کد خبر: ۲۷۶۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸

قائد السبسی مدعی پیروزی در انتخابات تونس شد

نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری تونس از پیروزی قائد السبسی بر رقیب خود و رئیس جمهوری کنونی این کشور خبر می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، نتایج اولیه شمارش 75 درصد از آراء انتخابات ریاست جمهوری تونس بیانگر آن است که قائد السبسی، رئیس اسبق پارلمان تونس توانسته 5 / 54 درصد از آراء را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که منصف المرزوقی، رقیب انتخاباتی وی و رئیس جمهوری کنونی این کشور توانسته 5 / 45 درصد از آراء را به دست آورد.

روند شمارش آراء بعد از بسته شدن مراکز اخذ رای در بعد از ظهر روز یکشنبه آغاز شد و هیات عالی انتخابات ریاست جمهوری تونس تا 24 دسامبر مهلت قانونی دارد تا اسم برنده این انتخابات را اعلام کند.

این هیات تلاش می‌کند تا نتایج رسمی را امروز به صورت نهایی اعلام کند.

قائد السبسی، نامزد حزب ندای تونس با کسب بیشترین آراء در مرحله نخست شمارش آراء، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس بیشترین شانس را برای به دست گرفتن پست ریاست جمهوری در برابر منصف المرزوقی که نامزد مستقل به شمار می‌آید، دارا است.

گفته می‌شود که نتیجه نهایی این انتخابات ممکن است یک یا دو درصد نسبت به نتایج اعلام شده تغییر کند.

منصف المرزوقی در سخنانی اعلام داشت که هیچ نظری قبل از اعلام نهایی آراء انتخابات نخواهد داد اما در هر صورت نتایج این انتخابات را هر چه که باشد می‌پذیرد.

نسبت مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس در داخل کشور به 59 درصد رسید.

هواداران باجی قائد السبسی، سیاستمدار قدیمی تونس که در دوران حکومت زین العابدین بن علی صاحب منصب بود در خیابان‌های پایتخت تونس جشن گرفته‌اند.

منتقدان سبسی می‌گویند موفقیت او به معنی بازگشت تشکیلات بی اعتبار سابق حکومتی به رهبری زین العابدین بن علی است که در انقلاب ۲۰۱۱ برکنار شد اما سبسی می گوید او یک تکنوکرات است که ثبات خواهد آورد.

تونس اولین کشوری بود که در جنبش موسوم به بهار عربی یک رهبر دیکتاتور را سرنگون کرد و الهام بخش سایر قیام‌ها در منطقه شد.

سبسی روز یکشنبه در تلویزیون محلی گفت:‌ "من پیروزی‌ام را به شهدای تونس تقدیم می کنم. من از مرزوقی تشکر می‌کنم و اکنون باید بدون خط زدن کسی، همکاری را شروع کنیم."

سبسی که نماینده حزب غیرمذهبی نداء تونس است با به دست آوردن ۳۹ درصد آرا دور اول را برد. دور اول انتخابات در دوم آذر ماه برگزار شد.

سبسی که ۸۸ سال دارد در دوره حکومت زین‌العابدین بن علی رئیس جمهور مخلوع تونس و حبیب بورقیبه، اولین رهبر دوره بعد از استقلال این کشور سمت‌هایی داشت.

او در مناطق ساحلی و ثروتمند تونس از حمایت زیادی برخوردار است و با شعار ثبات و تجربه مبارزه می‌کرد.

منصف مرزوقی، ۶۷ ساله که از فعالان حقوق بشر است، در دوره زین العابدین بن علی، رئیس جمهور قبلی در تبعید بود.

مرزوقی از سال ۲۰۱۱ رئیس جمهور موقت تونس است. او در مناطق فقیر جنوب کشور از حمایت مردمی برخوردار است.

مرزوقی بعد از انداختن رایش گفت که تونسی‌ها باید به خود مفتخر باشند "چون دوره انتقالی به پایانی مسالمت آمیز رسیده است."

تصور می‌شد که مرزوقی احتمالا حمایت حزب میانه روی اسلامگرای نهضت را جلب کند که از زمان انقلاب تونس نقشی مهم در سیاست این کشور داشته اما کسی را در انتخابات نامزد نکرده است.

قانون اساسی تونس پیشتر در سال جاری تصویب شد که اختیارات رئیس جمهور را محدود می‌کند.

رئیس جمهور فرمانده نیروهای مسلح خواهد بود اما فقط در رایزنی با نخست وزیر می‌تواند افسران ارشد را منصوب یا برکنار کند. سیاست خارجی هم باید در مشورت با نخست وزیر شکل بگیرد.

تونس در جریان انتخابات تدابیر امنیتی را تشدید کرد و گذرگاه‌های مشترک مرزی با لیبی، کشوری که دستخوش ناآرامی بوده، را بست.

صبح یکشنبه گروهی از مهاجمان یک مرکز رای گیری را در نزدیکی شهر خیروان هدف گرفتند. نیروهای امنیتی می‌گویند که یک مهاجم را کشته و سه نفر را دستگیر کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین