کد خبر: ۲۷۴۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸

هاشمی رفسنجانی: جوانان مسلح به دانش و آگاهی، بهترین سرمایه برای هر جامعه‌ای هستند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح دیروز در دیدار اعضای مرکز بازشناسی نهضت جنگل، قیام میرزاکوچک خان را یک موضوع مهم تاریخی، اسلامی و ملی خواند و گفت: اسناد ذی‌قیمتی از این قطعه تاریخی وجود دارد که باید جوانان، دانشجویان و مردم با آن آشنا شوند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اوضاع سیاسی زمان نهضت جنگل، گفت: خیلی‌ها تلاش کردند با بدنام کردن میرزاکوچک‌خان، نهضت او را خاموش و در تاریخ فراموش کنند و این مانند کاری است که قاجاریه درباره امیرکبیر کردند.

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری علاقه‌ی طلبه‌های مبارز به زندگی شخصیت‌های چون امیرکبیر و میرزاکوچک خان، گفت: به خاطر کینه‌های سیاسی پهلوی از قاجاریه، در خصوص تشریح کارهای امیرکبیر حساسیت نداشتند، اما ابا داشتند که نهضت جنگل به عنوان یک اقدام انقلابی و اسلامی بازگو شود.

ایشان با ارائه تحلیلی از چرایی ترس استعمار و استبداد نسبت به شناخته شدن میرزاکوچک خان در جامعه، گفت: ترس از اقدامات روحانیون انقلابی، باعث شد که برای بیان زندگی این سید شهید، به تحریف و سانسور روی آورند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به فیلمی که درگذشته برای رئیسعلی دلواری ساختند، گفت: خوب است از قابلیت‌های هنر برای نشان دادن اهداف، برنامه‌ها و اقدامات میرزاکوچک خان بیشتر استفاده شود که می‌تواند الهام بخش باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جهل جامعه را بهترین وسیله حاکمان برای سرکوب قیام‌ها دانست و گفت: آگاهی، بهترین آینده را برای جوامع ترسیم می‌کند و جوانان آگاه بهترین سرمایه در رسیدن به این هدف هستند.

ایشان افزایش رشد آگاهی را مرهون انفجار اطلاعات خواند و گفت: مردمی که آگاه شوند با زبان منطق مسایل خود و جامعه را حل می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خویش به تلاش‌های استعمار و استبداد به عنوان دو لبه‌ی قیچی در چپاول منابع ملت‌ها اشاره کرد و گفت: اگر چه این دو با امیدواری به حضور تندروها، برای دوام خویش امیدوارند، اما روزی که جوانان اسلامی مسلح به دانش و آگاهی شوند، هیچ دشمنی توان مقابله با آنان را ندارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزایش گروه‌های تروریستی را برنامه تنظیم شده استکبار و استعمار برای انحراف قیام‌های مردمی در جوامع انسانی و بویژه کشورهای اسلامی خواند و گفت: در منطقه ما تروریست‌ها زایده‌ی حضور استعمار و استبداد هستند.

ایشان مبارزه با گروه‌های تروریست را سخت، اما امکان‌پذیر دانست و گفت: باید عقلای اسلام از بدنام کردن مسلمان جلوگیری کنند که مردم را به نام دین آواره می‌کنند و می‌کشند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اتفاقات سال‌های اخیر مصر را مصداق روشن همکاری مثلث شوم استکبار، استبداد و تندروها توصیف کرد و گفت: مردم مصر که سابقه‌‌ای بسیار درخشان در تمدن انسانی و فرهنگ اسلامی دارند، برخاستند و انقلاب کردند، اما دیدید که چگونه تندروها قیام مردم را منحرف کردند که منجر به برگشت نظامی‌ها و تبرئه مستبدین شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری شرایط ایران در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: حضور مردم و رهبری بی‌نظیر امام(ره)، فرصت و میدان را از دست تروریست‌ها گرفتند که به دنبال تجزیه کشور و شورش‌های کور بودند.

ایشان با مقایسه مبارزات مردم افغانستان، عراق، لیبی و یمن با انقلاب اسلامی در ایران، گفت: دو ویژگی مردمی بودن و رهبری امام، مبارزه و پیروزی مردم ایران را با تشکیل انقلاب اسلامی از دیگر قیام‌ها متفاوت کرد.

در آغاز این دیدار آقای دکتر کیانی گزارش مستند از نهضت جنگل و چگونگی افزایش تدریجی اسناد مربوط به میرزاکوچک‌خان جنگلی ارائه کرد و آقای اصغرنیا به بیان دیدگاه‌های خویش درخصوص اهمیت آشنایی دانشگاه‌ها و دانشجویان با اقدامات سید مظلوم، میرزاکوچک‌خان پرداخت و چند بند از مرام‌نامه نهضت جنگل را خواند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین