کد خبر: ۲۷۶۷۲۸
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱

اوباما: بازگشت کره شمالی به لیست حامیان تروریسم را بررسی می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که بازگشت کره شمالی به فهرست کشورهای حامی تروریسم را بررسی می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌.ان‌.ان گفت کلیه اسناد و مدارک درباره بازگرداندن کره شمالی به فهرست کشورهای حامی تروریسم بررسی می​شود.

اوباما یادآور شد چنین تصمیمی پس از بررسی این موضوع و مشخص شدن نتیجه تحقیقات اتخاذ خواهد شد. کره شمالی بیش از دو دهه در فهرست کشورهای حامی تروریسم در آمریکا قرار داشت و در سال ۲۰۰۸ به دنبال توافق هسته​ای از این لیست خارج شد.

جنگ لفظی کنونی آمریکا و کره شمالی زمانی آغاز شد که هکرهای گروه خود خوانده‌ "محافظان صلح" با استفاده از کلمات رمز یک کارمند پیشین شرکت سونی‌ پیکچرز، به سرور اصلی آن حمله کردند و چندین فیلم‌ در حال پخش و نیز اکران نشده‌ این شرکت را به سرقت بردند. فیلم کمدی "مصاحبه" از جمله فیلم‌های به‌سرقت‌رفته است. این فیلم درباره طرح تخیلی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای قتل کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است.

گروه "محافظان صلح" در نوشته‌ای خطاب به مسئولان سونی، با اشاره به حملات تروریستی یازدهم ‌سپتامبر تهدید کرد که اگر فیلم "مصاحبه" پخش شود، «سرنوشت تلخی در انتظار کسانی خواهد بود که از ترور لذت می‌برند.»

بدنبال آن شرکت سونی اعلام کرد فیلم مصاحبه را فعلا منتشر نمی‌کند.

کره شمالی در واکنش به اتهامات آمریکا دست داشتن در حمله سایبری به شرکت سونی پیکچرز را تکذیب کرد و خواستار تشکیل کمیته مشترک تحقیق با آمریکا در این رابطه شد. اما این کشور بلافاصله به هشدارهای اوباما واکنش نشان داد و آمریکا را به "پاسخ نظامی فوق‌العاده شدید در خاک آمریکا"، تهدید کرد.

کمیسیون دفاع ملی کره شمالی که عالی​ترین نهاد نظامی این کشور شمرده می شود با صدور بیانیه​ تندی تهدید کرد در صورتی که آمریکا این کشور را هدف تحریم قرار دهد، به کاخ سفید و سایر اهداف آمریکا حمله خواهد کرد. در بیانیه هشدار داده می​شود: «مردم و ارتش کره شمالی کاملا آماده​اند تا با آمریکا در همه عرصه​های جنگ از جمله جنگ سایبری مقابله کنند».

کمیسیون دفاع ملی کره شمالی تهدید کرده است «شدیدترین حمله علیه کاخ سفید، پنتاگون و کل خاک آمریکا انجام خواهد گرفت و این حمله بسیار فراتر از "اقدام متقابل و متوازنی" خواهد بود که اوباما اعلام کرده است».

از سوی دیگر رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌اش حمله سایبری کره شمالی به شرکت سونی پیکچرز را به عنوان "خرابکاری سایبری" توصیف کرده و تاکید کرده است که چنین حمله​ای، اقدام جنگی به حساب نمی​آید. وی همچنین گفت که هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه کره شمالی این حمله را در همکاری با کشور دیگری چون چین انجام داده نیز در اختیار ندارد.

پس از حمله گسترده هکرها به سیستم کامپیوتری شرکت "سونی پیکچرز"، ایالات متحده از چین برای دفاع از حملات سایبری که از سوی کره شمالی ترتیب داده می‌شوند، درخواست همکاری کرد.

به نوشته "نیویورک تایمز" آمریکا و چین مشترکا مانع چنین حملات سایبری خواهند شد. به نوشته این روزنامه شبکه اینترنتی کره شمالی عملا توسط چین و به کمک شرکت​های چینی اداره می​شود.

در تازه​ترین تحولات پیرامون ماجرای حمله سایبری کره شمالی پلیس فدرال آمریکا اف بی آی نیز اعلام کرد بدافزارهای بکارگرفته شده ارتباط حمله سایبری علیه سونی پیکچرز با کره شمالی را نشان می​دهد. بر اساس شواهد اف بی آی حمله سایبری علیه سونی پیکچرز شباهت زیادی به هجوم هکرها به بانک​ها، مراکز مالی و مطبوعات کره جنوبی در ماه مارس ۲۰۱۴ دارد.

باراک اوباماهمچنین درباره اوضاع روسیه و روابطش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور گفت: وضعیت اقتصادی روسیه از سیاست نادرست ولادیمیر پوتین شهادت می‌دهد.

وی گفت: سه یا چهار ماه پیش همه می‌گفتند که رئیس جمهوری روسیه همچون یک شطرنج باز حرفه‌ای، غرب و اوباما را شکست داده ولی امروز او کشوری را اداره می‌کند که با کاهش ارزش ارز، بحران و رکود اقتصادی مواجه است. در این میان بسیار دشوار است که بخواهیم باور کنیم که پوتین من یا آمریکا را شکست داده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که کشورش همیشه به دنبال راه حل‌های دیپلماتیک برای حل مشکلات بین المللی بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین