کد خبر: ۲۷۴۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱

پیام رییس جمهوری به مناسبت روز جهانی معلولان

رییس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مناسبت فرارسیدن 12 آذر ماه روز جهانی معلولان اعلام کرد: روز جهانی معلولان فرصت مغتنمی است که همه خط مشی ها، برنامه ها و اقدامات جامعه و دولت در قبال معلولان را به بحث بگذاریم و به نقد و ارزیابی عملکرد خویش در قبال ایشان بپردازیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، پیام دکتر «حسن روحانی» در مراسمی که امروز(چهارشنبه) به مناسبت بزرگداشت روز جهانی معلولان در حوزه هنری برگزار شد، توسط «همایون هاشمی» رییس سازمان بهزیستی کشور قرائت شد.

متن کامل پیام رییس جمهوری به شرح زیر است:

دولت ها وظیفه دارند شهروندان را توانمند سازند؛ گاه توانمندسازی در این است که قید و بندی در دست و پای خلاقیت، اراده آزاد و سرمایه های افراد برای مشارکت در زندگی اقتصادی و اجتماعی ننهند.

گاه توانمندسازی بر این است که از فشار قید و بندهایی که طبیعت، جامعه و سیاست بر شهروندان نهاده اند بکاهند. معلولیت از آن محدودیت هایی است که طبیعت، جامعه و سیاست در پیدایش آن سهیمند و دولت در کنار همه مردم وظیفه دارد برای کاستن از شدت پیامدهای آن به افزودن کیفیت زندگی معلولان اقدام کند.

روز جهانی معلولان بهانه و فرصتی است تا به واسطه آن، سهم جامعه از سیاست را در پیدایش معلولیت بازشناسیم. گاه جامعه با سهل انگاری و شیوه های نادرست زیستن و گاه سیاست با بی تدبیری و مسوولیت گریزی در قبال خشونت در تشدید عوارض معلولیت بر انسان ها سهیم است.

شناخت پدیده معلولیت و عوامل موثر بر آن هم وظیفه و مسوولیتی را که در قبال آن داریم ، آشکار می سازد و هم راهگشای تدابیری هماهنگ است تا ساختن زندگی با کیفیت تر برای معلولان را امکان پذیر سازد.

از همین رو روز جهانی معلولان در کنار توجه دادن جامعه به محدودیت هایی که معلولان را در بر گرفته است، فرصتی برای بازشناختن توانمندی ها، افتخار آفرینی ها و افق های بلندی است که معلولان با درنوردیدن مرزهای اراده و همت به آنها دست یافته اند.

بدین سان می توانیم بیاموزیم که با همت های بلند قادریم از هر مانعی با سربلندی بگذریم و سهم شایسته در ساختن جامعه ای انسانی تر و پایدارتر داشته باشیم.

امیدواریم در سایه عقلانیت، تدبیر و در پرتو عزم ملی برای ساختن ایرانی آبادتر، وظایف سنگین خویش در قبال معلولان را به درستی بشناسیم و بپذیریم و زمینه ای فراهم کنیم که معلولان سربلند نیز در ساختن ایرانی توسعه یافته تر و قدرتمند سهمی در خور ایفا نمایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین