کد خبر: ۲۷۶۷۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲

زنده‌گیری پلنگ ایرانی/ تصاویر

به دنبال گزارش های مردمی مبنی بر حمله یک پلنگ به حیوانات اهلی، به ویژه سگ های گله در اطراف یک روستا در خراسان شمالی، این پلنگ زنده گیری و به پارک پردیسان در تهران منتقل شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش انجمن یوزپلنگ ایرانی، از مردادماه سال جاری، پلنگی در اطراف روستای تازه قلعه در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان به دام های اهلی حمله کرد که تعداد این حملات از ابتدای پاییز شدت یافت و تا پایان آذرماه، درمجموع 14 سگ متعلق به اهالی این روستا را شکار کرد.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی به صورت فعالانه وارد عمل شد و تلاش کرد تا با به کارگیری روش های مختلف مانند روشن کردن آتش، آتش زدن باروت، پروژکتورکشی و تیزاندازی هوایی پلنگ مزبور را از اطراف روستا دور کند، ولی حملات پلنگ همچنان ادامه یافت.


طی دو ماه گذشته، پلنگ مذکور به سه نفر که از روی کنجکاوی به پلنگ نزدیک شده بودند حمله کرده و در دو مورد باعث جراحت هایی شده بود که این مساله باعث شد مقامات استان از اداره کل محیط زیست بخواهند که در اسرع وقت برای این معضل راهکاری بیابد.

برهمین اساس، زنده گیری پلنگ و انتقال آن به یک زیستگاه دیگر به عنوان آخرین راهکار در دستور کار قرار گرفت ، براساس درخواست مطرح شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، گروهی متشکل از کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی و دامپزشکان مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان به منطقه اعزام شدند تا بتوانند پلنگ را زنده گیری کنند.


با نصب سه تله و آموزش مردم برای همراهی با این برنامه، پلنگ مذکور پس از سه شب به تله افتاد، بررسی های اولیه نشان داد که پلنگ بسیار مسن بوده و دندان های آن کاملا ساییده شده و دارای مشکلات دهان و دندان است. 

برهمین اساس، به جای جابجایی به یک زیستگاه دیگر، تصمیم گرفته شد این پلنگ مسن که به دلیل از دست دادن توانایی در شکار به روستا نزدیک می شد، به مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان تهران منتقل شود تا مراحل درمانی آن زیرنظر متخصصان انجام شود.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین