کد خبر: ۲۷۶۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
این جناح و آن جناح نکنیم/ رونق اقتصادی آغاز شده است

رئیس‌جمهور: بگذاریم لکه‌های سیاه با آفتاب سفید شوند

روحانی تاکید کرد: ما همه زیر پرچم جمهوری اسلامی هستیم. ما همه زیر خیمه اسلام هستیم. ما همه به قانون اساسی و رهبری و وحدت و انسجام خود پایبند هستیم. مسایل ریز را کنار بگذاریم. این جناح و آن جناح نکنیم. افتخار ما آن است که مسلمان و ایرانی هستیم. وحدت و برادری و اخوت و یکپارچگی مهم است. اینکه بگوییم یک فردی سه سال پیش و چند سال پیش چنین کرد، نباید اینقدر لکه های سیاه را نگه نداریم. خود آفتاب لکه سیاه را سفید می کند بگذارید آفتاب ایران زمین و آفتاب اسلام اگر لکه سیاهی روی پیراهن ایران است بزدایید. به سفیدی پاک دل ملت افتخار کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رئیس جمهوری در سفر به استان خراسان جنوبی و در ورزشگاه آزادی بیرجند از حضور پرشور مردم استان خراسان جنوبی تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش آفتاب به نقل از ایسکانیوز، رئیس جمهوری با اشاره به پایان ماه صفر و حلول ماه ربیع الاول گفت: امروز اول ماه ربیع و روز هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه است. و می دانید که مبدا تاریخ ما مسلمانان هجرت نبی اسلام از شهر مکه به مدینه است. این هجرت داستان ها و نکته ها و عبرت ها و درس آموزی های فراوانی دارد اما آن قدر این هجرت مهم است که مبدا تاریخ اسلام نه ولادت پیامبر است و نه بعثت اوست بلکه مبدا تاریخ اسلام هجرت پیامبر است.

روحانی گفت: می دانید ما مسلمانان تاریخ خاص خود را داریم و این از افتخارات تمدن  اسلامی است اگر دنیا برای خود تاریخی به عنوان تاریخ میلادی با مبدا میلاد حضرت عیسی را در نظر گرفته است که امشب هم شب میلاد حضرت عیسی مسیح هست اما مبدا ما مسلمانان چه هجری شمسی و هجری قمری هر دو هجرت پیامبر اسلام است و این یک افتخار برای مسلمانان است. این به معنای اتصال جامعه اسلامی به نبوت و رسالت و به وحی آسمانی است.

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه مفاخر استان خراسان جنوبی گفت: این استان دارای نعمت بزرگ مردمان فرهیخته، عالم، دانشمند، ادیب، فقیه و فیلسوف و مردان بزرگی که از تاریخ این سرزمین برخاستند و جوانان عزیز و شهدایی که از این سرزمین از کشور و دین و عزت به خوبی دفاع کردند.

روحانی با ابراز خرسندی از این سفر گفت: چند ماه قبل و در جوار مرقد امام هشتم خطاب به ملت ایران طبق آمار آن روز که از سوی بانک مرکزی کشورمان اعلام کردم، کشور از رکود خارج شد و این خبر بسیار مسرت بخشی بود که از خراسان رضوی و از کنار جوار مرقد امام هشتم به ملت ایران اعلام شد.

وی افزود: می دانید ما از آغاز این دولت با دو معضل بسیار بزرگ مواجه بودیم و لازم بوده این دو معضل را از پیش پای مردم برداریم. اول تورم بالای 40 درصد بود که لازم بود با کمک مردم و همت مسئولین قدم به قدم این تورم را کاهش دهیم و امروز خوشحالیم که تورم را به مرز 17 و 18 درصد رساندیم ، این به این معناست که از آغاز دولت که امروز  16 ماه از فعالیتش می گذرد توانستیم تورم را از 40 درصد به 17 درصد کاهش دهیم. اما در کنار تورم مسئله رکود نیز وجود داشت، یعنی عدم رشد و رونق ما در سال های گذشته و به تعبیر اقتصادی رشد مان منفی بوده یعنی نه تنها به جلو نرفتیم بلکه به عقب نیز بازگشت داشتیم.

روحانی گفت: در سال 1393 در پایان سه ماه اول با محاسبات بانک مرکزی توانستیم  نسبت به 3 ماه اول 92 رشد و حرکت رو به جلو داشته باشیم.

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه در دو سال گذشته رشد اقتصادی منفی بوده است گفت: در سه ماه اول سال کشور دارای رشد اقتصادی بود و در واقع از رکود عبور کردیم و این به معنای آغاز رونق، آغاز شکوفایی، آغاز حرکت به پیش بود و امروز افتخار دارم در خراسان جنوبی به ملت ایران اعلام کنم که بر اساس آماری که دیشب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در سه ماه دوم نیز کشور دارای رشد مثبت است.

وی افزود: مجموعا در شش ماهه اول 4 درصد رشد داشتیم و این را باید با رشد منفی 6.8 درصدی سال 91 مقایسه کرد. در سال 92 هم رشد منفی داشتیم یک مقدار کمتر از 2 و امسال اولین سالی است که دارای رشد مثبت هستیم و در شش ماهه اول  4 درصد رشد داشتیم. وقتی کشوری دو تا سه ماه رشد دارد به معنای آغاز رونق اقتصادی است و ایران نیز به این سمت حرکت کرده است.

روحانی گفت: من به ملت ایران هم به خاطر آغاز ماه ربیع الاول و هم به خاطر هجرت پیامبر اسلام و هم به خاطر دو سه ماهه پشت سر هم رشد اقتصادی مثبت تبریک می گویم. بدانید تمام پیشرفت کشورمان در این 16 ماه به دست توانمند شما مردم ایران انجام شده است . دولت خادم شماست، دولت به دنبال آن است که مطالبات و نظرات شما را با کمک و همت شما به پیش ببرد. اگر ما امروز پیشرفت داریم پیشرفت شما مردم عزیز و کوشای ایران عزیز است.

رئیس جمهوری با اشاره به پیشرفت های حاصل شده در زمینه نفت و گاز گفت: این رشد و پیشرفت در زمینه معادن، صنایع، خدمات و کشاورزی نیز وجود دارد. حتی در زمینه مسکن که حرکتی نداشتیم امسال بعد از 6 ماه حرکت در ساخت و ساز هم به برکت بودجه های عمرانی آغاز شده است.

روحانی گفت: امسال تا کنون نسبت به 9 ماهی که گذشته است برای بودجه استانی 94 درصد بودجه را پرداخت کرده ایم. این در تاریخ سال های گذشته بی سابقه بوده حدود 22 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال جاری در این 9 ماه پرداخت کردیم که این رقم در سال های گذشته بی سابقه بوده است.

روحانی ادامه داد: تا پایان سال رشد تولید گاز ما روزانه 100 میلیون متر مکعب افزوده خواهد شد. در زمینه نفت هم گرچه شرایط جهانی و بویژه توطئه برخی کشورها قیمت  نفت را کاهش داده است اما به حول قوه الهی ما از این مشکلات به همت شما مردم به خوبی عبور می کنیم.

وی افزود: قیمت نفت هم بصورت فعلی باقی نمی ماند هر چه هم که توطئه کنند افق ما روشن است. ملت ما پیروز در تمام صحنه هاست. و برای حفظ این پیروزی یک شرط بیشتر وجود ندارد امیدمان و وحدت و انسجاممان را حفظ کنیم و روز به روز بیشتر کنیم. در مسایل جزئی اختلافات را کنار بگذاریم.

روحانی تاکید کرد: ما همه زیر پرچم جمهوری اسلامی هستیم. ما همه زیر خیمه اسلام هستیم. ما همه به قانون اساسی و رهبری و وحدت و انسجام خود پایبند هستیم. مسایل ریز را کنار بگذاریم. این جناح و آن جناح نکنیم. افتخار ما آن است که مسلمان و ایرانی هستیم. وحدت و برادری و اخوت و یکپارچگی مهم است.

وی افزود: اینکه بگوییم یک فردی سه سال پیش و چند سال پیش چنین کرد، نباید اینقدر لکه های سیاه را نگه نداریم. خود آفتاب لکه سیاه را سفید می کند بگذارید آفتاب ایران زمین و آفتاب اسلام اگر لکه سیاهی روی پیراهن ایران است بزدایید. به سفیدی پاک دل ملت افتخار کنیم.

روحانی گفت: ملت ایران بداند دولت در زمینه نفت و گاز، در زمینه آب، محیط زیست، کشاورزی، گردشگری، فرهنگ، دانش وعلم و اقتصاد دانش بنیان و در زمینه پیشبرد سیاست خارجی برای به کرسی نشاندن حقوق ملت ایران هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد.

رئیس جمهوری با اشاره به طرح سلامت تصریح کرد: دولت یازدهم بعد از 16 ماه افتخار می کند که در ایران کسی نیست مگر اینکه زیر پوشش درمانی قرار گرفته است. دفترچه درمانی برای همه صادر شده است و این افتخار اولین بار بدست دولت یازدهم عملیاتی شده است. ما در زمینه قشرهای محروم و همه آنهایی که زیر پوشش کمیته امداد هستند سبد کالای غذایی را امسال و سال آینده ادامه می دهیم. ما در زمینه سلامت گام بسیار بلندی را برای کاهش آلام همه بیماران انجام خواهیم داد.

روحانی گفت: امروز که به بیمارستان ها می رویم چهره بیماران با 16 ماه پیش فرق کرده است هنوز این راه ادامه دارد ما طرح تحول سلامت را به کمک شما ادامه می دهیم.

وی در ادامه به اشاره بهمشکل کمبود آب در استان خراسان جنوبی گفت: تمام قول هایی که می دهم در سال 93 و 94 اجرایی می شود. این جا سرزمینی است که شما قدر آب را خوب می دانید. می دانیم آب چه نعمتی است و همه تمدن گذشته ایرانی در زمینه حفظ آب و قنوات و احداث آن نشان از این است که ملت همواره قدر این نعمت خدادادی را دانسته و می داند.

روحانی گفت: ما د ر زمینه آب طرح هایی را برای اجرا داریم. چند سدی که در دست اجراست از جمله سد سیاهو در سال 94 اتمام و افتتاح خواهد شد. سد فرخی قائن افتتاح خواهد شد. مجتمع آبرسانی روستایی که انشالله تامین آب 25 هزار نفر را انجام می دهد تا پایان سال عملیاتی خواهد شد .

رئیس جمهوری افزود: تصفیه خانه آب شرب بیرجند نیز عملیاتی می شود و همچنین در زمینه طرح انتقال آب با لوله طرحی 600 کیلومتری برای بخش کشاورزی در سال 93 و 94 اجرایی می شود.

روحانی همچنین به طرح های کشاورزی که قرار است در استان اجرا شود نیز اشاره کرد و در ادامه گفت: در زمینه راه که یکی از مشکلات این استان است. کل راه های استان را در جلسه تهران مورد بررسی قرار دادیم، 100 کیلومتر از این راه ها را در سال 94 و 95 به بزرگراه تبدیل می کنیم. این 100 کیلومتر را بر مبنای اولویت ها اجرا می کنیم. مسئله راه آهن هم اصل اینکه در خراسان جنوبی باید طرح راه آهن اجرایی شود مورد اتفاق جمع هیئت دولت است. ما اهمیت این استان از نظر راه آهن را درک می کنیم در بودجه سال آینده هم ردیف پیش بینی کردیم و هم 10 میلیارد پول برای مطالعه و طراحی در نظر گرفتیم. دولت راه آهن این استان را دنبال می کند تا استان خراسان جنوبی به راه آهن سراسری متصل شود.

رئیس جمهوری با اشاره به مسئله صنعت و معدن گفت: در استان خراسان جنوبی برخی مراکز تولید کار نمی کنند و از همه ظرفیت ها استفاده نمی شود. لذا دولت 60 میلیارد تومان پول تسهیلات در اختیار مراکز تولیدی به عنوان سرمایه در گردش را مصوب کرده و این رقم در اختیار قرار می گیرد. این استان از نظر معادن دارای ظرفیت زیادی است که در این راستا زغال سنگ را دنبال می کنیم.

روحانی با اشاره به مباحث زیست محیطی نیز گفت: منطقه ویژه اقتصادی در بیرجند افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهوری افزود: در این سفر 21 طرح و پروژه به تصویب دولت رسیده و این 21 طرح امشب در شورای عالی اداری استان اعلام می شود تمام این طرح ها تا پایان سال 95 و 96 اجرایی و عملیاتی می شود و دولت 270 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح ها مدنظر قرار دده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین