کد خبر: ۲۷۵۹۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
با وجود 78 میلیون نفر، هنوز 1000 جلد از یک کتاب به‌فروش نرفته است

اقلیت کتاب‌خوان‌ها تعدادشان از اقلیت پرنده‌بازان هم کمتر است

میقانی ضمن ابراز تاسف از تیراژهای بسیار پائین کتاب‌ها به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «"ترکیب‌بندی در سرخ" مردادماه با تیراژ 1000 جلد منتشر شد که تاکنون این تعداد فروش نرفته است. با وجود 78 میلیون نفر جمعیت ایران هنوز 1000 جلد از یک کتاب به فروش نرفته است. گاهی فکر می‌کنم که اگر به‌جای نوشتن کتاب، در گوشه‌ای خیابان‌های شهر کفش واکس می‌زدم، مطمئنا بیشتر از 1000 جفت کفش را می‌توانستم واکس بزنم.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: کتاب "ترکیب‌بندی در سرخ " نوشته مهام میقانی چندی پیش در نشر چشمه به چاپ رسید. ترکیب‌بندی‌ در سرخ پس از رمان‌های ”گرمازده” و ”پیوند زدن انگشت اشاره”، سومین اثر منتشر رمان منتشر شده میقاتی به حساب می‌آید.

مهام میقانی درباره موضوع این رمان به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «این کتاب زندگی داور لیگ دسته دوم که به همراه هم‌خانه‌اش تصمیم می‌گیرد از صاحب‌خانه‌اشان انتقام بگیرند و به فروشگاه او دستبرد بزنند، را روایت می‌کند. در طول داستان این دو شخصیت خواسته یا ناخواسته تبدیل به سارقین مسلحی می‌شوند که بعد از اینکه تهران را برای ادامه زندگیشان امن نمی‌دانند، تصمیم می گیرند از شهر خارج شوند. 

دو سارق تازه‌کار به شهرهای کوچک شمال کشور پناه می‌‌برند و در آنجا سرنوشت‌‌شان با زوجی جوان و مجرمی فراری که با هویتی تازه در یک ماست‌بندی سنتی کار می‌کند پیوند می‌خورد.»

این نویسنده معتقد است که تم اصلی داستانش حول خشونت شهری می‌چرخد. او در همین‌باره می‌گوید: «زندگی شخصیت‌ها، با زنجیره خشونت شهری به یکدیگر متصل می‌شوند تا نشان دهند که آیا انسان‌ها در مناسبات زندگی شهری قربانی خشونت می‌شوند یا خود به‌نوعی اعمال‌کننده خشونت هستند. علاوه بر اینکه ما در شهر حق و حقوقی داریم، دارای تکلیف نیز هستیم.»

میقانی درباره کارهای آینده خود می‌گوید: «در حال نوشتن یک رمان معمائی هستم. که در چند روز آینده قرار است در یک نشریه اینترنتی به‌صورت پاورقی منتشر شود. هدف من از این کار این بود که با وجود تیراژ بسیار کم مجلات، سنت مطلقا فراموش‌شده پاورقی را در نشریات اینترنتی امتحان کنم.»

وی می‌افزاید: «یک رمان دیگر نیز به ناشر سپرده‌ام که هنوز به ارشاد تحویل داده نشده است. ضمن آن علاقه‌مند هستم ژانر ترسناک را با نوشتن رمان نوجوانان امتحان کنم.»

میقانی ضمن ابراز تاسف از تیراژهای بسیار پائین کتاب‌ها افزود: «"ترکیب‌بندی در سرخ" مردادماه با تیراژ 1000 جلد منتشر شد که تاکنون این تعداد فروش نرفته است. با وجود 78 میلیون نفر جمعیت ایران هنوز 1000 جلد از یک کتاب به فروش نرفته است. گاهی فکر می‌کنم که اگر به‌جای نوشتن کتاب، در گوشه‌ای خیابان‌های شهر کفش واکس می‌زدم، مطمئنا بیشتر از 1000 جفت کفش را می‌توانستم واکس بزنم.»

وی در ادمه گفت: «من به حیات وحش بسیار علاقه‌مندم و همین سبب شد که با گروهی آشنا شوم که شاهین شکار یا درواقع اسیر می‌کنند و به فروش می‌رسانند. در تابستان این گروه 1000 شاهین به تهران آوردند و تاکنون تمامی آن‌ها به فروش رفته است. اما 1000 جلد کتاب در تهران به‌فروش نرفته است. تمام حرف من این است که امروز اقلیت کتاب‌خوان‌ها از اقلیت پرنده‌بازهای علاقه‌مند به شاهین هم تعدادشان کمتر است.»

او درباره کتابی که این روزها سرگرم مطالعه‌اش است می‌گوید: «سال گذشته کتابی را با عنوان "ذهن روسی در نظام شوروی" از آیزایا برلین هدیه گرفتم، چند روز پیش خواندن کتاب را آغاز کردم. کتاب بسیار لذت‌بخشی است. برلین در دوران جوانیش طی سفری به شوروی با تعدادی از نویسندگان روس ملاقات می‌کند و بر اساس آن یک‌سلسله گزارشات پراکنده‌ای را درباره نویسندگی در نظام شوروی می‌نویسد که این کتاب 7 سال پس از مرگش چاپ می‌شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
4
2
شما هنرمند و نویسنده نیستید زیرا نتوانسته‌اید مخاطب را جذب کنید.
یارانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
1
0
مردم به فکر نان درآوردن هستند نه به فکر کتاب خواندن.وپرنده بازی هم نان درآوردنه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین