کد خبر: ۲۷۶۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸

اپل فروش محصول به روسیه را متوقف کرد

سقوط ارزش پول روسیه باعث توقف فروش محصولات شرکت کامیپوتری اپل به خریداران در آن کشور شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روز چهارشنبه، ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر)، شرکت اپل اعلام کرد که به دلیل نوسانات شدید و غیرقابل پیش‌بینی نرخ روبل - پول ملی روسیه - در برابر ارزهای خارجی، فروش اینترنتی محصولات خود به مشتریان در روسیه را به حالت تعلیق در آورده است.

کاهش ارزش پول ملی روسیه به خصوص در هفته‌های اخیر و در نتیجه آن، افزایش بهای اجناس وارداتی باعث شده است که خریداران روسی در صدد خرید کالاهای وارداتی برآیند پیش از آنکه بهای آنها بیشتر شود. به همین دلیل، شرکت اپل هم با هجوم مشتریان روسی برای خرید اینترنتی محصولات خود مواجه بوده در حالیکه اطمینان وجود نداشته است که ارزش روبل دریافتی در برابر ارزهای معتبر خارجی چه خواهد بود.

همچنین، با وجود اینکه اپل قیمت اجناس خود در روسیه را اخیرا ۲۰ درصد افزایش داد، به دلیل کاهش سریع نرخ برابری روبل، بهای محصولات اپل به خریداران روسی همچنان در مقایسه با بهای آنها در کشورهای دیگر کمتر است.

تصمیم اپل در حالی اعلام می‌شود که در معاملات بازار ارز در روز چهارشنبه، ارزش روبل در برابر دلار طی هفته جاری ببش از بیست درصد کاهش یافته و اقدام روز گذشته بانک مرکزی روسیه برای متوقف کردن این روند نیز تاثیر چندانی نداشته است.

روز گذشته، بانک مرکزی روسیه در تلاش برای جلب سپرده‌های خارجی و قانع کردن صاحبان سرمایه در روسیه به خودداری از تبدیل روبل به ارزهای معتبر خارجی، نرخ بهره بانکی را از ۱۰ و نیم درصد به ۱۷ درصد افزایش داد. نرخ بهره بانکی اوایل سال جاری پنج و نیم درصد بود که در ماه مارس سال جاری و کوتاه مدتی پس از تجزیه کریمه از اوکراین و انضمام آن به روسیه، به منظور حمایت از نرخ برابری روبل به ۷ درصد و پس از آن هم به تدریج تا ۱۰ و نیم درصد افزایش یافته بود.

روند سقوط ارزش پول ملی روسیه از اوایل تابستان سال جاری و در پی بحران اوکراین و تصمیم کشورهای غربی به تحریم این کشور آغاز شد و با کاهش چشمگیر بهای نفت در بازارهای جهانی و احتمال تشدید تحریم‌های خارجی، سرعت بیشتری گرفته است.

در معاملات بازار ارز در روز چهارشنبه، نرخ برابری روبل در برابر دلار بازهم کاهش یافت و از ۶۲ روبل برای هر دلار به ۶۶ روبل رسید. در جریان معاملات روز چهارشنبه، نرخ برابری روبل در برخی ساعات تا حد ۷۹ روبل در برابر دلار هم تنزل کرد. به این ترتیب، از اوایل سال جاری، ارزش روبل در برابر ارزهای معتبر خارجی حدود ۵۰ درصد تنزل کرده است.

بانک مرکزی روسیه پیش از افزایش نرخ بهره پایه در روز چهارشنبه، با فروش ۸۰ میلیارد از ذخایر ارزی خود در صدد جلوگیری از سقوط ارزش روبل برآمده بود اما این اقدام تاثیر چندانی نداشت و تنها با تضعیف بنیه اقتصادی روسیه، باعث افزایش بی اعتمادی نسبت به آینده شد.

با اینهمه، روز چهارشنبه الکسی موزیف، معاون وزارت دارایی روسیه، در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاکس گفت که دولت مصمم است با فروش ارز از حساب خزانه "تا هر مقدار و تا هر زمانی که لازم باشد از روبل دفاع کند."

یکی از آثار کاهش نرخ برابری روبل، تنزل ارزش دستمزد کارگران مهاجری است که به خصوص از سایر کشورهای جرگه کشورهای مستقل همسود - شامل جمهوری‌های شوروی سابق - برای کار به روسیه رفته‌اند و درآمد آنان یک منبع ارزی برای این کشورها محسوب می‌شود.

منبع: بی بی سی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین