کد خبر: ۲۷۶۶۰۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰

هشدارهایی برای در امان ماندن از گازگرفتی

اگر شهروندان قصد خرید یا اجاره خانه‌ای را دارند باید حتما دودکش‌های آن را با کمک افراد متخصص بررسی کرده و همچنین در صورت عبور دودکش موتورخانه و واحدهای دیگر از داخل دیوارهای واحد مسکونی‌شان خانه خود را با نصب هشداردهنده‌های منوکسیدکربن چک کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به فرا رسیدن فصل زمستان و اوج استفاده از وسایل گرمایشی بایدها و نبایدهایی را درخصوص استفاده از این وسایل اعلام کرد.

مهندس محمود قدیری در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: متاسفانه موضوعی که دیده شده شهروندان کمتر به آن توجه می‌کنند، بحث ایمنی خانه در برابر حوادثی نظیر حریق، گازگرفتگی و نظایر آن است، اما شرایط باید طوری باشد که شهروندان هنگام خرید و اجاره منزل حتما به این موضوعات نیز توجه کنند.

وی ادامه داد: اگر شهروندان قصد خرید یا اجاره خانه‌ای را دارند باید حتما دودکش‌های آن را با کمک افراد متخصص بررسی کرده و همچنین در صورت عبور دودکش موتورخانه و واحدهای دیگر از داخل دیوارهای واحد مسکونی‌شان خانه خود را با نصب هشداردهنده‌های منوکسیدکربن چک کنند.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه هرگونه وسایل گرمایشی با سوخت فسیلی یعنی گاز، نفت، گازوئیل، هیزوم و... کار می‌کند باید حداکثر هر سال یک بار مورد بازبینی و سرویس کامل قرار گیرد، اظهار کرد: یکی از مواردی که به کرات موجب گازگرفتگی و مرگ خاموش شهروندان شده، بروز نقض فنی در سیستم دودکش‌ها بوده بنابراین لازم است حتما و حتما مسیر عبور دود از دودکش‌ها مورد بازبینی و سرویس قرار گرفته و هیچ‌گاه از یک دودکش برای خروج دو وسیله گازسوز استفاده نشود.

قدیری با بیان اینکه ارتفاع کل یک دودکش هرگز نباید کمتر از سه متر باشد، افزود: افزایش طول افقی دودکش احتمال وقوع مسمومیت با گاز منوکسیدکربن و مرگ خاموش را افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است از نصب دودکش به شکل افقی در خانه‌ها و خوابگاه‌ها و نظایر آن به جد خودداری شود.

استفاده از لوله‌های آکاردئونی به عنوان دودکش ممنوع

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه استفاده از لوله‌های انعطاف‌پذیر یا همان آکاردئونی به عنوان دودکش امری خطرناک است، افزود: موضوع دیگر بحث استفاده لوله‌های فرسوده، زنگ‌زده و آسیب‌دیده برای دودکش است که این کار نیز خطر گازگرفتگی و مرگ خاموش را افزایش می‌دهد.

وی درباره شرایط استاندارد و مناسب برای قطعه‌های لوله‌های دودکش اظهار کرد: این قطعه‌ها باید کاملا محکم به یکدیگر وصل شوند. هرگونه ضعف در اتصال آنها جان شهروندان را تهدید خواهد کرد.

قدیری با بیان اینکه شیب لوله‌های ترافیک در هیچ نقطه‌ای نباید به سمت پایین باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه موضوعی که بارها در حوادث مختلف گازگرفتگی دیده شده، این است که لوله دودکش را به سمت پایین برده و انتهای آن را درون ظرف آب قرار داده که این امر بسیار خطرناک است و شهروندان باید از انجام آن پرهیز کنند.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه حداقل ارتفاع لوله دودکش از سطح پشت بام باید یک متر باشد، اظهار کرد: نصب دودکش در فاصله کمتر از سه متری کولر و دستگاه‌های تهویه نیز ممنوع است. همچنین نصب دودکش‌ها در پشت‌بام در فاصله سه متری دیوارهای جان‌پناه اطراف بام نیز دارای ممنوعیت است.

وی با بیان اینکه عبور دادن لوله‌های دودکش از سقف کاذب حمام و دیگر فضاها ممنوع است، اظهار کرد: از درز انتقطاع ساختمان‌ها هرگز نباید به عنوان دودکش استفاده شود.

قدیری با بیان اینکه همواره احتمال خرابی و نقض فنی دودکش‌ها وجود دارد، گفت: در همین راستا به نظر می‌رسد استفاده از دستگاه‌های هشداردهنده منوکسیدکربن یا همان دتکتور در فضاهای مسکونی، خوابگاهی و نظایر آن نقش بسزایی در کاهش خطرات ناشی از گازگرفتگی داشته باشد، در همین راستا نیز سازمان آتش‌نشانی از ابتدای دی‌ماه 5000 قطعه از این دستگاه را به شکل رایگان و براساس اولویت‌ها با هدف فرهنگ‌سازی در میان شهروندان توزیع خواهد کرد.

به گفته معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران استفاده از دستگاه‌های هشداردهنده منوکسیدکربن در منازلی که از سوخت‌های فسیلی برای گرم کردن فضای منازل استفاده می‌کنند، الزامی است.

استفاده از بخاری بدون دودکش در منازل ممنوع


وی با بیان اینکه استفاده از اجاق‌گاز، گاز پیک‌نیک یا دستگاه‌های ابداعی دست‌ساز برای گرم کردن فضاهای بسته ممنوع است، گفت: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش نیز در اماکن مسکونی و اقامتی بسیار خطرناک بوده و خطر گازگرفتگی را افزایش می‌دهد.

قدیری درباره رنگ مناسب و استاندارد برای شعله وسایل گرمایشی نیز اظهار کرد: شعله این وسایل همواره باید به رنگ آبی باشد. در صورت زرد بودن رنگ شعله باید از متخصصان کمک گرفت البته باید به این موضوع نیز توجه باشد که آبی بودن شعله همواره به معنای کارکرد صحیح دودکش نیست و در کنار آن باید شهروندان با لمس دودکش دمای آن را نیز بررسی کنند و در صورت سرد بودن دودکش،‌حتما موضوع را جدی بگیرند.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: سردی دودکش نشانه انتشار گاز منوکسیدکربن در فضای داخل منزل است و در چنین شرایطی قطعا حادثه گازگرفتگی برای شهروندان رخ خواهد داد.

قدیری با بیان اینکه استفاده از شومینه به عنوان وسیله گرمایشی در منازل خطرناک است، گفت: به هیچ عنوان نباید این وسیله را به هنگام خواب روشن گذاشت.

وی با بیان اینکه در بسیاری از حوادث گازگرفتگی علت حادثه نشت گاز از آبگرمکن یا پکیج‌های حرارتی بوده است،‌ گفت: استفاده از این وسایل در رختکن حمام‌ها ممنوع است. همچنین نصب آبگرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته فاقد دریچه تهویه هوایی که دائما باز باشد نیز مجاز نیست.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه دودکش‌های واقع در خارج از ساختمان باید حتما عایق‌بندی شود، گفت: عدم عایق‌بندی این وسایل سبب می‌شود تا در زمان سردی هوا، محصولات احتراق سرد شده و به داخل واحد مسکونی برگردند.

پرهیز از روشن کردن همزمان چند وسیله گازسوز در منزل


قدیری با تاکید بر اینکه باید از استفاده طولانی مدت و چند وسیله گازسوز در منازل خودداری شود، اظهار کرد: در صورتی که نیاز به روشن کردن چند وسیله یا چند بخاری در محیط یک واحد مسکونی وجود دارد، باید حتما تهویه مناسب یا جریان مناسب هوا در محل نیز تهویه شود.

وی با بیان اینکه هنگام خرید وسایل حرارتی به نشان استاندارد بر روی آن توجه شود، اظهار کرد: نصب کلاهک اچ در انتهای دودکش‌ها الزامی است.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از شهروندان خواست، هنگام خوابیدن فاصله خود را تا بخاری یا دیگر منابع حرارتی که سوخت فسیلی کار می‌کنند حفظ کرده و هیچ‌گاه تا شعاع 1.5 متری این وسایل نخوابند.

قدیری با بیان اینکه باز بودن دریچه کولر در بعضی شرایط می‌تواند عامل تشدید گازگرفتگی باشد، افزود: بهترین راه برای ایجاد تهویه مناسب، استفاده از دریچه‌های همیشه باز در دیواره اتاق‌ها و سالن‌هاست.

علائم گازگرفتگی

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران سردرد، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و حالت تهوع را از علائم اولیه گازگرفتگی دانست و گفت: اگر بعد از خارج از شدن از منزل این علائم از بین رفت یا اینکه چندین نفر به شکل همزمان دچار این علائم شدند، به احتمال زیاد مرگ خاموش در کمین ساکنان آنجا نشسته، بنابراین لازم است با کمک گرفتن از افراد مختصص نسبت به رفع ایراد اقدام شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین