کد خبر: ۲۷۶۵۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸

آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس

میلیون‌ها رای دهنده تونسی امروز (یکشنبه) در مراکز اخذ رای حاضر شده‌اند تا اولین رئیس جمهور خود را به صورت دموکراتیک و مستقیم پس از گذشت چهار سال از آغاز انقلاب تونس انتخاب کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نیروهای امنیتی و پلیس به صورت گسترده در خیابان‌های پایتخت تونس به ویژه در خیابان اصلی الحبیب بور قیبه در مرکز پایتخت مستقر شده‌اند.

سخنگوی دولت تونس نیز اعلام کرده است که گروه‌ بحران که موظف به پیگیری اوضاع امنیتی در این کشور است تمام تمهیدات لازم را برای تامین امنیت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ کرده است. تعداد شرکت کنندگان در این رای گیری حدود 5.3 میلیون تن اعلام شده است.

وی افزود: تمام شاخصه‌های مربوط به اوضاع امنیتی در کشور ظرف دوره اخیر به نحو چشمگیری بهبود یافته است. در دور دوم انتخابات تونس محمد منصف المرزوقی 69 ساله رئیس جمهور تونس که دوران ریاستش پایان یافته است با باجی قائد السبسی 88 ساله رهبر جنبش ندای تونس رقابت می‌کند.

این دور دوم پس از این برگزار می‌شود که المرزوقی در دور نخست 33.34 درصد آرا و السبسی 39.40 درصد آرا را از آن خود کردند.

با انتخابات تونس مرحله انتقالی پس از تدوین قانون اساسی جدید و انتخاب اعضای مجلس نمایندگان پایان می‌یابد.

دوره رای گیری در داخل تونس 11 ساعت پس از آغاز انتخابات پایان می‌یابد و این انتخابات از ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز می‌شود. انتخابات در خارج از تونس نیز سه روز پس از آغاز آن پایان می‌یابد و انتخابات در خارج روز جمعه آغاز شده و امروز پایان می‌یابد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که تمهیدات و آمادگی‌ها برای موفقیت آمیز بودن روند انتخابات ادامه دارد و این آمادگی‌ها در سه سطح می‌باشد که سطح نخست امور امنیتی است و حدود 100 هزار سرباز و نیروی امنیتی در تامین امنیت انتخابات مشارکت دارند.

هیات مستقل انتخابات نیز اعلام کرده است که برای محافظت از حدود 11 هزار مرکز اخذ رای در تونس با دستگاه‌های امنیتی هماهنگ است.

مسئولان نیز تدابیر امنیتی را در 124 مرکز اخذ رای در مناطق غربی تونس اتخاذ کرده‌اند و در مناطق مرزی نیز به دلیل تهدیدهای امنیتی مدت فعالیت مراکز کاهش یافته و از ساعت 10 صبح تا سه بعدازظهر ادامه می‌یابد.

در همین حال وزارت کشور تونس اعلام کرد: یک افسر تونسی که وظیفه حراست از مرکز اخذ رای را در شهر القیروان در مرکز کشور برعهده داشت چند ساعت قبل از دور دوم انتخابات به ضرب گلوله از سوی یک خودروی ناشناس زخمی شد اما سخنگوی وزارت کشور تونس این مساله را تکذیب کرد که این حمله تروریستی بوده باشد.

همزمان تروریست‌های تونسی چند روز قبل در فایلی ویدئویی در فضایی مجازی مسئولان این کشور را تهدید کردند که دست به حملاتی در هنگام انتخابات می‌زنند. آنها از مردم تونس خواستند تا در این انتخابات که یک اقدام «کفرآمیز» آن را خواندند، شرکت نکنند.

در سطح لجستیکی برگزاری انتخابات نیز هیات عالی مستقل انتخابات تدابیری را برای فعال کردن ملزومات مراکز اخذ رای همچون برگه‌ها و صندوق‌های اخذ رای و دیگر ملزومات اتخاذ کرده است و ارتش تونس بر این روند نظارت دارد.

به گزارش ایسنا، سطح سوم نیز در خصوص سازماندهی این انتخابات و مربوط به روند رای گیری در داخل و خارج از مراکز اخذ رای است چرا که اختلافی میان هیات عالی مستقل انتخابات با سازمان‌های جامعه مدنی در خصوص ناظران بر روند انتخابات شکل گرفته است و هیات عالی مستقل انتخابات اجازه حضور ناظران در داخل مراکز اخذ رای را نمی‌دهد و این اقدامی است که سازمان‌های جامعه مدنی آن را رد می‌کنند در همین حال یکی از اعضای هیات انتخابات تونس شنبه شب که دومین روز از برگزاری انتخابات در خارج از تونس بود، اعلام کرد که میزان مشارکت تونسی‌ها در خارج از کشور به 15.8 درصد می‌رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین