کد خبر: ۲۷۶۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۴

ادامه ثبات قيمت مسکن تا نيمه سال آينده

مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی از پیش بینی ادامه روند ثبات در بازار قیمت مسکن تا نیمه سال آینده خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی چگنی افزود: ‌ قیمت مسکن در یک سال و نیم گذشته با وجود نرخ تورم، ثابت بوده یا در برخی موارد کاهش هم داشته است و پیش بینی می‌شود این شرایط تا پایان سال و همچنین نیمه نخست سال آینده ادامه یابد.

وی گفت: اگر حباب قیمت مسکن ناشی از افزایش قبل از این دوره را در نظر بگیریم، شرایط کنونی به معنای از بین رفتن حباب در بازار و واقعی شدن قیمت هاست.

چگنی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمان گفت: در شرایط کنونی تولیدکنندگان علاقه‌ای به تولید مسکن ندارند و باید کمک کرد تا این بی‌میلی رفع شود و تولید افزایش یابد.

مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی تاکید کرد: ‌ در کوتاه مدت هیچ تغییری در بازار مسکن اتفاق نخواهد افتاد و در بلن مدت نیز شرایط به تحولات بین المللی و برنامه ریزی‌های دولت بستگی دارد.

چگنی درباره آخرین آمار خانه‌های خالی در کشور هم گفت: ‌ تعداد خانه‌های خالی در کشور در حال بررسی است اما در تهران با استعلام از وزارت نیرو و بر اساس پایین بودن مصرف قبوض آب و برق به این نتیجه رسیدیم که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد.

وی افزود: ‌اگر به گونه‌ای برنامه ریزی شود که این واحد‌های خالی در اختیار متقاضیان قرار گیرد، ‌ عرضه افزایش می‌یابد با باز هم در کاهش قیمت‌ها موثر است.

مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی میانگین ظرفیت خانه‌های خالی در کشور‌ها را ۵ درصد ذکر کرد و گفت: ‌طبق سرشماری سال ۹۰ تعداد خانه‌های خالی در ایران یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد برآورد شده است که ۸ درصد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ‌شرایط بازار به گونه‌ای است که شرایط را متقاضی تعیین می‌کند و متقاضی قدرت انتخاب و گزینش دارد.

چگنی گفت: ‌ طبق مطالعات جامع حدود ۲۱ میلیون خانوار در کشور داریم که بدون احتساب خانه‌های خالی برای تامین مسکن خانوار‌ها سالانه ۹۰۰ هزار واحد باید ساخته شود.

مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی ادامه داد: ‌ علاوه بر طرح‌های متعدد برای بازسازی و نوسازی واحدهای شهری و روستایی؛ ‌ حمایت از تقاضای مسکن در قالب صندوق پس انداز مسکن و حمایت از عرضه در قالب شکل گیری صندوق زمین و ساختمان در حال اجراست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین