کد خبر: ۲۷۴۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸

چند دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند؟

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری از تحصیل 20 هزار دانشجوی خارجی در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد دانشجویان از کشور افغانستان با 12 هزار نفر، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: 'صمد حاج جباری' در همایش بررسی مسایل دانشجویان پناهنده روز پنجشنبه در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزود: پذیرش دانشجوی غیرایرانی در کشور به سه شکل برگزاری آزمون ورودی، بورسیه و یا بصورت دانشجوی آزاد با هزینه شخصی صورت می گیرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی از 92 کشور جهان دانشجوی بورسیه می پذیرد که 30 درصد از این ظرفیت بورسیه به دانشجویان تبعه افغانستان تعلق گرفته است.

حاج جباری با اشاره به سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی در ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان افغان افزود: سطح علمی ایران روند رو به رشدی داشته و معتقدیم برای ایجاد همگونی در منطقه، افزایش سطح آگاهی کشورهای منطقه نیز لازم است و آنها نیز باید همپای ما در جهت توسعه علمی منطقه حرکت کنند.

وی حمایت ویژه و حفظ کرامت انسانی اتباع افغان را سیاست کلی دولت یازدهم اعلام کرد و افزود: در این جهت دولت به منظور رفاه و آرامش دانشجویان غیرایرانی، پس از دریافت تقاضای دانشجو، تمام امور اداری و کنسولی پذیرش وی را خود بر عهده می گیرد.

حاج جباری از برگزاری برنامه های فرهنگی مختلف ویژه دانشجویان غیرایرانی خبر داد و گفت: برپایی آیین های سالیانه نکوداشت دانشجویان غیرایرانی، جشنواره فرهنگ ملل، ضیافت اندیشه و اردوهای نوروزی و سایر برنامه های فرهنگی از جمله برنامه هایی است که در کشور برگزار می شود و از استقبال فراوان اتباع افغان نیز برخوردار بوده است.

وی افزود: دانشجویان بورسیه غیرایرانی از این مزیت برخوردارند که پس از دانش آموختگی و بازگشت به کشور خود، در صورت ارائه خدمات به کشور متبوع خود، شانس مجدد برای تمدید بورسیه و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را خواهند داشت.

حاج جباری گفت: تلاش می کنیم برای سایر دانشجویان غیر بورس نیز که با هزینه خود تحصیل می کنند تسهیلاتی را در جهت کاهش هزینه های تحصیل ارائه کنیم، زیرا جمهوری اسلامی برای افرادی که به دنبال توانمندی علمی هستند، احترام ویژه ای قائل است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم افزود: از زمان آغاز ارائه بورس تحصیلی به دانشجویان افغان در سال 77 بیشترین تعداد بورسیه در تاریخ سازمان امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم به اتباع کشور افغانستان اختصاص یافته و کماکان این سیاست در نظام جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت.

مشاور و مدیرکل دفتر معاون کل نهاد ریاست جمهوری نیز در ادامه این مراسم با گرامیداشت یاد شهدای کشور افغانستان گفت: با تلاش ها و مجاهدتهای همین شهدا بود که دولت فراگیر در افغانستان حاکم شد و ملت افغانستان با اعمال خردجمعی و با ایجاد دولت بدون تشنج و با ترکیب مناسبی از اقوام مختلف مانند پشتون ها، هزاره و ترکمن ها، توانستند نقش اصلی خود را در افغانستان ایفا کنند.

'علیرضا رجایی' افزود: یکی از نکات مورد توجه در بین کشورها این است که ملت ها نباید همواره به دولت ها متکی باشند، بلکه باید سازمان های مردمی نقش اصلی خود را در جهت رفع توقعات و انتظارات برآورده کنند.

وی با بیان اینکه افغانستان باید از حالت فرد سیستم به ابر سیستم تبدیل شود گفت: ملت افغانستان در طول تاریخ نشان داده که در سایه تلاش، همدلی و اتحاد به اهداف بزرگ خود می رسد و اکنون نیز برای استیفای حقوق جهانی خود علاوه بر جنگاوری، باید برای ایجاد صلح و دوستی نیز توان خود را نشان دهد.

رجایی ادامه تحصیل اتباع افغان در ایران را زمینه مناسبی برای تعامل مشترک بین دو کشور ذکر کرد و افزود: نگاه رهبر معظم انقلاب، دولت و مردم ایران بر حمایت از افغانستان است تا این کشور به سرو سامان ایده آل و استاندارد در قالب جهانی عاری از خشونت نزدیک شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین