کد خبر: ۲۷۷۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶

مؤسسه آمریکایی-انگلیسی: بازگشت تحریم‌ها به وضع سابق دشوار خواهد بود

یک مؤسسه آمریکایی-انگلیسی در گزارشی با موضوع وضعیت اقتصادی در ایران، نوشت حتی در صورتی که مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، بازگرداندن رژیم تحریم‌ها به وضعیت پیش از توافق ژنو، بسیار دشوار خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری فارس، موسسه تحقیقات نظامی و راهبردی «آی‌اچ‌اس جینز» در گزارشی با موضوع وضعیت اقتصادی در ایران و افزایش همکاری‌های تجاری با تهران، نوشته است که حتی اگر مذاکرات هسته‌ای بی‌نتیجه بماند، بازگرداندن رژیم تحریم‌ها به وضعیت سفت و سخت سابق، بسیار دشوار خواهد بود.

جینر این گزارش را تحت عنوان «تحولات اقتصادی جهان موجب شده تا در صورت عدم توافق هسته‌ای، احیای تمام عیار تحریم‌ها علیه ایران، با دشواری مواجه شود»، منتشر کرده است.

در ابتدای گزارش این موسسه آمریکایی-انگلیسی آمده است: «آمار "یورو استات" (مرجع آماری اتحادیه اروپا)، نشان می‌دهد که میزان مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران، در ماه اکتبر 2014، در مقایسه با سال گذشته، 37درصد رشد داشته است.»

این گزارش می‌افزاید: «روز 20 دسامبر، یک مقام ایرانی گفت که چین از طریق سرمایه‌گذاری در داخل کشور، بدهی‌های نفتی خود به ایران را پرداخت کرده است. همچنین روز 17 دسامبر هم رسانه‌های هندی از وزیر محصولات شیمیایی هند نقل کردند که این کشور به دنبال راه‌اندازی مناطق اقتصادی ویژه در ایران است که شرکت‌های هندی را قادر می‌کند در زمینه پتروشیمی در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند.»

آی‌اچ‌اس جینز در پایان نوشته است: «این تحولات اقتصادی نشان می‌دهد که اگر مذاکرات هسته‌ای جاری، به توافقی که ایالات متحده می‌خواهد ختم نشود، کار آمریکا برای آنکه دیگر قدرت‌های اقتصادی را با خود همراه کرده و رژیم تحریم‌های سنگین سابق را علیه ایران احیا کند، بسیار دشواتر خواهد بود.»

بر اساس توافقی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس میان ایران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد، طرف مقابل متعهد شد برخی از تحریم‌های ایران را تعلیق کند. کارشناسان خارجی می‌گویند تعلیق این تحریم‌ها و اثر روانی آن‌ها موجب افزایش همکاری‌های اقتصادی با ایران شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین