کد خبر: ۲۷۶۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
گسترش روابط فرهنگی ایران و نروژ

دیدار سفیر نروژ با جنتی+عکس

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سفیر نروژ به برگزاری سمینارهایی در حوزه های ایران شناسی، اسلام و مسیحیت و برخی نقاط مشترک اشاره کرد و دو طرف بر گسترش روابط فرهنگی برای مقابله با خشونت و افراطی گری تاکید کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، علی جنتی روز دوشنبه در دیدار 'اودلیسه نورهیم' به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: گرچه بین ایران و نروژ فاصله جغرافیایی زیادی وجود دارد ولی نقاط مشترک فرهنگی و هنری بسیاری با یکدیگر دارند. 

بر اساس گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی افزود: ایران آمادگی دارد تا با نروژ در زمینه های فرهنگی و هنری از جمله تبادل هیات های فرهنگی و هنری در حوزه های موسیقی، تئاتر، فیلم، هنرهای تجسمی و ... همکاری داشته باشد. 

جنتی ادامه داد: در زمینه های علمی و دانشگاهی نیز ظرفیت های خوبی برای توسعه روابط علمی میان دو کشور وجود دارد که با استفاده از این ظرفیت ها می توان به گسترش روابط دو کشور کمک بسیاری کرد. 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید، با اشاره به حضور نخست وزیر سابق نروژ در اجلاس اخیر جهان عاری از خشونت و افراطی گری در تهران، گفت: دو کشور همکاری های پراکنده ای در حوزه های فرهنگی و هنری با یکدیگر دارند و باید به سمتی برویم تا تفاهم نامه های همکاری های فرهنگی میان ایران و نروژ با هدف مشخص شدن حدود همکاری ها و ایجاد الزامات اجرایی به امضا برسد. 

وی افزود: گفت و گوی مقامات کلیسایی نروژ با مقامات مذهبی جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات مشترکی که اسلام و مسیحیت به آن باور دارند؛ می تواند یکی از زمینه های همکاری میان دو کشور باشد. 


جنتی گفت: برگزاری هفته های فرهنگی و برپایی نمایشگاه های فرهنگی می تواند در شناخت فرهنگ و تمدن ملت های دو طرف نقش به سزایی ایفا کند. 

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی و هنری در دولت تدبیر و امید افزود: در این دولت اقدمات فرهنگی و هنری بسیار خوبی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به تسریع در صدور مجوز چاپ کتاب، نشریات و صدور مجوز فعالیت برای تاسیس موسسات فرهنگی و هنری، فعالیت های هنری مانند تئاتر، موسیقی سینما و... اشاره کرد. 

جنتی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه های فرهنگی و هنری نگرانی خاصی در کشورمان وجود ندارد و اگر برخی اختلاف سلیقه ها در این حوزه وجود دارد؛ طبیعی است؛ همان طور که در حوزه های سیاسی نیز این اختلاف سلیقه ها وجود دارد. 

وی گفت: سیاست دولت تدبیر و امید گسترش آزادی های سیاسی، بیان و مطبوعات است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این سیاست را در پیش گرفته است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های زنان در ایران اظهار کرد: زنان ایرانی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، هنری، مطبوعات و رسانه، کارگردانی فیلم و ... فعالیت های گسترده ای دارند. 

در ادامه، سفیر کشور نروژ در تهران با ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: در اجلاس جهان عاری از خشونت و افراطی گری در تهران حضور داشتم و در آنجا بحث هایی درباره گسترش روابط با کشور ایران داشتیم و در حال حاضر موضوع افراطی گری و مبازه با خشونت در جهان در دستور کار وزارت امور خارجه کشور نروژ است. 

'اودلیسه نورهیم' افزود: فرهنگ و تمدن ایران از قدمت بسیاری برخوردار است و از لحاظ سنت ها، تاریخ و... بسیار کهن است و در حوزه های هنری از جمله تئاتر بسیار قوی عمل کرده و برخی گروه های تئاتر نروژ قصد دارند در این دوره از جشنواره تئاتر فجر کشور ایران شرکت کنند. 

نورهیم، ادامه داد: در زمینه های تحقیقاتی و علمی همکاری های خوبی میان دو کشور صورت گرفته است بنابراین فرصت های بسیاری برای ادامه و گسترش روابط میان دو کشور وجود دارد. 

وی با اشاره به کیفیت بالای فیلم های سینمایی ایران گفت: ایران در این حوزه نقش برجسته ای در دنیا دارد و در زمینه کارگردانی در عرصه بین الملل جوایز خوبی دریافت کرده است و می توان گفت که این کشور کارگردانان زن بیشتری نسبت به دیگر کشورها دارد. 

سفیر کشور نروژ در تهران، با اشاره به پیشنهاد وزیر فرهنگ مبنی بر توجه به مشترکات دین اسلام و مسیحیت ادامه داد: از اولویت های سیاست خارجی نروژ گفت و گوی بین ادیان است و به نظر می رسد تفاهم و احترام به دانستن از فرهنگ یکدیگر به تقویت و گسترش همکاری های دو کشور کمک بسیاری می کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین