کد خبر: ۲۷۶۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱

نشست تخصصی نگاه تبینی انتقادی به سیاست رسانه های آمریکایی در قبال خاورمیانه

سمتی درباره تاثیر بی طرفی رسانه در جذب یا ریزش مخاطب گفت: «عملکرد بی طرفانه یکی دیگر از عناصر کار در رسانه های غربی است. بی طرفی در عین حال که به روزنامه نگار آزادی عمل می بخشد، از نگاهی دیگر او را محدود می کند. با ازدیاد شبکه های تلویزیونی و مجله های آنلاین، محبوب شدن تحلیل و نظریه و ستون نویسی و مناظره، اعلام بی طرفی یک رسانه می تواند به ریزش مخاطب منجر شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس فرهنگی: سمتی در نشست تخصصصی نگاه تبینی انتقادی به سیاست رسانه های آمریکایی در قبال خاورمیانه به تشریح ساختار و عملکرد رسانه های آمریکایی پرداخت.

به گزارش آفتاب، در ابتدای این مراسم بابک دربیکی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اهمیت خاورمیانه برای قدرت های غربی درباره ضرورت شناخت سیاست های کلان رسانه های غربی گفت: «در دنیای امروزی که نقش رسانه های مختلف اعم از نشریات، رادیو، تلویزیون و اخیرا فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی پررنگ شده و تاثیرات آن هم طراز و یا گاه حتی برتر از رسانه های قبل از خود، ارزیابی می گردد، بازشناسی سیاست های رسانه ای کشورهای مذکور در یک فضای فرهنگی، تمدنی و جغرافیایی امری ضروری است.»

در ادامه این نشست، دکتر مهدی سمتی با بیان اینکه «عملکرد روزنامه نگارها در رسانه ها را از دو جهت می توان بررسی کرد»، توضیح داد: «ابتدا از لحاظ ساختاری و امکانات و فرصت هایی است که در دسترس روزنامه نگار قرار می گیرد. بخشی از این امکانات کمک کننده و بخشی دیگر محدود کننده هستند.»

او در همین باره افزود: «اولین مسئله ای که در مبحث آزادی عمل خبرنگاران اهمیت دارد، چارچوب قانونی است. در سیستم آمریکائی در چارچوب قانونی، بر اساس بند اول قانون اساسی کشورشان به خبرنگاران و خبرگذاران در حیطه قانون آزادی عمل بسیار وسیعی داده می شود. آمریکائی ها به بند اول قانونس اساسی خود بسیار می بالند، تا جائی که آن را جزئی از هویت ملی خود می دانند.آنها معتقدند رشد و توسعه فضای مطبوعاتی رسانه هایشان زیر سایه این آزادی اتفاق افتاده است.»

سمتی با اشاره به تلاش دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها مبنی بر ایجاد سازمان نظام رسانه ای و اعطای مجوز به خبرنگاران گفت: «همیشه از طرف جامعه خبرنگاران برای صدور هرگونه پروانه و مجوز از طرف نهاد و سازمانی بیرون از انجمن صنفی مقاومت شده است. اگر روزنامه نگاران مجبور به دریافت مجوز و پروانه از سوی نهاد و گروه های سیاسی که هیچ ارتباطی به روزنامه نگاری ندارند شوند، موقعیت خود را بسیار خطرناک و شکننده می بینند. روزنامه نگاران آمریکایی سرسختانه با این موضوع مخالفت می کنند و معتقدند که اگر این اتفاق بیافتد حق و حقوقشان صدمات زیادی خواهد دید.»

همچنین وی درباره تاثیر بی طرفی رسانه در جذب یا ریزش مخاطب گفت: «عملکرد بی طرفانه یکی دیگر از عناصر کار در رسانه های غربی است. بی طرفی در عین حال که به روزنامه نگار آزادی عمل می بخشد، از نگاهی دیگر او را محدود می کند. با ازدیاد شبکه های تلویزیونی و مجله های آنلاین، محبوب شدن تحلیل و نظریه و ستون نویسی و مناظره، اعلام بی طرفی یک رسانه می تواند به ریزش مخاطب منجر شود. امروز برای مخاطب دو قطبی شدن مباحث در جبهه موافق و مخالف جذاب است و رسانه ای که با شعار بی طرفی اخبار را منعکس می کند، این گونه مخاطب را راضی نمی کند.»

او درباره محدودیت های خبرنگاران برای تهیه گزارش به ویژه در خاورمیانه با اشاره به این نکته که «نژاد، مذهب، زبان و معلومات فرهنگی گاه می تواند برای ژورنالیست محدودیت ایجاد کند»، افزود: «در آمریکا به برخی خبرنگاران، خبرنگار چتر باز می گویند. یعنی اتفاقی در یک جای دنیا می افتد، روزنامه نگاران مانند چتربازان در آن منطقه فرود می آیند و گزارش خود را تهیه می کنند و سپس ناپدید می شوند. گاه ندانستن زبان و تاریخ و سنن یک منطقه می تواند آن چنان دست و پای روزنامه نگار را ببند که نتواند به وظیفه اش برسد.»

دکتر سمتی در پایان گفت: «در مقاله‌ای که پیش از این نوشته‌ام این مساله را به بحث کشیدم که روزنامه‌ها در آمریکا و اروپا معمولا بر روی طیف خاصی از خبرها متمرکز می‌شوند و ‌آن، معمولا نشانه‌ای از توافق‌ها بین نخبگان سیاسی و فرهنگی است‌. تفاوت روزنامه‌های اروپایی با آمریکایی این است که روزنامه‌های آمریکایی در خصوص ماجرای 11 سپتامبر از چارچوبی که استفاده کردند چارچوب فرهنگی بود در حالی که روزنامه‌های اروپایی چارچوبشان سیاسی بود و اینجاست که این سوال پیش می‌آید چرا باید جواب فرهنگی داده شود به سوالی که جوابش می‌تواند سیاسی باشد. یکی از دلایل این نوع پاسخ خط قرمزی است که در مطبوعات آمریکا وجود دارد و آن سیاست‌های آمریکا در قبال اسرائیل است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین