کد خبر: ۲۷۶۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
عده‌ای می‌خواهند مطالب غیرواقعی به دولت انتساب دهند

نوبخت: برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی کذب است

سخنگوی دولت گفت: هیات وزیران در جلسه امروز(چهارشنبه) خود موافقت کرد که 165 میلیارد تومان به استانداری های خوزستان، مازندران، گیلان و چهارمحال و بختیاری برای جبران خسارات سیل و خشکسالی ماه های گذشته اختصاص یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «محمدباقر نوبخت» پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: با توزیع این اعتبارات بین چهار استان، آن ها می توانند به واحدهای آسیب دیده کمک کنند.

وی با بیان این که از این مبلغ 67 میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 4 درصد برای روستا و کارمزد 5 درصد برای شهر اختصاص داده می شود، گفت: به این ترتیب در این چهار استان خسارات شهروندان جبران خواهد شد.

**تصویب برنامه جامع اصلاح نظام اداری با هشت سرفصل

سخنگوی دولت دیگر مصوبه امروز دولت را به برنامه اصلاح نظام اداری مربوط دانست و توضیح داد: بخشی از مصوبه هیات دولت در مورد رسیدگی و تصویب برنامه جامع اصلاح نظام اداری بود که این برنامه جامع در هشت سر فصل به تصویب هیات دولت رسید.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: باتوجه به ابلاغ سیاست های کلی نظام اداری از سوی رهبر معظم انقلاب، قانون مدیریت و خدمات کشوری و نقشه راه اصلاح نظام اداری، برای این که مردم در امور اداری و کارهای مربوط به خود مشارکت داشته باشند، سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی و تعاونی ها فعال تر عمل کنند.

نوبخت افزود: از دیگر اهداف این مصوبه می توان به چابک سازی دولت، توسعه دولت الکترونیک، کاهش مراجعات حضوری مردم به دستگاه های اجرایی، تسریع کارها و ارایه خدمت بی منت به مردم ، پاسخگویی و حفظ کرامت مردم و توسعه فرهنگ خدمتگذاری اشاره کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به 8 سرفصل برنامه جامع اصلاح نظام اداری که امروز در هیات دولت تصویب شد ، گفت: مهندسی نقش و ساختار دولت، توسعه دولت الکترونیک و هدفمندسازی اداری، خدمات در فضای رقابتی، چگونگی مدیریت سرمایه انسانی، فناوری های مدیریت و ساز و کار آن، توسعه فرهنگ سازمانی، صیانت از حقوق مردم، سلامت اداری و نظارت و ارزیابی این سرفصل ها را تشکیل داده اند.

نوبخت توضیح داد: با تصویب این برنامه کارگروهی برای آیین نامه آن زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل می شود که امیدواریم بتوانیم نظام اداری موجود را که کارآیی لازم ندارد و نمی تواند مطالبات مردم را تحقق دهد، اصلاح کنیم.

** انتقاد شدید نوبخت از مطلب غیرواقعی برداشت از صندوق توسعه ملی

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود به موضوع دیگری اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر این است که این هفته خبری در برخی از رسانه ها آمد و متاسفانه یکی از سایت ها، مصوبات تدابیر ویژه که محرمانه بود را منتشر کرد.

نوبخت ادامه داد: آن سایت که نام خبرگزاری را دارد یک مصوبه محرمانه را آن هم در شرایط تحریم که قابل سوء استفاده توسط دشمنان است، منتشر و یک مطلب غیرواقعی را بار دیگر اعلام کرد که دولت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است.

وی این موضوع را به شدت تکذیب کرد و گفت: هیچ برداشتی توسط دولت از صندوق توسعه ملی انجام نشده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری توضیح داد: معادل ریالی 4.1 میلیارد دلار مرتبط با فروش نفت و فرآورده های نفتی است که بانک مرکزی با مجوز قانونی آن را به ریال تبدیل کرده است. ضمن آن که در آن نامه محرمانه که سایت مذکور آن را منتشر کرد توضیح داده شده که 4.1 میلیارد دلار به چه ترتیبی استفاده شده است.

نوبخت با انتقاد شدید از انتشار مطالب غیرواقعی گفت: نمی دانم چه کسانی پشت این قضیه هستند که می خواهند انجام کار غیرقانونی را به دولت منتسب کنند.

وی اضافه کرد: نمی دانم به چه انگیزه ای ذهن جامعه را مرتب تشویش می کنند که یک کار خلاف قانون یا خلاف رویه انجام شده است؛ ما هیچ کار خلاف قانون انجام نداده ایم.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که همه اقدامات ما قانونی است ، افزود: این 4.1 میلیارد دلار موجودی صندوق توسعه ملی نبود بلکه محصول فروش نفت و میعانات گازی بود، ضمن این که این سند محرمانه را افشا کردند که دستگاه های مربوطه آن را تحت پیگرد قرار دهند.

نوبخت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره این که علی مطهری گفته که پس از 7 ماه مذاکرات با موفقیت به پایان می رسد، گفت: این که ایشان اطلاعاتی دارند یا خیر باید از خودشان بپرسید اما در روز پایان مذاکرات همه طرف ها به این که به دستاوردهای خوبی دست یافته اند که می توان برای نهایی کردن آن طی 7 ماه اقدام کرد، اظهارنظر کردند.

** قیمت نفت در بودجه

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی دیگر درباره قیمت نفت اظهار داشت: آنچه برای قیمت نفت در لایحه بودجه آمده است نه مربوط به قیمت امروز نفت و نه تا پایان امسال است بلکه بر اساس پیش بینی نسبت به آینده است.

نوبخت توضیح داد: بر اساس مکانیزم بودجه اگر قیمت نفت از 72 دلار تعیین شده کمتر شد به تناسب آن منابع را تخصیص خواهیم داد و اگر بیشتر شد در لایحه بودجه مکانیزمی وجود دارد که قیمت افزایش یافته برای چه طرح های خاصی استفاده شود، بدون این که نیاز به متمم باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سوءاستفاده منتقدان یا رقبای سیاسی از موضوعات گفت: فلسفه وجودی منتقدین یا جناح های سیاسی همین است. ما یک مردم فهیم و آگاه داریم که می دانند در شرایط تنگنا با تدبیر کشور را اداره می کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی دیگری درباره این که قایم مقام وزیر نیرو گفته که قیمت ها را افزایش می دهیم، گفت: این حرف نادرست است، ما چنین تصمیمی نداریم که به اندازه نرخ تورم ، قیمت آب و یا برخی از فرآورده ها را گران کنیم، افزایش قیمت تصمیمی است که برای مرحله سوم هدفمندی باید گرفته شود.

** تکذیب تغییر وزیر کشور

نوبخت همچنین موضوع تغییر وزیر کشور را تکذیب کرد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره این که قانون هدفمندی یارانه ها از سال 89 آغاز شده و اکنون باید اتمام می یافت، اظهار داشت: می دانید که این قانون، طی سال های گذشته اجرا نشد و بخشی از آن مسکوت ماند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی دیگر درباره قطع یارانه ایرانیان مقیم خارج گفت: این موضوع درست است ما یارانه آن ها را قطع کرده ایم و برای اقشار پردرآمد نیز حساب شده عمل می کنیم.

نوبخت با بیان این که منابع هدفمندی یارانه ها در بخش بهداشت و درمان و تولید استفاده می شود ، اظهار داشت: هنگامی که قیمتی را تغییر می دهیم بار مالی آن به خانوار ایرانی تحمیل می شود که این یارانه جبران بخشی از آن است اما افراد خارج از کشور از افزایش قیمت متضرر نمی شوند تا برای جبران آن یارانه ای داده شود به همین دلیل یارانه آنها قطع شده است.

سخنگوی دولت درباره نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: ما همچنان بر نظر قبلی خود هستیم و اقداماتمان را در همین راستا انجام می دهیم و اگر تصمیم جدید گرفته شود، اعلام خواهد شد.

**روزهای بین تعطیل، تعطیل نیست

نوبخت در پایان اظهار داشت: روزهای بین تعطیلی هفته آینده تعطیل نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین