کد خبر: ۲۷۷۱۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷

زنگ خطر تب مالت در مازندران

ریس انجمن غذایی مازندران با هشدار نسبت به عرضه روزانه 70 تن شیر فله ای در بازار این استان و سیر صعودی ابتلا به تب مالت گفت: دامپزشکی، استاندارد، سازمان صنعت، معدن وتجارت و جهادکشاورزی براین وضعیت کنترلی ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: 'اسماعیل خاتمی مقدم' روز پنجشنبه در نشست روسای جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران و انجمن و تشکل های مختلف غذایی استان در ساری با بیان اینکه سلامت شهروندان با عرضه شیرخام فله ای بشدت در معرض خطر قرار دارد،افزود: آمار های دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد که بیماری تب مالت در استان مازندران روند صعودی دارد.

وی به شیوع بیماری سل و سرایت آن به صورت گله ای در دام های استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت: درچنین شرایطی شاهد فروش فله ای این مواد حساس به انواع میکروب ها در بازار هستیم.

وی با بیان اینکه جذب شیر در صنایع لبنیات استان روند کاهشی دارد، گفت: تقاضا و مصرف محصولات لبنیات از تیرماه تا آبان ماه امسال در استان به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم، تا 30 درصد کاهش یافته است.

به گفته خاتمی مقدم ، وقتی سرانه مصرف لبنیات کاهش می یابد به طور یقین سرانه مصرف انواع پروتئیین نظیر گوشت و مرغ نیز در سبد خانوار کاهش می یابد.

وی از نبود استراتژی ، برنامه مدون و درازمدت دولت در نحوه حمایت از تولید کنندگان انتقاد کرد و ادامه داد: اختصاص یارانه، خرید تضمینی شیر و تبدیل به پودر و کنترل بازار همچنان بدون برنامه است.

رییس انجمن غذایی مازندران به سیاست های حمایتی دولت از دامداران و صاحبان صنایع لبنی اشاره کرد و گفت: باتوجه به کاهش و افت محسوس سرانه مصرف ،در حال حاضر حدود 15 درصد از شیرتولیدی که صنعت قدرت خرید آن را ندارد به صورت خرید تضمینی ازسوی دولت به پودر و یا به شیر خشک تبدیل می شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود، ذخایر شیر خشک کشور تا پایان سال جاری به حدود 35تا 40 هزار تن برسد که این مقدار در واقع به معنی این است که سال آینده به شیر خشک نیازی نیست و باید به فکر صادرات باشیم.

خاتمی مقدم با بیان اینکه با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده شیر و تبدیل به پودر ، نمی توانیم در بازار جهانی رقابت کنیم، ادامه داد: مشکل امروز صنعت دامپروری عدم دریافت شیر خام از سوی صنایع لبنی نیست ، بلکه دامدار معتقد است قیمت خرید بازار متناسب با هزینه شیر خام نیست.

رییس انجمن غذایی مازندران با اشاره به مفهوم خرید تضمینی ، گفت : در خرید تضمینی دولت متعهد می شود که اگر کالای تولیدی بیش از قیمت تمام شده به فروش نرفت ، آن محصول را با قیمتی که کشاورز دچار ضرر نشود، خریداری کند.

وی افزود: به دلیل اهمیت موضوع شیر و لبنیات تاکنون دولت راه های مختلفی را برای حمایت از این بخش تجربه کرد که ازجمله آن پرداخت یارانه به صنایع لبنی، دادن یارانه مستقیم به دامدار، پرداخت یارانه غیرمستقیم به دامدار از طریق عرضه علوفه ارزان قیمت و اخیرا نیز خرید تضمینی شیر است.

خاتمی مقدم گفت: پرداخت یارانه به صنایع لبنی به منظور کاهش قیمت محصولات لبنی و افزایش سرانه مصرف و به تبع آن جذب بیشتر شیر خام تولیدی و مازاد کشور بود که البته در زمان خود منشا اثرات مثبت بود که بعد ازطرح ملی هدفمندی یارانه ها این روش کنار گذاشته شد.

وی افزود: روش پرداخت یارانه به دامدار با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در دستور کار قرار گرفت که خرید تضمینی به شکل دریافت شیر از دامدار و تبدیل آن به پودر شیر خشک به رغم مخالفت کارشناسان در وزارت جهاد کشاورزی در دولت گذشته یکی از روش ها بود که متاسفانه این بار نیز تکرار شده است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: این طرح به دلیل ذخایر شیر خشکی که فراهم کرد و نیز عدم توان پرداخت بموقع مطالبات میلیاردی دامداران که حتی از یک سال هم فراتر رفت، مشکلات عدیده ای برای دامداران ایجاد کرد که قطعا دامداران آن را از یاد نبرده اند.

وی بیان داشت: حدود 70 درصد قیمت تمام شده شیر خام، نهاده دامی است که مهم ترین و گران ترین آن شامل جو، ذرت و کنجاله سویا است و کارآمدترین روش آن است که به این نهاده ها یارانه داده شود.

خاتمی مقدم تصریح کرد: بر اساس آمار واردات نهاده های دامی حدود 2.5 میلیون تن در سال است که با پرداخت 250 تومان یارانه به تنها 30 درصد آن می توان قیمت متورم و غیر واقعی علوفه در کشور را سامان داد و به تبع آن قیمت شیر خام و محصولات لبنی را برای تولید کننده و مصرف کننده قابل تحمل کرد.

وی با اشاره به اخباری راجع به عزم دولت برای صادرات شیر خشک تولیدی بیان داشت: اگر مقرر باشد که شیرخشک تولیدشده به کشورهای اطراف از جمله بازار جدید روسیه صادر شود، باید دید که قیمت شیرخشک تولیدشده در کشورمان می تواند با بازار رقابت کند؟

خاتمی مقدم تصریح کرد: در حال حاضر قیمت جهانی هر کیلو گرم شیر خشک بر پایه دلار سه هزار و 200 تومانی کمتر از هشت هزار تومان است، در حالی که با شیر یکهزارو 250 تومانی قیمت تمام شده در ایران بیش از 11 هزار تومان و با شیریک هزارو 440 تومانی این عدد از 13 هزار تومان فراتر خواهد رفت.

وی با بیان اینکه چگونه می توان با این قیمت ها لبنیات و شیر خشک صادر شود، ادامه داد: کشور بلاروس 75 درصد شیر خشک روسیه را به قیمت جهانی به آن کشور تحویل می دهد و ایران چه سهمی از این بازار را با چه قیمت و کیفیتی می خواهد به دست آورد.

رییس انجمن صنایع غذایی مازندران گفت : از دولتمردان می خواهیم آسان ترین راه را به عنوان بهترین راه انتخاب نکنند و به دامداران توصیه می شود صرفا به خاطر خستگی از چالش طولانی مدت با دولت ، تن به راهکارهای پرهزینه و تهدید کننده آتیه ندهند.

وی افزود : در وضعیت موجود هر سیاست حمایتی باید منجر به این شود که هم قیمت تمام شده شیر خام دامدار کاهش بیاید و از طرفی مصرف کننده نهایی بیش از این از مصرف لبنیات روگردان نشود.

او با بیان اینکه 70 درصد شیر خام تولیدی کشور سنتی و 30 درصد صنعتی است، افزود : روند تولید شیر خام سنتی در کشور در حال کند شدن و شیر خام صنعتی با روند کندی در حال رشد است، اما برآیند این دو افت تولید است.

خاتمی مقدم بیان داشت: افزایش قیمت شیر خام و افزایش قیمت لبنیات عامل مهار رشد مصرف است و امروز به دلیل کاهش تولید شیر خام در کشور و توسعه صادرات ، سهم لبنیات در حال کاهش است، یعنی از سهم پنج درصدی که صادرات لبنیات در کل تولید داشت به سمت 10 درصد رفته و از آن طرف تولید شیر خام کشور کم شده است.

وی افزود : طرح خرید تضمینی شیر خام موجب تقابل دامدار و صنایع با هم می شود، زیرا دولت می خواهد صنایع را وادار به خرید با قیمت 1440 تومان کند.

خاتمی مقدم بر لزوم حمایت از بخش کشاورزی به عنوان یک راهکار و ضرورت گریز ناپذیر تاکید کرد و گفت : روش حمایت متناسب با وضعیت اقتصادی و امکانات موجود متغیر است.

450 واحد شناسایی شده صنایع غذایی مازندران در 9 گروه لبنی، آرد، فرآورده های گوشتی ، روغن، بسته بندی، کنسرو غیر گوشتی ، فرآورده های آردی ، نوشیدنی و کشتارگاه طیور فعالیت دارند.

مازندران هر چند سالانه با تولید 672 هزار تن شیر خام ، رتبه دوم کشور را دارد که 70 درصد آن در واحدهای سنتی و در روستاها تولید می شود اما کارخانه های لبنیاتی استان مازندران سالانه 700 هزار تن شیر به عنوان مواد اولیه مصرف می کنند که فقط 30 درصد آن در استان تامین و بقیه با هزینه حمل چندین میلیاردی از دیگر استان های کشور وارد می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین