کد خبر: ۲۷۶۶۸۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵

ممنوعیتی عجیب برای استان مازندران؟

درک این نکته که چرا چنین طرح تبعیض آمیزی علیه همنوعان افغانی، آنهم در جامعه ایرانی ،خصوصا در یکی از زیباترین و مهمان نواز ترین استان های ایران تصویب و اجرا می شود،بسیار مشکل است. رواداری برخورد تبعیض آمیز با دیگر انسان ها صرف نظر از ملیت و تبار آنها پذیرفته نیست .
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در ادامه این یادداشت در بخش وبلاگ خبرآنلاین می‌خوانید: انتشار خبرممنوعیت اقامت افغان ها در استان شمالی مازندران ایران ،خبری بسیار حیرت آور و بی‌شک برخلاف تمامی اصول انسانی و کرامت اخلاقی ست. آنهم اصولی مقدس در فرهنگ ایرانی. پیش از هر کلامی، در خواست می کنم مقامات ارشد دولت در تهران ابتدا جلو ادامه اجرای این دستور تبعیض آمیز و برخلاف تمامی مبانی حقوق اساسی انسانی را بگیرند و متقابلا از مسئول مربوطه سوال کنند علت صدور این دستور چه بوده است. آقای مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران گفته این طرح از نیمه دوم امسال آغاز شده است. درک این نکته که چرا چنین طرح تبعیض آمیزی علیه همنوعان افغانی، آنهم در جامعه ایرانی، خصوصا در یکی از زیباترین و مهمان نواز ترین استان های ایران تصویب و اجرا می شود، بسیار مشکل است.

رواداری برخورد تبعیض آمیز با دیگر انسان ها صرف نظر از ملیت و تبار آنها نه تنها پذیرفته نیست، بلکه در فرهنگ اصیل ایرانیان تاکنون نه کسی شنیده و نه در تاریخ سطری از نژاد و تبار پرستی مردم ایران چیزی خوانده است.

از حضور اتباع خارجی فاقد اجازه اقامت ناراحتی خاصی وجود دارد؟ بسیار خب! اجازه دهید در این باره بحثی نکنیم، ولی متقابلا میتوان بدون بیانی تبعیض آمیز اعلام کرد همه اتباع غیر قانونی خارجی (بدون ذکر نامی از ملیت آنها) برای مشخص کردن وضعیت به مراجه ذیصلاح مراجعه و تکلیف خود را روشن کنند ودر نهایت اگر چاره ای نبود استان را ترک کنند. تازه شخصا روی این مطلب هم حرف دارم و هر گونه نفی بلد و محل اقامت باید بر طبق موازین قانونی قضائی صورت گیرد. صرف اعلام و یا صدور یک بخشنامه و مصاحبه مجوزی برای نفی اقامتی و زیستی یک فرد و خانواده او نیست.

اما صرف نظر از ایراد این نحوه کار و با هر توجیهی که صورت گرفته باشد، اشکال اصلی من به غیر اخلاقی و اسلامی بودن ماهیت کار هایی از این دست است. بماند که افرادی در این میان ممکن است اقداماتی را علیه این همنوعان که سراسر زندگیشان در رنج و محنت و آواراگی و جنگ بوده انجام دهند. آنگاه پاسخگو کیست؟ هیچ چیزی نباید موجب نفی حقوق اساسی انسانها شود. آنهم انسان هایی که به جامعه ما پناه آورده اند. افغانی، عراقی، پاکستانی ،هندی، یا هر ملیت دیگر. فراموش نکنیم او یک انسان زاده شده با کرامت اخلاقی ست. دامن پاک ملت ایران را به تبعیض و شوونیسم آلوده نکنید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین