کد خبر: ۲۷۷۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶

آغاز دور سوم اکران یک فیلم

با استقبال تماشاگران، دور سوم اکران مستند «شش قرن و شش سال»» آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا،دور سوم اکران مستند «شش قرن و شش سال» از ۶ دی ماه آغاز و تا ۹ بهمن ماه در پردیس سینمایی آزادی، کوروش، موزه سینما، خانه هنرمندان، پردیس سینمایی هویزه مشهد و سینما سوره اصفهان در سینماهای گروه هنر و تجربه اکران آن ادامه دارد.

میرتهماسب تهیه‌کننده و کارگردان این مستند، پیش از این درباره اکران عمومی این مستند گفته است: «از سال‌ها پیش، از کاربرد شیوه‌ی «سود در زمان تولید فیلم» پرهیز کرده‌ و با سرمایه‌ی شخصی خودم فیلم ساخته‌ام. بنابراین همه‌ی تلاشم این بوده تا فیلم‌هایم را به مرحله‌ی پخش و نمایش برسانم و از این طریق، شرایط ساخت فیلم بعدی‌ام را فراهم کنم.»

او با اشاره به نمایش عمومی این مستند مطرح می‌کند: «به عقیده‌ی من اگر فیلم مستند خوب عرضه شود، این، تماشاگران و مخاطبان خواهند بود که سرمایه‌ی فیلم و فیلم‌های بعدی سازنده‌ی آن را تامین خواهند کرد. در چنین شرایطی استقبال مخاطبان و تماشاگران، و رفتن آن‌ها به سینما‌ها برای دیدن این نوع فیلم‌ها می‌تواند حیات سینمای مستند ایران را رقم بزند.»

در خلاصه موضوع این مستند آمده است: «گروهی موسیقیدان تلاشی را آغاز می‌کنند تا تصنیف‌های منسوب به «عبدالقادر مراغی»، برجسته‌ترین موسیقی‌دان، نظریه‌پرداز، نویسنده و شاعرِ ششصد سال پیش را به استناد کتاب‌ها و رسالات کُهن و از لابه‌لای تاریخ و فرهنگ ایران بازیابی و بازخوانی کنند. این گروه پس از شش سال کنکاش و تلاش و تمرین موفق می‌شود آثاری که قرن‌ها پیش از ایران به ترکیه نقل مکان کرده بودند را برای اولین بار ضبط و منتشر کند. در این فیلم پا به پای این موسیقیدان‌ها شاهد کشف دوباره‌ی ملودی‌ها، ریتم‌ها و فرم‌های فراموش‌شده‌ی موسیقی ایران خواهیم بود. آثاری ناشنیده که ریشه‌های موسیقی ایرانی را تا شش قرن به عقب می‌برد و عمیق‌تر می‌کند.»

مستند «شش قرن و شش سال» سال گذشته سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد و جایزه بهترین صدا در جشن مستقل مستند شانزدهمین جشن خانه سینما و تندیس بهترین پژوهش از هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از دیگر جوایزی است که این مستند تاکنون دریافت کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین