کد خبر: ۲۷۶۷۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹

بارقه امید در لبنان

رسانه های لبنانی که به نزدیک شدن زمان شروع گفت وگوهای بین حزب الله و حزب جریان المستقبل به ساعت صفر خوش بین هستند و سیاستمداران آن را « بارقه امید» خوانده اند، از احتمال شروع این گفت وگوها تا 48 ساعت آینده خبر داده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، رسانه های لبنانی در شماره روز دوشنبه خود نوشتند که براساس آخرین رایزنی های صورت گرفته « نادر الحریری» مشاور « سعد الحریری » رییس حزب جریان المستقبل به همراه « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان و « سمیر الجسر» از فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان از طرف این حزب در گفت وگوهای با حزب الله شرکت می کنند.

« حسین الخلیل» معاون سیاسی « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله نیز به همراه « حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان و « حسن فضل الله» از فراکسیون حزب الله (وفاداری به مقاومت) در مجلس از طرف این حزب پشت میز گفت وگوها می نشینند.

منابعی در گروه 8 مارس گفته اند که احتمال تغییراتی در ترکیب دو تیم گفت وگوکننده حزب الله و حزب جریان المستقبل وجود دارد و در جلسات آینده اعضای دو تیم نهایی خواهد شد.

در همین رابطه روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز دوشنبه خود به نقل از ملاقات کنندگان با « نبیه بری » رییس مجلس لبنان نوشت که گفت وگوهای بین حزب الله و حزب جریان المستقبل قبل ازپایان سال جاری میلادی 2014 کلید می خورد.

رییس جنبش امل لبنان گفته است که دستور کار این گفت وگوها باز است و تنها درباره آنچه قبلا توافق شده است مانند بحران سوریه و سلاح مقاومت ، گفت وگو نخواهد شد.

نبیه بری همچنین اظهارداشته است که شخصا ریاست جلسه اول را برعهده خواهد داشت اما جلسات بعدی گفت وگو با حضور تیم های طرفین ادامه می یابد و در صورت تمایل آنها « علی حسن خلیل» وزیر دارایی و عضو جنبش امل در این گفت وگوها حاضر خواهد شد. 

رییس مجلس لبنان تاکید کرده است که « تلاش می کنیم گفت وگوها جدی و نتیجه بخش باشد و به کاهش تنش های داخلی بویژه در سطح سنی – شیعه منجر شود».

نبیه بری خاطرنشان کرده است که گفت وگوهای حزب الله و حزب جریان المستقبل با استقبال داخلی مواجه شده و هیچ مانعی وجود نداشته و حتی از حمایت منطقه ای برخوردار بوده و این حمایت در مواضع مقامات عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران دیده شده است.

نمایندگان حزب الله در مجلس لبنان از جمله حسن فضل الله و نمایندگان جنبش امل و برخی اعضای گروه 14 مارس بویژه حزب جریان المستقبل در سخنرانی های روزهای گذشته خود با استقبال از گفت وگوهای حزب الله و حزب جریان المستقبل ، آن را « بارقه امیدی» برای لبنان و ملت این کشور با هدف برون رفت از بحران های سیاسی ، امنیتی و اقتصادی دانسته اند.

** اعلام آمادگی شیخ سلفی برای گفت وگو با حزب الله

روزنامه السفیر همچنین نوشت که شیخ « داعی الاسلام الشهال» بینانگذار جریان سلفی در لبنان هم ضمن استقبال از گفت وگوهای حزب الله و حزب جریان المستقبل گفته است که حاضر است با حزب الله وارد گفت وگو شود.

السفیر خاطرنشان کرد: این تغییر موضع و نرمش در سخنان الشهال درحالی است که وی و دیگر شیوخ سلفی لبنانی نزدیک به او در چند سال گذشته در سخنرانی های تند خود علیه حزب الله سخن گفته و دهها اتهام را به آن وارد کرده و حتی دولت و ارتش لبنان را تحت سیطره حزب الله خوانده اند.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد: این موضع جدید الشهال بسیار سئوال برانگیز است بویژه اینکه او اکنون به علت نگهداری سلاح غیرقانونی در منزل « بلال دقماق» یک شیخ سلفی دیگر تحت تعقیب قضایی قرار دارد و « جعفر» فرزندش نیز چند وقت قبل توسط نیروهای امنیتی ارتش لبنان به اتهام ارتباط با گروه های تروریستی بازداشت شده است. 

السفیر درعین حال نوشت: شاید الشهال احساس کرده است که جریان سلفی در سال های گذشته در جنگ سیاسی علیه حزب الله تحت رهبری حزب جریان المستقبل تنها یک مهره برای تحقق برخی دستاوردها بوده و در این میان قربانی شده است بویژه اینکه جریان المستقبل با حزب الله در دولت مشارکت کرده و اکنون می خواهد با آن گفت وگو کند و از سوی دیگر خود مجبور به فرار از لبنان شده و فرزندش در زندان است و به همین دلیل تلاش می کند تا زمان دیر نشده است به کاروان گفت وگوها بپیوندد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین