کد خبر: ۲۷۵۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
عضو خانه احزاب در واکنش به صحبت‌های بادامچیان:

خانه احزاب بدون موتلفه هم بازگشایی می‌شود

امرالله شیخیانی، عضو کمیته اجرایی خانه احزاب در واکنش به صحبت‌های اخیر بادامچیان، عضو حزب موتلفه اسلامی مبنی براینکه «خانه احزاب یک تشکل پایان‌یافته است، چرا که در انتخاباتی که در دوره چهارم انجام شد بحث تقلب پیش آمد و بنابراین احزاب اصولگرا و تعدادی از احزابی که خودشان را اصولگرا نمی‌دانند نسبت به این مسئله اعتراض کردند.» به خبرنگار «آفتاب» گفت: این صحبت‌ها توجیحات شخصی ایشان است. اگر تخلفی صورت گرفته بود، کمیسیون 10 خانه احزاب بررسی و اعلام می‌کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: اسدالله بادامچیان بار دیگر و علنی‌تر از همیشه با برگزاری مجمع خانه احزاب مخالفت کرده و بار دیگر طرح تشکیل باشگاه احزاب را عنوان کرده است. این عضو حزب موتلفه که پیش از این هم یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» وی را از مخالفان اصلی تشکیل مجدد خانه احزاب معرفی کرده بود؛ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگار مطرح کرده است: در حالی که حزب مؤتلفه ۲۴۰ هسته و دفتر دارد، می‌گویند رای آن برابر با رای ۵۰ تا حزبی که چند نفر بیشتر نیستند، باشد. این در شرایطی است که نمی‌توانند یک مجمع راه بیاندازند. این مسئله باید اصلاح و مقررات و آیین نامه‌اش عوض شود.

 شیخیانی در واکنش به صحبت‌های بادامچیان به «آفتاب» می‌گوید: صحبت‌هایی که مطرح می‌شود توجیه است. دلیل وضعیت خانه احزاب این موضوعات نیست. بر فرض هم اگر تقلبی صورت گرفته باشد، انتخابات تجدید می‌شود. به عنوان نمونه اگر در یک حوزه انتخاباتی در کشور تقلب صورت گیرد، رسیدگی به تخلفات قانون، قاعده و ضابطه دارد.

عضو کمیته احیای خانه احزاب عنوان می‌کند: این صحبت‌های آقای بادامچیان توجیحات شخصی ایشان است. در هر جای دنیا زمانی که تخلف صورت بگیرد قانون رسیدگی به تخلفات وجود دارد و متناسب با تخلف برخورد می‌شود. نهایتا این که آن انتخابات باطل اعلام و انتخابات دیگری انجام می‌شود. اگر در خانه احزاب هم در دور چهارم تخلفی صورت گرفته باشد و کمیسیون ماده 10 به عنوان مرجع اصلی تایید کند، انتخابات مجددا برگزار می‌شود. نه اینکه خانه احزابی که جایگاه قانونی دارد بدون اینکه منحل شده باشد، کنار گذاشته شود و باشگاهی تشکیل دهیم که خودمان همه‌کاره آن باشیم.

شیخیانی مطرح می‌کند: فرمایشات آقای بادامچیان مانند دیگر فرمایشات ایشان درباره خانه احزاب استناد قانونی ندارد؛ کارشناسی نیست و بر مبنای رای و نظریه شخصی ایشان است.

عضو سابق شورای مرکزی خانه احزاب درباره دلایل عدم برگزاری مجمع خانه احزاب می‌گوید: دلیل تشکیل‌نشدن مجمع عمومی خانه احزاب هم برنتابیدن دولت وقت نسبت به حزب، تشکل  و خانه احزاب بود. اگر آمار دولت و نهم و دهم را بررسی کنید، می‌ببینید که در طول هشت سال با به‌وجود‌آمدن چند تشکل موافقت کرده است. در صورتی که در دولت هشتم صدها تشکل غیردولتی، مردم نهاد و NGO در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... به‌وجودآمده است. در این هشت سال 10 تشکل مجوز نگرفته است. بنابراین در آن زمان، دولت دهم بحث خانه احزاب را برنتابید و ساختمان و امکانات خانه احزاب را گرفتند.

وی در واکنش به اظهارات این عضو حزب موتلفه که مطرح کرده "حزب مؤتلفه ۲۴۰ هسته و دفتر دارد" می‌گوید: زمانی که حزب موتلفه می‌خواست یارانه حزب خود را دریافت کند و آمار اعضا را از این حزب خواستیم، اعضای کمی را معرفی کردند. در آن زمان من عضو ستاد پرداخت یارانه کشور بودم. خود آقای بادامچیان در توجیه کم‌بودن تعداد اعضا مطرح کردند که اعضای ما مخفی هستند و نمی‌خواهیم آنها را معرفی کنیم تا شناخته شوند.

شیخیانی ادامه داد: ما هم می‌توانیم بگوییم 1000 هسته و دفتر داریم. چون حزب موتلفه آمار نداده است دفاتر آنها هم می‌تواند یک‌نفره باشد. آماری که ما از حزب موتلفه داریم تعداد بسیار کم است. ایشان که در آن زمان قائم مقام بود در قبال این کم‌بودن اعضا مدعی شد که اسامی را اعلام نمی‌کنند تا دولت اعضای آنها را شناسایی نکند که این هم یک توجیه است. در همان زمان احزابی با 1000 عضو وجود داشتند، مانند حزب مشارکت و اسامی همه اعضای خود را در اختیار ما قرار دادند.

عضو چهار دوره خانه احزاب درباره صحبت‌های پادامچیان که عنوان کرده "حزب مؤتلفه ۲۴۰ هسته و دفتر دارد و این در حالی است که می‌گویند رای آن برابر با رای ۵۰ تا حزبی که چند نفر بیش نیستند باشد" و اینکه حزبی می‌تواند بیشتر از یک رای داشته باشد، تاکید می‌کند: قانون و ضوابط اجازه این کار را نمی‌دهد. هر حزب یک حق رای در خانه احزاب دارد. در جاهای مختلفی که جلسه برگزار می‌شود دبیر کل حزب یک رای دارد و عضو رسمی و قانونی حزب هم یک رای دارد.

عضو کمیته اجرایی خانه احزاب با تاکید بر تشکیل مجدد مجمع عمومی خانه احزاب، توضیح می‌دهد: خانه احزاب استمرار پیدا می‌کند و وابسته به حزب موتلفه یا حزب دیگری نیست. از 210 حزب و تشکلی که عضو خانه احزاب هستند، 180 حزب هم که شرکت کنند، مجمع تشکیل می‌شود. این 180 عضو اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرا هستند. بعضی از اصولگراها و اصلاح‌طلب‌ها و اعتدال‌گراها هم هستند که ممکن است حضور پیدا نکنند. اگر براساس آیین‌نامه تعداد به حداکثر برسد، کنگره تشکیل می‌شود.

شیخیانی عنوان می‌کند: اگر حزب موتلفه و 10 حزب دیگر هم در مجمع شرکت نکنند خانه احزاب رویه خود را ادامه خواهد داد و استمرار خواهد داشت. خانه احزاب قائم به اکثریت اعضا است نه تنها به حزب موتلفه.

وی در پاسخ به این سوال که اگر خانه احزاب امکان برگزاری مجمع را دارد پس چرا آن را تشکیل نمی‌دهد، می‌گوید: هم وزارت کشور و هم ما اعضای خانه احزاب می‌خواهیم که با کمترین تنش این مجمع برگزار شود و همه اعضا شرکت کنند. قصدمان این است که این عزیزان هم حضور داشته باشند؛ یک اولتیماتوم سیاسی است. حزب یعنی مشارکت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... . ما به این احزاب اعلام می‌کنیم که حق شما است که شرکت کنید اما بعد از چند بار مطرح کردن اگر نیامدند از حق خود گذشته‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین