کد خبر: ۲۷۵۰۹۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴

سفر ناگهانی هیگل به عراق/تصاویر

وزیر دفاع آمریکا که سوم آذر تحت فشار «باراک اوباما» رئیس‌ جمهور این کشور ناگزیر به استعفا شد، پس از سفر به افغانستان و کویت، به طور ناگهانی وارد بغداد شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ابنا: «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا برای بحث وگفت‌و‌گو با مقام‌های عراقی در مورد عملیات نظامی ضد گروه تروریستی داعش به طور ناگهانی وارد بغداد شد.

«جیمز تری» فرمانده نیروهای ائتلاف ضد داعش نیز هیگل را در این سفر همراهی می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با «خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق و گفت‌وگو درباره تحولات امنیتی در عراق با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق دیدار کرد.



نخست وزیر عراق در این دیدار چاک هیگل را برای انجام حملات هوایی بیشتر علیه مواضع داعش و تامین تسلیحات سنگین‌تر برای نیروهای عراقی تحت فشار قرار داد.

العبادی با اشاره به اینکه داعش در حال حاضر رو به زوال و نابودی است، گفت: از حمایت داده شده به ما بسیار سپاسگزار هستیم.

وی افزود: نیروهای ما پیشروی‌های بسیار زیادی دارند، اما به توان هوایی و تسلیحات سنگین بیشتری نیازمند هستند.



هیگل نیز اندکی پس از ورود به عراق در سخنانی در جمع سربازان آمریکایی و استرالیایی اظهار داشت: ما نقشی برای ایفا در اینجا داریم، اما نقش ما همواره باید یک نقش حمایتی باشد، زیرا عراق کشور آنهاست و خود باید هدایت آن را برعهده گیرند.

وی اضافه کرد که در نظر آمریکا، موفقیت در میدان نبرد، تنها بخشی از پاسخ است، اما کلید پیشرفت، روی کارآمدن یک دولت فراگیر در بغداد است که بتواند همه عراقی‌ها را متحد کند.



درخواست العبادی از هیگل موید تنش در روابط آمریکا و عراق است، به طوری که بغداد خواستار کمک‌های نظامی و جنگی بیش از سطح کمک‌های ارائه شده واشنگتن است.

«باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۱ دستور خروج سربازان آمریکایی را از عراق صادر کرد، اما این نیرو‌ها تابستان سال جاری برای کمک به نیروهای عراقی به منظور مقابله با پیشروی داعش، شروع به بازگشت به این کشور کردند.



براساس این گزارش، العبادی از زمان به قدرت رسیدن در ماه سپتامبر (شهریور ماه) در جهت تشکیل ائتلاف با قبایل سنی تلاش کرده و با منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق به توافقی در زمینه صادرات نفت دست یافته است.

در همین حال، سپهبد «جیمز تری» فرمانده آمریکایی عملیات غلبه بر داعش در عراق و سوریه گفت که متحدان ائتلاف واشنگتن حدود یک هزار و ۵۰۰ نیرو برای کمک به آموزش و مشاوره نیروهای محلی به منطقه اعزام می‌کنند.



وی اضافه کرد که اگرچه داعش همچنان حملات محدودی را انجام می‌دهد، این گروه ظاهرا در سطح وسیعی به حال دفاعی درآمده و در تلاش است تا تصرفات خود را حفظ کند.

ظاهرا این آخرین سفر خارجی هیگل به عنوان وزیر دفاع آمریکا است زیرا وی چندی پیش استعفا کرد.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین