌کند.

در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل عدم اطلاع از شغل متناسب با ویژگی‌ها و خصوصیات خود، در انتخاب مسیر شغلی مناسب و پیشرفت در آن دچار سردرگمی می‌شوند.

این افراد از فرصت‌ها و منابع اطراف خود بهره‌برداری صحیح و مناسبی نداشته و اغلب در زندگی حرفه‌ای خود احساس نارضایتی می‌کنند در حالی که با داشتن برنامه‌ریزی شغلی ضمن افزایش امکان فرصتهای موجود با دقت و آگاهی بهتری درباره آینده شغلی خود تصمیم می‌گیرند.

بخش اعظمی از فارغ التحصیلان و جوانان جویای کار با وجود داشتن تحصیلات عالیه و مدرک دانشگاهی حرفه‌ مناسب خود را پیدا نمی‌کنند و پس از اتمام تحصیل تازه به این نتیجه می‌رسند که باید وارد حرفه دیگری شوند تا کسب درآمد و امرار معاش کنند در نتیجه گاهی از شغل دلخواه و متناسب با تخصص خود دست می‌کشند.

تحلیلگران بازار کار تاکید دارند که در انتخاب شغل توانمندی و شایستگی‌های افراد برای برخورداری از آن حرفه و شغل لازم است از این رو در کنار میزان شایستگی و توانمندی عوامل متعددی همچون انگیزه، علاقه، شناخت، توان علمی، استعداد تحصیلی، اعتماد به نفس، نوع شخصیت،نفوذ والدین، بازار اشتغال، محیط دانشگاهی، توجه به علایق و ارزشها و سطح اقتصادی را در انتخاب شغل خوب تأثیرگذار می‌دانند، با این حال باید پذیرفت که این روزها انتخاب یک شغل خوب با درآمد مناسب از گذشته خیلی سخت‌تر شده و بالا رفتن سطح توقعات و انتظارات، عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار کار، افزایش کسب و کارها و تغییر پذیری شغل‌ها در این امر بی تاثیر نبوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین