کد خبر: ۲۷۶۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۵

گلوی تالابهای همدان خشک شد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از فسق قرارداد برداشت آب از تالاب شیرین سو خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: "عادل عربی" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس دستور معاون عمرانی استاندار همدان قراردادی که شرکت آب منطقه‌ای با کشاورزان روستای شیرین سو داشت فسق و برداشت آب از تالاب شیرین سو از مهر سالجاری متوقف شد.

عربی ادامه داد: فسق این قرارداد و عدم برداشت آب از تالاب شیرین سو وضعیت بحرانی این تالاب را تا حدودی بهبود بخشیده است.

وی اظهار کرد: وضعیت فعلی تالاب شیرین سو مانند سال‌های گذشته نیست اما وضعیت آن نسبت به ماه‌های قبل بهتر شده و در حال حاضر شاهد حضور پرندگان مهاجر در این تالاب هستیم چرا که در این تالاب از امنیت نسبی برخوردار هستند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان به وضعیت تالاب آق گل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این تالاب در خشکی کامل به سر می‌برد و از سال 88 بنا به دلایلی آبگیری نشد و فرضیه‌های مختلفی در این زمینه وجود داشت.

وی تصریح کرد: یکی از فرضیه‌های عدم آبگیری آق گل این بود که امکان دارد استان مرکزی از تخصیص حق آبه به این تالاب خودداری می‌کند و آب را بسته است که وزارت نیرو بر حسب مکاتبات انجام شده دستور داد سالانه دو میلیون مترمکعب آب برای این تالاب در نظر گرفته شود اما با این تفاسیر این تالاب همچنان آبگیری نشد.

عربی تاکید کرد: سال 92 نیز با اعتباری که از سازمان حفاظت محیط زیست گرفتیم پروژه مطالعاتی تعریف شد تا علت اصلی خشکی این تالاب تعیین تکلیف و حل شود.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان همدان ادامه داد: گروه مطالعاتی از تهران اعزام شدند و عکسهای هوایی از این منطقه تهیه کردند که در نهایت مشخص شد آبهای زیرزمینی این منطقه از بین رفته و آبی در مناطق زیر زمینی این منطقه وجود ندارد.

عربی یادآور شد: حفر چاه‌های بیش ازحد و غیرمجاز آق گل را به خشکی مبتلا کرده و امیدواریم بتوانیم با مدیریت صحیح مشکل خشکی تالاب‌ها را رفع کنیم.

وی گفت: اگر مدیریت‌ها اصلاح شود مشکل تالاب‌ها در سال‌های آینده رفع می‌شود و امکان احیای تالاب آق گل نیز وجود دارد.

عربی اضافه کرد: برای اصلاح وضعیت تالاب‌ها باید تمامی مسئولان و بهره برداران از طبیعت از جمله طبیعت گردان، ماهیگیران، کشاورزان، دامداران و سایر افراد جلسه‌ای برگزار کرده و با همفکری و همیاری مشکل خشکی منطقه را رفع کنند.

وی تصریح کرد: در منطقه آق گل به وفور شاهد کشت یونجه هستیم که این محصول بسیار آب بر بوده و باید نوع محصولات کشت شده در این منطقه تغییر کند.

عربی به تالاب‌های طبیعی پیرسلمان و چمشور اشاره کرد و گفت: تالاب چمشور از سال 88 به بعد در خشکی به سر می‌برد و در حال حاضر وضعیت کویری پیدا کرده که علت خشکی این تالاب کاهش میزان بارندگی‌ها و نزولات جوی است که طی سالیان متوالی از جمله سالجاری با آن مواجه هستیم.

وی گفت: تنها تالاب زنده استان همدان تالاب پیرسلمان است که اگر مدیریت روی این تالاب نداشته باشیم به وضعیت آق گل مبتلا می‌شود.

سرپرست محیط زیست همدان تاکید کرد: اگر بارش‌ها روند کاهشی داشته باشد نخستین چیزی که آسیب می بیند حیات وحش و زیست بوم‌های شکننده همچون تالاب‌ها هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین