کد خبر: ۲۷۶۶۲۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
مدیرکل مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت اعلام کرد

علت رشد 70 درصدی اعتبارات بهداشت و درمان

مدیرکل مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت گفت: کل منابع طرح تحول سلامت عینا در سال 94 در بودجه دیده شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مسعود ابوالحلاج با بیان اینکه در سال 93 سه منبع اصلی به منابع وزارت بهداشت اضافه شده است، گفت: یکی از این منابع 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها، حدود 4800 هزار تومان بوده و دیگری یک درصد ارزش افزوده با حدود سه هزار میلیارد بوده است. یکی دیگر از منابع هم بحث کنترل جمعیت و یک برنامه پزشک خانواده با حدود 2 هزار میلیارد تومان بود. نکته مهم برای ما با توجه به اعتبارات بودجه 94 این است که کل منابع طرح تحول عینا در سال 94 در بودجه دیده شده و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: باید ببینیم طی سال 94 چقدر می‌توانیم با شرایط نقدینگی کشور این تخصیص‌ها را وصول کنیم. تا به حال از 4800 میلیارد تومان 2100 میلیارد تومان آن را دریافت و در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع کردیم و از سه هزار میلیارد تومان ارزش افزوده، حدود 700 میلیارد آن وصول شده است. در ارتباط با بحث جمعیت که بحث زایمان طبیعی است از محل جمعیت تامین می‌شود و همچنین در مورد پزشک خانواده، 40 تا 50 درصد وصول شده است.

مدیرکل مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت افزود: بحث دیگر درصد رشد در بخش سلامت است که مطرح می‌شود. بهداشت و درمان 70 درصد رشد اعتباری داشته؛ باید گفت کل منبع ریالی که از بودجه عمومی به بودجه عمومی وزارت بهداشت اضافه شده، هزار میلیارد تومان است که این هزار میلیارد تومان به افزایش حقوق و رشد کوچکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برمی‌گردد و آنچه که با عنوان رشد 70 درصدی مطرح می‌شود، به درخواست خود وزارت بهداشت و به افزایش درآمدهای اختصاصی برمی‌گردد.

ابوالحلاج در تشریح این موضوع اظهار کرد: علت افزایش درآمدهای اختصاصی این بود که در سال 92 سقف درآمدی دانشگاه‌های علوم پزشکی پر شد و درآمدها نتوانستند وصول شوند و به خزانه برگشتند و علت آن بود که درآمد اختصاصی ما متناسب با انتظارات رشد نکرده بود، بنابراین امسال سعی کردیم سقف درآمد اختصاصی را طوری ببینیم که دچار چنین آسیب‌هایی نشویم. گاهی روی این رشد 70 درصدی رفتارهای ژورنالیستی می‌شود که ممکن است به بخش سلامت آسیب بزند.

وی در مورد بحث کنترل هزینه‌ها با بیان اینکه ما می‌توانیم به شدت در تمام کشور به صورت آنلاین هزینه‌ها را کنترل کنیم،‌ گفت: نکته مهم دیگر در رابطه با کنترل هزینه‌ها این است که هفت بسته‌ای که برای طرح تحول سلامت مطرح شده را کدگذاری کردیم و این آیتمها را دقیقا رصد می‌کنیم و دانشگاه‌ها فقط در قالب این کدها می‌توانند هزینه کنند و غیر از آن قبول نمی‌شود، بنابراین ما وضعیت هزینه‌ها، درآمدها، درآمد دانشگاه‌ها و واحدهای درمانی و هزینه‌هایی که در قالب این هفت بسته انجام شده را رصد، کنترل و گزارش می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، مدیرکل مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت همچنین گفت: طرح تحول ماموریتی تازه برای وزارت بهداشت است و بحث ماندگاری پزشکان کاهش فرانشیز، زایمان طبیعی و... که در قالب طرح تحول هستند را از محل منابع طرح سلامت هزینه می‌کنیم و هزینه‌های آن را از این منابع تامین می‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین