کد خبر: ۲۷۵۹۰۱
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
پدیدارشناسی فرهنگی یک اهانت

بررسی اظهارات جنجالی یک جامعه‌شناس درباره مرگ پاشایی

اهورا ایمان درباره نظر غیرکارشناسی اباذری در حوزه موسیقی به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «بهتر بود آقای اباذری به اندازه کم‌تجربه‌ترین و جوان‌ترین افراد دخیل در موسیقی، با موسیقی پاپ آشنا می‌شد و به آن گوش می‌سپرد، و سپس اظهارنظر می‌کردند. هنگامی که یک چهره دانشگاهی در چنین نشستی به سخنرانی می‌پردازد، جای تاسف است که سخنانش از روی آگاهی و دانش نباشد و صرفا اظهار عقیده‌ای تهی باشد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: نزدیک به یک ماه از فوت خواننده جوان موسیقی کشورمان می‌گذرد، اما حواشی مربوط به آن همچنان باقی است. از بهت و غافلگیری این فقدان برای طرفداران مرحوم مرتضی پاشایی که بگذریم، حیرت از مشارکت چشم‌گیر و بی‌سابقه مردم در مراسم ترحیم او باقی می‌ماند. پدیده‌ای که بارها در رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است و به‌تازگی نیز در دانشگاه تهران نشستی با حضور تنی چند از استادان جامعه‌شناسی تحت عنوان "پدیدار شناسی فرهنگی یک مرگ" برگزار شد. نشستی که قرار بود علل ایجاد حواشی و پدیده ناشی از آن بررسی کند، خود جنجال آفرین شد.

به گزارش آفتاب، در این نشست اساتید دانشگاه و جامعه‌شناسانی همچون حمیدرضا جلایی‌پور، محمدسعید ذکایی، نعمت‌الله فاضلی و همچنین یوسف اباذری به ایراد سخنرانی و بیان تحلیل‌های خود از این حواشی و پدیده پرداختند. در این میان سخنرانی یوسف اباذری بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد.

جنجالی‌ترین بخش این نشست، اظهارات یوسف اباذری در نقد ویژگی‌های موسیقی پاشایی و همچنین مخاطبان این نوع موسیقی بود که با واکنش‌ برخی حاضران در سالن نیز مواجه شد.

اهورا ایمان موسیقی‌دان و ترانه‌سرا با انتقاد از رویکرد غیرعلمی و ناصحیح اباذری، به خبرنگار آفتاب می‌گوید: «همان اندازه که از یک موزیسین می‌توان انتظار داشت تا نسبت به مسائل و علم جامعه‌شناسی آگاهی داشته باشد، به همان نسبت نیز می‌توان نظرات یک جامعه‌شناس را در باب موسیقی و ترانه مرجع قرار داد.»

او می‌افزاید: «اظهارنظر آقای اباذری درباره موسیقی پاپ برای من بسیار تعجب‌برانگیز بود. به عقیده من این سخن به دلیل عدم داشتن پشتوانه آکادمیک و آگاهی علمی، بسیار سخیف و بی‌پایه و اساس است. این اظهارنظر و سخنانی از این دست نشان‌دهنده نوعی عناد و دشمنی با موسیقی پاپ است که سال‌هاست در کشور رواج دارد.»

اهورا ایمان درباره حضور همیشگی موسیقی پاپ در کنار مردم می‌گوید: «آقای اباذری چه تعریفی از موسیقی پاپ دارند، آیا جز این است که موسیقی پاپ، موسیقی مردمی است که همواره از آغاز پیدایش و شکل‌گیری در تمامی صحنه‌های زندگی مردم وجود داشته است. خواه این موسیقی مرغ سحر استاد شجریان باشد یا اندک اندک استاد ناظری باشد، یا موسیقی همایون شجریان، مرحوم بابک بیات، ناصر عبدالهی و مرتضی پاشائی.»

وی می‌گوید: «البته در موسیقی پاپ مانند هر مقوله‌ی دیگری کارهای ضعیف و قوی وجود دارد. چه کسی می‌تواند ادعا کند موسیقی کلاسیک تمام فرهیخته است، موسیقی فولک تمام فرهنگی و فرهنگ‌ساز است، یا موسیقی سنتی ما تماما فاخر و ملی است.»

این ترانه‌سرا معتقد است که هنر مبتذل پاپ و غیرپاپ ندارد، و این ادعا که موسیقی به صرف پاپ بودن مبتذل است بسیار غیرواقعی است. او می‌افزاید: «هنگامی که ابتذال به هنر ورود می‌کند، چه تفاوتی دارد که آن موسیقی مبتذل با ارکستر سمفونیک وین نواخته شود یا ارکستر پاپ خواننده‌ای در ایران!»

اهورا ایمان درباره نظر غیرکارشناسی اباذری در حوزه موسیقی می‌گوید: «بهتر بود آقای اباذری به اندازه کم‌تجربه‌ترین و جوان‌ترین افراد دخیل در موسیقی، با موسیقی پاپ آشنا می‌شد و به آن گوش می‌سپرد، و سپس اظهارنظر می‌کردند. هنگامی که یک چهره دانشگاهی در چنین نشستی به سخنرانی می‌پردازد، جای تاسف است که سخنانش از روی آگاهی و دانش نباشد و صرفا اظهار عقیده‌ای تهی باشد.»

او در همین باره می‌افزاید: «کما اینکه این خرده را بر من موسیقی‌دان و ترانه‌سرا نیز خواهند گرفت، اگر در حوزه‌ای که تخصص من نیست، تنها با این پشتوانه  که از یک کارشناس شنیده‌ام، اظهارنظر کنم. این نوع کنش دم دستی ترین نوع برآورد جامعه شناختی است.»

این موسیقی‌دان درباره تاثیر سخنان اباذری می‌گوید: «به عقیده من این یک نوع اسیدپاشی فرهنگی تلقی می‌شود. این بی‌پروا تاختن در حیطه‌ای که دانشی نسبت به آن نداریم، اساسا از شان یک استاد جامعه‌شناسی به دور است.»

او در پایان سخنانش خاطرنشان می‌کند: «موسیقی‌دان‌ها وظیفه دارند آگاهی را نسبت به موسیقی پاپ افزایش دهند. در سال‌های قبل از انقلاب، موسیقی اعتراضی ما نسبت به رژیم پهلوی، جز موسیقی پاپ بود؟ در سال‌های جنگ سرودهایی که ساخته شدند مگر غیر از موسیقی پاپ بودند؟ یا اکنون آثار پیشرویی که مسائل اجتماعی را به چالش می‌کشند آیا از حیطه‌ی موسیقی پاپ خارج بوده‌اند؟»

اما اظهارات اباذری به این جا نیز ختم نشد. او با هدف گرفتن توده مردم در ادامه سخنانش، پس از اعتراض چند نفر از حضار در همایش گفت: «معلوم است من نماینده مردم نیستم. شما نماینده مردم هستید. من همین کسی هستم که دارم می‌گویم این مردم ابله‌اند. معلوم است که من نماینده مردم نیستم. چه کسی گفته من نماینده مردم هستم؟ من از جانب خودم حرف می‌زنم به عنوان یک آدم. معلوم است که نماینده این مردم نیستم. شما این مردم هستید.»

این سخنان بازتاب و واکنش‌های اعتراض آمیز زیادی را به همراه داشت. جامعه‌شناسان و روشن فکران معتقدند که برخوردهایی از این دست می‌تواند به عزت نفس مردم آسیب برساند و غرور ملی را خدشه دار کند.

 مصطفی اقلیما آسیب شناس اجتماعی و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران به خبرنگار آفتاب می‌گوید: «اظهارات هر فرد برگرفته از دیدگاه و جهان‌بینی خود است. اگر فردی مردم را متهم به نفهمیدن و ندانستن می کند، در جهان بینی خود دچار مشکل و ضعف است. گاه حتی عدم درک درست از مردم و جهان چنان عمیق می‌شود که فرد، ویژگی‌ها و ضعف‌های خود را به دیگران نسبت می‌دهد.»

او درباره چگونگی برخورد مردم با چنین اظهاراتی می‌گوید: «اگر در جلسه‌ای سخنران به مردم بگوید نمی‌فهمید، مردم موظف هستند آن نشست را ترک کنند. اگر سخنران مردم را فاقد قدرت درک و فهم می‌داند چگونه برای آن ها سخنرانی می‌کند؟»

او می‌افزاید: «من می‌خواهم بدانم کسی که خود را مجاز به اظهارنظر درباره موسیقی می‌داند، چند سال را صرف آموختن موسیقی کرده است. آیا با ردیف و نت موسیقی آشنا است؟ هنگامی که من مدعی می‌شوم نوعی از موسیقی بد است، باید موسیقی کلاسیک، اپرا، سنتی و... را خوب بدانم تا با آن موسیقی بسنجم و سپس اظهارنظر کنم.»

اقلیما درباره تمایل دولت نسبت به این پدیده می‌گوید:  یک استاد دانشگاه باید بر اساس شواهد و دلایل صحبت کند. این پدیده هیچ ارتباطی به دولت نداشته و منفعتی هم برای آن نداشته است. این مشارکت صرفا یک حرکت مردمی است که حتی نمی‌توان فوت این خواننده را تنها دلیل آن دانست. پیش از این هم گفته‌ام که جامعه نیاز به تخلیه روانی دارد.»

او در پایان می‌افزاید: «تجمع‌هایی از این دست از روی نادانی مردم نیست، گاهی آدم‌ها به هر بهانه‌ای دوست دارند غم‌ها، هیجانات و ناکامی‌های خود را تخلیه کنند؛ در کشورهای دیگر به این موضوع توجه شده اما در ایران این نیاز جدی تلقی نمی‌شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۲
ریتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
27
67
البته ایشان هم بهتر است از جامعه‌شناسی چیزی بخوانند بعد اظهارنظر کنند. پاشایی در موسیقی مثل فهیمه رحیمی است در رمان نویسی! ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
61
32
کی گفته شما موسیقی دانی برادر؟؟ کدام فستیوال و یا اجرای بین المللی محل افتخارآفرینی حضرتعالی برای کشور بوده است؟ دفتر اشعار شما را هم که خوانده ایم!!! بیشتر شبیه عشق های 14 15 سالگی است تا دفتر اشعار یک هنرمند!!! شما نباید هم با آقای اباذری موافق باشی چون خودت یکی از دلایل ... زوال هنر ایران هستید!
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
من نمي دونم شما رو چه حسابي اين حرفُ مي زني! آقاي اهورا ايمان جزو معدود ترانه سراهايي هستن كه مدرك كارشناسي ارشد ادبيات دارن و به وزن و عروض و قافيه و سبك هاي مختلف ادبي واقف هستن! به نظرم مطالعه تون بيشتر كنيد بهتره..
كتايون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
29
33
معناي هنرمند و موسيقيدان بودن به شركت كردن در فستيوال و جشنواره و داشتن اجراهاي بين المللي نيست قطعا يك هنرمند حتي در سطح ضعيف جامعه شناسي را بهتر از خيلي از تحصيلكرده هاي جامعه شناس ميداند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
کاربرد لغت "قطعا" نشان از عمق دانش شما دارد!
نعمت اللله بهزادپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
6
11
در امور هنری فرهنگی چون ارتباط با روح انسانی مدنظر است صحبت از مقوله هایی از قبیل نداشتن دانش و تحصیلات آکادمیک در درک ولذت از آن هنر شاید درست باشد و لیکن تمام مطب یا ناقض واقعیت حسی بودن فهم آن هنر نمیباشد! هرانسانی که لذت دیدن یک گل زیبا برخوردار یا از نغمه خوانی بلبلی به شعف می آید لزوما دارای تحصیلات هنری نیست همانگونه که از دیدن نمای زیبای ساختمانی یاشنیدن آهنگی به وجد میاید در حالیکه انسانیست فی المثل پیر و ساکن یکی از کور دهات ...! میزان این لذت وچگونگی آن هم به زمان وحالات روحی او بستگی دارد ! چراکه ممکن است در یک حالت روحی از شنیدن یک آهنگ دریک زمان تمایل به اجرای حرکات موزون در او پدید آید و در در زمانی دیگر با شنیدن همان آهنگ پیچ وسیله پخش را درحالت خاموش قرار ده. عدم تطابق حالات حسی انسانهای دیگر با خودمان به هیچ وجه مبین درست و ملکوتی بودن خودمان و یا مبتذل بودن افکار طرف دیگر و یا موضوع مورد چالش نیست و متاسفانه اظهارات آقای اباذری نه تنها دال بر کم دانشی ایشان بلکه تخلیه روح از ذات انسانی درک هنریست ولا محاله ذکر این ضرب المثل ضروری که کافر همه را به کیش خود پندارد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
19
15
واقعا متاسفم،یعنی بزرگتر از ایشان در زمینه موسیقی و ترانه نبود؟
البته بعید است در زمینه موسیقی پاپ از ایشان قوی تر داشته باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
7
50
...از پاشایی خوشتون میاد برید گوش بدین...
اگر هم خوشتون نمیاد برید موسیقی و آهنگ خواننده مورد علاقه تون رو گوش کنید!
دیگه به تحلیل و تفسیر علاقه دیگران کار نداشته باشید!
سردار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
25
8
آقا جان شما سخت نگیر. اگر احیانا روزی استاد موسیقی پاپ شدی بیا و اظهارنظر کن.
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
29
33
من کاملا با نظر جناب اباذری موافقم. کاش فرصت بیان بهتری به استاد می دادند. و کاش دیگران با کمی دقت تحلیل های ایشان را مورد توجه قرا ر می دادند.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
30
21
باید تحقیق کرد تا معلوم شود این آقای باصطلاح استاد دلش از کجا پره!احتمال قریب به یقین مباحث ایشون بقدری در کلاس جالبه که دانشجویان ترجیح میدهند در کلاس ایشون آهنگای پاشایی رو گوش کنند تا صدای ... اقای استاد را!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
23
33
اقای اباذری عین حقیقت را گفتند ولی با تندی میشد محترمانه تر این مسایل را بیان میکردند
ناشناس
|
Canada
|
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
10
28
عمق حرف های آقای اباذری را کمتر کسی توجه کرد. خلاصه کلامش این بود در یک جامعه سالم همچین مراسم ختمی برای یک خواننده پاپ در سطح ایشون گرفته نمیشود. مقام و کارایی ورزشکار، سیاستمدار، و هنرمند در جامعه ایران به هم خورده است. جامعه ای در حال شکل گرفتن داریم که هیچ جایش به هیچ جایش نمیاید. متاسفانه ...
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
15
31
آقای اباذری عزیز از بس حرفش درست بوده و دست روی لایه های درونی ما ایرانی ها گذاشته و از از اونجایی که ما ایرانی ها از واقعیت فرار می کنیم و ظرفیت انتقاد نداریم، این همه بهش انتقاد شده...
منم قشر جوون هستم و نوازنده گیتار، ولی ... حتی تحمل شنیدن یک دونه از موسیقی ایشون رو نداشتم.(نه ایشون، نه هیچ کدوم از موسیقی های جدید ایرانی - چه خارج ایران چه داخل ایران). ...آقای اباذری عزیز!! شما حرف دل بنده و امسال مرا زده اید که سالهاس از فرهنگ جدید ایرانی ها گریزون شده ایم...
مهدی
|
United States of America
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
11
35
من با سخنان اقای اباذری موافقم. البته ایشان می توانستند از ادبیات مودبانه ای استفاده کنند. البته این نوع حرف زدن چند سالی است در جامعه ما رواج یافته که نیاز به درمان دارد. خشونتی است که در کلام ظاهر شده.
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
9
14
در هر صورت شکی در این نیست که در همه این سالها موسیقی پاپ ایران به ابتذال کشیده شده و سلیقه موسیقیایی مردم به پایین ترین رده ممکن نزول کرده که این ابتذال مطلوب بسیاری از گروهها توی ایران هست و در آن منافع دارند.
البته نمی توان از لحن صحبت آقای اباذری و اینکه همه باید موزارت و شوئنبرگ گوش کنند دفاع کرد اما مفاهیم آن صد در صد درست است و بالاخره باید یکی این مردم را از این نزول و سطحی نگری آگاه کند.
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
8
18
نظر استاد اباذري منطقي وشجاعانه است أما نوع كلامش مى‌توانست ملائم‌تر و با تدبير و كياست باشد برخورد برخي از علاقمندان موسيقي پاپ بعد از مواجهه با فوت پاشايي برپايه هيجان بود كه قشر جوان را تشكيل مى‌دادند واقعيت اين است برخي هم كه آن هنرمند فقيد را نمى‌شاختند هنگام مراسم تشييع در اين موج قرار گرفتند. در هر حال بأيد به سليقه‌ها به ويژه در موسيقى با توجه به سن أفراد احترام گذاشت.
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
14
19
اصلاحگران واقعي درتمام طول تاريخ تنها بوده اندواز عوام زجرها ودشمني ها ديده اند حتي امامان برحق هم گرفتار عوام بودند.درود بر استاد تمام ازاده وتابو شكن ايران زمين كه دشمنيها را بجان خريد ولي از گفتن حقايق سرباز نزد..
علی
|
-
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
16
35
من با اقای دکتر اباذری کاملا موافق هستم ایشان چیزی نگفتند جز حقیقت
ghaem
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
1
من میگم اگه یکم از مواضع خودمون کوتاه بیایم از این به بعد واسه دفن هنرمندان عزیر هم باید از بعضی ها اجازه بگیریم...
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
0
1
جناب اقای اباذری شما مردم راابله خواندید وگفتی که این مردم لایق توهین کردن هستن وخوشحالی که به انها توهین می کنی انهم فقط برای این که درخاکسپاری یک هنرمند شرکت کردند حالا می خواهم بدانم اگر شما مردی ومردم در مراسم تدفینت شرکت کردند وبا خانوادهات همدردی کردند ایا باز هم به افلاس افتاده اند ایا باز هم احمق هستند ولایق توهین وتحقیر یا نه ان موقع ادمهای فهمیده ای هستنداقای اباذری شما ادم بسیار غیر منطقی وخودبین ومغروری هستید ومطمئن باشید که با این رفتارتان از چشم خیلی ها افتادید هرچند برای ادم مغرور این چیزا مهم نیست لطفا این نظر مرا انتشار دهید
یک هموطن
|
Germany
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
0
0
باتشکر ازجامعه شناسان واساتید محترمی که بادفاع ازپاشایی مشت محکمی بودند بربی احترامی اباذری به پاشایی عزیز پاینده وعزتمند باشید اقایانحمید رضاجلایی پور سعیدمعیدفرهادی خانیکی سیدبیوک محمدی حجت الاسلام بهمن اکبری محمدجوادادبی محمدقوچانی مصطفی مهرایین حسین قاضیان صادق پیوسته
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین