کد خبر: ۲۷۴۹۴۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد مطرح کرد:

اجرایی کردن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دستاورد دولت یازدهم / جریانات خاص نقشی در تغییر این قانون ندارند

نوش‌آبادی درباره واکنش احتمالی برخی گروه‌های تندرو درباره اجرایی‌شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: «این قانون مصوب مجلس شورای است و قابل تغییر نیست. تصویب و نوشتن آیین‌نامه اجرایی این قانون نیز بر عهده دولت است و به نهادهای دیگر ارتباطی ندارد. بنابراین آیین‌نامه این قانون به‌زودی اجرایی می‌شود. طبق این قانون مردم حق دارند از اخبار و اطلاعاتی که در ارتباط با حقوق شهروندی خودشان است، بهره‌مند شوند.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: جلسه پرسش و پاسخ حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد. نوش‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار «آفتاب» درباره سرانجام تصویب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: «قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت قبلی نیز وجود داشت اما آیین‌نامه اجرایی آن در دولت قبلی به تصویب نرسید. این قانون در سال 82 توسط مجلس تصویب شده و مقرر شد آیین‌نامه اجرایی همان سال در دولت تصویب شود با این وجود دولت گذشته این قانون را تصویب نکرد.»

به گزارش آفتاب، نوش آبادی به اهمال دولت گذشته در تصویب این قانون اشاره کرد و گفت: «دولت یازدهم با اصلاحاتی آیین‌نامه اجرایی این قانون را تصویب کرد و سه هفته گذشته آیین‌نامه اجرایی دسترسی آزاد اطلاعات به تصویب دولت رسیده است. دولت برای طی مسیر قانونی این آیین‌نامه آن را به مجلس ارسال کرد تا به امضا و تایید هیات رئیسه مجلس برسد.»

نوش‌آبادی افزود: «فرق آیین‌نامه اجرایی و لوایح قانونی دولتی این است که لوایح قانونی باید به تایید مجلس برسد و آیین‌نامه‌های اجرایی فقط نیازمند تصویب رئیس مجلس است. ما منتظر تایید و پاسخ مثبت رئیس محترم هستیم.»

نوش آبادی تصویب آیین‌نامه اجرایی دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات را دستاورد دولت یازدهم خوانده و گفت: «تصویب این آیین‌نامه اجرایی گامی مثبت در جهت تامین حقوق شهروندی و رسیدن به دولت الکترونیک محسوب می‌شود. تصویب این آیین‌نامه اجرایی نوعی احترام به مردم است و به نوعی به آنان حق می‌دهد از  اخبار و اطلاعات سایر دستگاه‌ها به موقع مطلع شوند. بر اساس این قانون مردم می‌توانند از آخرین تصمیمات دولت در حوزه‌های مختلف با خبر شوند.»

نوش‌آبادی ضمن تاکید بر لزوم رعایت این قانون توسط مسئولان، گفت: «طبق این قانون همه مسئولان موظف هستند تا آخرین اطلاعات حوزه خود را به  مردم برسانند تا کسی از چرخه گردش اطلاعات محروم نماند. این حرکت به نوعی احترام گذاشتن به حق شهروندی مردم تلقی می‌شود.»

نوش‌آبادی درباره واکنش احتمالی  برخی گروه‌های تندرو درباره اجرایی‌شدن این قانون گفت: «این قانون مصوب مجلس شورای است و قابل تغییر نیست.  تصویب و نوشتن آیین‌نامه اجرایی این قانون نیز بر عهده دولت است و به نهادهای دیگر ارتباطی ندارد. بنابراین آیین‌نامه این قانون به‌زودی اجرایی می‌شود. طبق این قانون مردم حق دارند از اخبار و اطلاعاتی که در ارتباط با حقوق شهروندی خودشان است، بهره‌مند شوند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین