کد خبر: ۲۷۶۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
آیتی فیروز آبادی:

هشت نفر در گیلان بر اثر گازگرفتگی جان باختند

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هشت نفر در استان بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، فریبرز آیتی فیروزآبادی عصر شنبه در جلسه پزشکی قانونی استان افزود: در این مدت تعداد فوتی های مسمومیت با گازمنو کسید کربن نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت نفر افزایش یافته است.

وی همچنین اظهارداشت: طی ۹ ماهه سال گذشته فقط یک نفر در اثر مسمومیت با گازمنوکسید کربن جان خود را از دست داد.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان گفت: امسال در ماه فروردین ( دو نفر)، مهر (یک نفر) و آبان ( پنج نفر) در اثر مسمومیت گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد هفت نفر مرد و یک نفر زن بوده است.

وی افزود: از مجموع این هشت نفر دو نفر مربوط به شهرستان رضوانشهر، چهار نفر مربوط به شهرستان رشت، یک نفر مربوط به شهرستان بندر انزلی و یک نفر هم مربوط به شهرستان آستانه اشرفیه بوده است.

آیتی فیروز آبادی تصریح کرد: متاسفانه میزان فوتی های ناشی از مسمومیت گاز منوکسید کربن امسال در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

وی گفت: عدم رعایت اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منوکسید کربن می شود بنابراین شهروندان در استفاده از وسائل گرمایشی نهایت دقت را داشته باشند.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان به شهروندان هشدار داد: ضمن استفاده بهینه از وسائل گرمازا‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسائل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش وسائل مزبور توجه کنند.

وی افزود: گاز مونو کسید کربن گازی بدون رنگ و بو است، عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است.

آیتی فیروزآبادی تصریح کرد: بطورکلی این گاز بر اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به ویژه در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

وی بیان داشت: از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون انسان ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است بنابراین با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان تاکید کرد: هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، ذغال سنگ و ... کار کند به صورت بالقوه می تواند باعث تولید گاز مونو کسید کربن شود.

وی از شهروندان خواست از بخاری های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنند.

آیتی فیروزآبادی تصریح کرد: قبل از راه ‌اندازی وسایل گرمایشی از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترَک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل کرده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل کنند.

وی اذعان داشت: تمام دودکش ها باید وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک) مناسب داشته باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان یادآورشد: شهروندان از روشن کردن گاز پیک نیک در اتاق های سربسته به عنوان وسائل گرمایشی به طور جد خودداری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین