کد خبر: ۲۷۵۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
احمد خرم:

دولت احمدی‌نژاد عامل گسست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بود

باید به شرایطی باز گردیم که همدیگر را تحمل کنیم و افراد معتدل و دلسوز انقلاب و ضد فساد٬ با هم و یکی شوند. باید در صحنه رقابت بود و از طریق سازوکار‌های نهادهای مدنی، انجام فعالیت کرد زیرا این سازوکار‌ها موجب همراهی مردم و تضمین پیروزی در انتخابات می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر راه‌ و ترابری دولت اصلاحات با بیان اینکه باید بر سر منافع ملی با اصولگرایان معتدل٬ تعامل و گفتگو شود، تاکید کرد: ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل نه در قالبی رسمی بلکه به شکل هماهنگی برای جلوگیری از ریزش آرا به سبد رای افراطیون می‌تواند شکل بگیرد.

احمد خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص وضعیت کنونی اصلاح‌طلبان گفت: فکر می‌کنم با عملکرد بد و بحران‌زای هشت ساله دولت اصولگرا٬ شرایط برای اقبال مردم به اصلاحات بیش از پیش و حتی خرداد ۹۲ که در آن انتخابات، آقای روحانی با گفتمان اصلاحات پیروز شد، است.

وعده‌های دولت در مسیر تحقق قرار دارد

وی ادامه داد: شرایط در بدنه اجتماعی برای اصلاح‌طلبان مساعد است٬ هرچند برخی قول‌ها و وعده‌های دولت در مسیر تحقق قرار دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان چه تفاوت‌هایی نسبت به قبل کرده‌اند؟ تصریح کرد: فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان نسبت به گذشته عقلانی‌تر و واقع‌بینانه‌تر شده‌اند. برخی از اصلاح‌طلبان هم که قبلا تندروی‌هایی داشته‌اند٬ نیز معتدل شده‌اند و به نظرم اصلاحات از نظر دیدگاه و مشی حرکت، منسجم‌تر و یکدست‌تر شده است.

خرم با بیان اینکه اگر گروهی در اصلاحات دچار رفتارهای حذفی و رادیکال شود٬ از بدنه اجتماعی اصلاحات نهیب می‌خورد، یادآور شد: محسوس است که مشی اعتدال در اصلاحات کارساز است. معتقدم باید در صحنه رقابت بود و از طریق سازوکار‌های نهادهای مدنی، فعالیت کرد زیرا این سازوکار‌ها موجب همراهی مردم و تضمین پیروزی در انتخابات می‌شود.

در دولت قبل بیش از صد پرونده مثل پرونده سه‌هزار میلیاردی وجود دارد

وزیر دولت اصلاحات با اشاره به رویکرد دولت قبل خاطرنشان کرد: در دولت گذشته کار به جایی رسید که حکم قضایی برای معاون اول صادر شد و فساد نیز ساختاری و بسیار گسترده بود به طوری که آقای‌ پورمحمدی که آن زمان رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودند٬ گفتند که بیش از صد پرونده مثل پرونده سه‌هزار میلیاردی وجود دارد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه اصلاح‌طلبان هم عقلانی‌تر و با تدبیر بیشتر و ساماندهی بهینه‌تر عمل می‌کنند، ابراز داشت: در دوم خرداد مواضع اصلاح‌طلبان در ابعاد مختلف روشن نبود ولی هم‌اینک مواضع اصلاح‌طلبی در ابعاد سیاسی، ‌اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی روشن است و برای هر یک از اینها برنامه دارند.

عضو کابینه دولت اصلاحات افزود: آنچه بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد این است که لازم است اصلاح‌طلبان در حوزه‌های اجتماعی فعالیت بیشتری داشته باشند و بتوانند جنبش اجتماعی را با خود همراه کنند.

ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای جلوگیری قدرت گرفتن افراطیون لازم است


خرم در خصوص نحوه تعامل جریان اصلاحات با بخش‌های مختلف نظام نیز بیان کرد: اصلاح‌طلبان با بدنه و راس معتدل جریان اصولگرا تعامل دارند. فکر می‌کنم از ابتدای دولت نهم و حتی قبل از آنکه احمدی‌نژاد شورای هماهنگی اصولگرایان را از بین ببرد، زمینه تعامل اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل و منطقی برای تعامل و رقابت سالم و نه تقابل وجود داشت اما دولت احمدی‌نژاد موجب شد تا زمینه‌های گسست فراهم شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با یادآوری اینکه چنانچه طیف تندروی اصولگرا مجهز به میدان بیاید٬ شرایط برای همکاری و ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل فراهم‌تر می‌شود، عنوان کرد: ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل نه در قالبی  رسمی بلکه به شکل هماهنگی برای جلوگیری از ریزش آراء به سبد رای افراطیون می‌تواند شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: معتقدم اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در صورت تعامل٬ می‌توانند با هم مملکت را اداره کنند که نمونه آن را در دهه اول انقلاب دیدیم. به یاد دارم زمانی که آقای ناطق‌نوری٬ وزیر کشور شدند، می‌گفتند یکی از افتخاراتم این است که شهید سلیمی و شهید آل‌اسحاق و بنده را جذب وزارت کشور کردند. ما باید به شرایطی باز گردیم که همدیگر را تحمل کنیم و افراد معتدل و دلسوز انقلاب و ضد فساد با هم و یکی شوند.

این وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه باید بر سر منافع ملی با اصولگرایان معتدل تعامل و گفتگو شود، تاکید کرد: دوران توجه به باندبازی و سیاسی‌کاری گذشته است و ما باید بیش از هر چیز به منافع ملی توجه کنیم که خوشبختانه این مسئله در جریان اصلاحات متجلی است.

به قشر ضعیف توجه بیشتری شود

خرم در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده چه سیاستی را در پیش بگیرند٬ گفت: اصلاح‌طلبان برای جذب نخبگان مشکلی نداشته و ندارند. به نظرم اصلاح‌طلبان باید برای اداره کشور یک برنامه عملیاتی برای سه مقطع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و در همه ابعاد داشته باشند و بر اساس آن عمل کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: همچنین لازم است اصلاح‌طلبان بیش از پیش به چهار دهک جامعه توجه داشته باشند و در جهت بهبود وضعیتی معیشتی آنان و ایجاد رفاه اجتماعی در جامعه تلاش کنند. متاسفانه یکی از نقاط ضعفی که اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته از آن ضربه خوردند، عدم توجه کافی به اقشار ضعیف بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین