کد خبر: ۲۷۵۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶

گروگانگیر سیدنی کیست؟/سوابق+تصاویر

اولین شکایت در این زمینه، آوریل سال جاری علیه این فرد مطرح شد. «سیدنی مورنینگ هرالد» در آن زمان با اشاره به اتهام سوءاستفاده جنسی در طول جلسات «درمانگری معنوی»، نوشت: «هارون مونس 49 ساله روز دوشنبه توسط دایره جرایم جنسی بازداشت و به تجاوز جنسی و رفتار شرم‌آور با یکی از زنان در غرب سیدنی در سال 2002، متهم شد.»
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بامداد دوشنبه یک خبر بلافاصله پس از انتشار، در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفت؛ گروگان‌گیری در مهمترین منطقه «سیدنی» استرالیا.

یک مهاجم ناشناس با ورود به فروشگاهی که به واسطه نزدیکی به مراکز تجاری، سیاسی و رسانه‌ای شهر طبیعتا محلی ایده‌آل برای جلب توجه بود، نزدیک به بیست نفر را به گروگان گرفت.

به گزارش فارس، این گروگان‌گیری مشخصه مهم دیگری هم داشت؛ فرد مهاجم گروگان‌ها را مجبور کرده بود پرچمی مشابه پرچم گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق را به دوربین‌های زوم بر محل حادثه، نشان دهند.



این همان چیزی بود که چند ماهی است مقامات غربی نسبت به آن هشدار داده و گفته بودند هر لحظه ممکن است گروه‌هایی چون «داعش» دست به عملیات در غرب بزنند.

خبرنگار کانال 7 تلویزیون استرالیا ساعتی بعد از آغاز این حادثه در توئیتر نوشت: «همان کابوسی که از مدت‌ها قبل انتظار داشتیم... یک مهاجم مسلح و خیابان پر از خودروهای پلیس و امداد.»

در آخرین ساعات گروگان‌گیری بود که رسانه‌های غربی به نقل از مقامات ناشناس غربی هویت عامل حادثه را اعلام کردند: «من هارون مونس» تبعه ایرانی که سال‌هاست تحت عنوان یک «شیخ» و «درمانگر مذهبی» در استرالیا فعالیت می‌کند.

تابعیت ایرانی و لباسی که با ادعای روحانیت به تن این فرد بود، بهانه لازم را به بسیاری از رسانه‌های غربی داد تا جنجال تازه‌ای به این بهانه به راه بیاندازند و این حادثه را به ایرانی بودن این فرد نسبت دهند.

شیخ قلابی با پیشینه‌ای نامعلوم

اما این اولین بار نیست که هارون مونس در سناریویی ضداسلامی در معرض توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. واقعیت این است که او هر از گاهی با اقدامی جنجالی، دوربین‌ها را به سمت خود جلب کرده بود.

وی از ابتدای ورودش به استرالیا و دریافت پناهندگی سیاسی تحت عنوان یک «مبلغ مذهبی دگراندیش» بارها جنجال آفریده بود و اقداماتش را به عمد به مذهب نسبت داده بود.

«هارون مونس» اولین بار در جریان ارسال نامه‌های توهین‌آمیز به خانواده‌های قربانیان نظامی استرالیا در حمله به افغانستان در معرض توجه رسانه‌ها قرار گرفت و جنجالی چند ماهه به راه انداخت.

همین جنجال و دیگر اقدامات «هارون مونس» که وجهه‌ای به شدت منفی برای جامعه مسلمانان استرالیا داشت، در اواخر سال 2007 و اوایل 2008 به اعتراض گسترده مسلمانان این کشور به «هارون مونس» که به «شیخ قلابی» معروف شده بود، منجر شد.

در نوامبر سال 2007، نشریه «استریلین»، یادداشتی در رابطه با این فرد منتشر کرده و وی را «اسرارآمیز» خوانده و نسبت به درجه علمی وی ابراز تردید کرد.
 

استریلین یک ماه بعد، گزارش دیگری را به مونس اختصاص داده و نوشت: «مسلمان‌ها اعتقاد دادند که روحانی اسرار‌آمیزی که به خانواده یک سرباز استرالیایی کشته شده در افغانستان، توهین کرده، ممکن است (شیخی) قلابی باشد که عمدا به دنبال برانگیختن احساسات ضداسلامی است.»

«اقبال پتیل» رئیس شورای اسلامی فدراسیون استرالیا در مصاحبه با این نشریه، از «شیخ هارون» که خود را «عالمی برجسته» می‌خواند، خواسته بود که اسناد مدارج علمی و ادعاهای خود را منتشر کند. وی در این رابطه گفته بود ادعاهای مونس می‌تواند موجب شود که دیگر افراد نیز به شیوه او ادعای مدارج علمی کرده و برای جلب توجه، به جنجال‌آفرینی دست بزنند.

پتیل در بخشی از این مصاحبه گفته بود: «ما تحقیقات گسترده‌ای در مورد شیخ (هارون) انجام دادیم و فکر نمی‌کنیم چنین کسی وجود داشته باشد. من از همه رهبران جامعه (مسلمانان استرالیا) پرس و جو کردم... هیچ‌کس چیزی در مورد او نمی‌دانست.»

در بخش دیگری از گزارش استریلین آمده بود: «این روحانی درخواست‌های مکرر استریلین برای بحث تلفنی در مورد صلاحیت مذهبی‌اش یا حتی پاسخگویی به تعدادی سوال در این رابطه را رد کرده است. اما در عین حال، به نظر می‌رسد «شیخ هارون» (که در برخی از وبلاگ‌های اسلامی به "شیخ قلابی" معروف شده) شیفته جلب از طریق ارسال مداوم فکس‌هایی به رسانه‌ها، از جمله این روزنامه، در مورد وبسایتش است.»

این در حالی است که این فرد که با نام اصلی «محمد حسن منطقی (بروجردی)» از ایران گریخته بود، در وبسایتش در استرالیا، خود را «آیت‌الله منطقی بروجردی» معرفی کرده و تحت این پوشش فعالیت می‌کرد.

«کمال مسلمانی» رهبر شیعیان استرالیا در مصاحبه‌ای که روز 28 ژانویه 2008 در نشریه «استریلین» منتشر شد، به شدت ادعاهای این فرد را تکذیب کرده و خواستار تحقیقات پلیس در رابطه با هویت و فعالیت‌های پشت‌پرده وی شده بود.

وی در آن مصاحبه با بیان اینکه «هارون مونس» یک روحانی واقعی نیست، گفته بود در استرالیا هیچ آیت‌اللهی وجود ندارد و هیچ‌یک از مسلمانان و رهبران برجسته مسلمین استرالیا این فرد را نمی‌شناسند و از سوابق وی اطلاعی ندارد.

شیخ مسلمانی در این رابطه گفته بود: «ما او را نمی‌شناسیم و هیچ‌ ارتباطی با وی نداریم. پلیس فدرال باید مشخص کند که او کیست. آن‌ها در این مورد مسئول هستند.»
 

شیخ «کمال مسلمانی» که رهبری جامعه 30 هزار نفری شیعیان استرالیا را بر عهده دارد، همچنین با اشاره به مطالب منتشر شده در وبسایت «هارون مونس»، تصریح کرده بود که این مطالب نشان می‌دهد این فرد اطلاعات بسیار اندک و سطح پائینی از اسلام و تشیع دارد. وی در این رابطه به استریلین گفته بود: «از نحوه نوشتن فتواهای وی، به نظر می‌رسد که او اصلا مسلمان شیعه نیست. در استرالیا هیچ آیت‌اللهی وجود ندارد. ما از او پیروی نمی‌کنیم، از او حمایت نمی‌کنیم و کنار کسی که نمی‌شناسیم، نمی‌ایستیم. او از ما نیست.»

این فرد در وبسایتش سابقه‌ای بسیار کوتاه از خود منتشر کرده بود. وی در این سایت، مدعی انحراف انقلاب اسلامی ایران از مسیر خود شده و اذعان کرده بود که مخالف نظام اسلامی ایران است. وی همچنین گفته بود در این رابطه نامه‌هایی را هم به چندین مقام استرالیایی از جمله دادستان وقت و همچنین کمیسر پلیس فدرال ارسال کرده است.

«اقبال پتیل» رئیس شورای اسلامی فدراسیون استرالیا در مصاحبه‌ای دیگر با استریلین در مورد پیشینه این فرد، با بیان اینکه که تحقیقات در این رابطه به هیچ نتیجه‌ای نرسیده، گفته بود: «من جامعه (مسلمانان استرالیا) را به خوبی می‌شناسم و این منطقی نیست. ما هیچ چیز در مورد این آدم پیدا نکردیم.»

سوءاستفاده جنسی در پوشش «درمانگر معنوی»

نام «هارون مونس» چندی قبل به دلیل شکایت قربانیان جنسی‌اش، بار دیگر در رسانه‌ها مطرح شد. به نوشته روزنامه «سیدنی مرنینگ هرالد»، دادگاه در این پرونده، 40 اتهام سوءاستفاده جنسی را علیه این فرد مطرح کرده است.

پایگاه خبری «ایج» هم نوشته است که این پرونده دستکم 7 قربانی دارد که می‌گویند از سوی «هارون مونس» مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند.

اولین شکایت در این زمینه، آوریل سال جاری علیه این فرد مطرح شد. «سیدنی مورنینگ هرالد» در آن زمان با اشاره به اتهام سوءاستفاده جنسی در طول جلسات «درمانگری معنوی»، نوشت: «من هارون مونس 49 ساله روز دوشنبه توسط دایره جرایم جنسی بازداشت و به تجاوز جنسی و رفتار شرم‌آور با یکی از زنان در غرب سیدنی در سال 2002، متهم شد.»

 

این گزارش می‌افزاید: «قربانی ادعایی وی، که در زمان حادثه 27 سال داشته، می‌گوید در یک روزنامه محلی چشمش به یک آگهی "مشاوره مذهبی" خورده و با مونس تماس گرفته است. او (مونس) به وی گفته است که کارشناس طالع‌بینی، علم اعداد، مدیتیشن و علوم غریبه است و به وی پیشنهاد کرده که به کلینیک برود.»

پلیس در بیانیه‌ای در مورد رفتار این فرد گفته بود: «گفته می‌شود که سو‌ءاستفاده در پوشش روش‌های درمان‌گری عرفانی صورت گرفته و این مرد به زن هشدار داده که این مسئله را با کسی در میان نگذارد.»

«میک هادو» بازپرس ارشد این پرونده با بیان اینکه به نظر می‌رسد کلینیک درمان‌گری «هارون مونس» بین سال‌های 2000 تا 2002 فعال بوده، گفته بود که احتمال دارد تعداد بیشتری قربانی اقدامات وی شده باشند.

روزنامه گاردین در گزارشی در رابطه با هارون مونس، او را «فردی حاشیه‌دار که سوابق جنایی و رفتار غیرقابل‌ پیش‌بینی‌اش، او را بدنام کرده»، توصیف کرده است.

قتل و به آتش کشیدن همسر سابق

قتل همسر از دیگر مواردی است که در پیشینه راز‌آلود این فرد به چشم می‌خورد. در سال 2013، دادگاهی در استرالیا وی را به مشارکت در قتل «نولین هایسون پال» همسر سابق هارون، متهم کرد.

بنا بر اعلام دادگاه، هارون متهم است که با مشارکت «امیرا درودیس» که با وی رابطه نامشروع داشته، دست به قتل هایسون پال زده‌اند.

شبکه ان‌بی‌سی گزارش داده است که وی با همدستی درودیس در آوریل سال 2013، مادر دو فرزند هارون را با ضربات متعدد چاقو از پای درآورده و سپس وی را در آپارتمانی در شهر «سیدنی» به آتش کشیده‌اند.
 

هفت ماه پس از آن حادثه، درودیس و هارون توسط پلیس بازداشت و به قتل متهم شدند. از آن زمان، هارون با وثیقه آزاد بود، که همین امر موجب شد تا بعد از گروگان‌گیری روز دوشنبه انتقادات زیادی از «سهل‌انگاری» دولت استرالیا در این رابطه مطرح شود.

هارون هفته گذشته در وبسایتش رسما اعلام کرده بود که از مذهب شیعه کناره‌ گرفته و به صورت غیابی با «ابوبکر بغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش بیعت کرده است.

با تمام این احوال، این فرد که به گفته «تونی ابوت» نخست‌وزیر استرالیا به خوبی برای مقامات این کشور شناخته‌شده بود، آزادانه در استرالیا به فعالیت‌های خود ادامه می‌داد و نهایتا روز دوشنبه سناریویی را رقم زد تا دستمایه‌ تازه‌ای برای جریان‌سازی علیه ایران در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین