کد خبر: ۲۷۷۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
دعوت از روحانی برای سفر به کردستان

قادرمرزی: دولت یازدهم انتظار ندارد هوادارانش، مداحانش باشند

نماینده مردم قروه و دهگلان خاطرنشان کرد: من به عنوان یکی از مبلغان دکتر روحانی امروز جوابی برای مردم کردستان ندارم و امیدوارم دولت یازدهم هرچه سریع تر اقدامات لازم برای جلب اعتماد عمومی مردم استان انجام دهد. چراکه دولت نه در لایحه‌ی بودجه سال 93 و نه بودجه 94 هیچ توجهی به کردستان نداشته‌اند و هنوز عهد اخوت و برادری را که با مردم استان محروم کردستان بسته، نشان نداده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: حامد قادر مرزی، عضو فراکسیون اهل تسنن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم استان کردستان با اکثریت اهل تسنن در انتخابات 24 خرداد 92 به یک روحانی شیعه مذهب رای دادند و این موضوع بارزترین نماد اخوت در کشور بوده و الگوی خوبی است برای نشان دادن وحدت میان مسلمانان اما دولت یازدهم نسبت به مردم کردستان کم‌لطفی کرده و پیام آن‌ها را نگرفته است.

به گزارش آفتاب، اقلیت‌های دینی معتقدند در کشوری که حدود 90 درصد آن را شیعیان، 8 درصد اهل تسنن و 2 درصد آن را باقی ادیان تشکیل می‌دهند، دولت‌ها آنگونه که شایسته و بایسته است به مطالبات اقلیت‌های دینی و مسلمانان اهل تسنن نپرداخته‌اند. این مساله به نوع نگاه دولت‌ها هم بازمی‌گردد. در دولت اصلاحات، اقدامات مثبتی در جهت رفع این تبعیض‌ها صورت گرفت و این اقدامات در دولت‌های نهم و دهم، تا خرداد 92 به صورت مسکوت باقی ماند؛ حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود در شعارهایش از برابری اقلیت‌های قومی و مذهبی صحبت کرد. در بیانیه‌ی شماره سه خود در ده ماده، از تساوی حقوق ادیان و مذاهب گوناگون در ایران و اعطای پست‌های مهم مدیریتی به آنان سخن گفت و این بیانیه نقطه قوتی برای جلب نظر اقلیت‌های قومی، مذهبی از جمله مسلمانان اهل تسنن شد.

 او پس از نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری، علی یونسی را که پیشتر مسئول کمیته اقوام و مذاهب ستاد انتخاباتی‌اش بود، به عنوان دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام، مذاهب و اقلیت‌های دینی انتخاب کرد. نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس، این اقدام رییس‌جمهور را به فال نیک گرفتند و گفتند که این شعارها باید در عمل تحقق یابد.

در همین راستا دکتر حامد قادر مرزی، نماینده مردم قروه و دهگلان و عضو فراکسیون اهل تسنن مجلس شورای اسلامی، سفرهای استانی را اقدامی خوب و پسندیده دانست و به خبرنگار «آفتاب» گفت: باید در  سفرهای استانی برنامه‌ها و طرح‌هایی تصویب شوند که امکان اجرای عملیاتی آن وجود داشته باشد. واقعیت این است که در سه سفر آقای احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم به استان کردستان، حدود هزار مصوبه مطرح شد که حتی ده درصد آن هم اجرا نشد. در مرداد ماه 92، یعنی آغاز به کار دولت یازدهم، هزار و پانصد پروژه نیمه‌تمام در استان کردستان وجود داشت که تا آن زمان حداقل هفت هزار و پانصد میلیارد تومان پول برای اجرا لازم بود. این مسائل باعث ایجاد توقع در مردم می‌شود؛ و وقتی این توقعات عملیاتی نشود، پایه‌های بی‌اعتمادی در مردم شکل می‌گیرید و در نهایت اعتماد عمومی خدشه‌دار می‌شود.

وی در ادامه افزود: تا به حال دولت تدبیر و امید، یازده سفر استانی  داشته که به نظر من در برنامه‌ریزی سفرها به صورت عادلانه عمل نشده است. من چه در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 و چه بعد از آن هوادار دولت بوده‌ام و از طرف مردم کردستان و مجمع نمایندگان استان، گلایه خودم را نسبت به دولت اعلام می‌نمایم چرا که هم در موضوع  دیدار رئیس‌جمهور با مجمع نمایندگان کردستان و هم در خصوص سفرهای استانی دکتر روحانی پاسخ مناسبی به اعتماد عمومی مردم کردستان نداده است.

عضو فراکسیون اهل تسنن اضافه کرد: رییس‌جمهور برای حفظ همدلی اهل سنت و اقلیت‌ها با دولتش باید در کم‌ترین زمان ممکن به استان کردستان سفر و جبران این کم‌لطفی یک و سال و نیمه را کنند.

نماینده مردم قروه و دهگلان خاطرنشان کرد: من به عنوان یکی از مبلغان دکتر روحانی امروز جوابی برای مردم کردستان ندارم و امیدوارم دولت یازدهم هرچه سریع تر اقدامات لازم برای جلب اعتماد عمومی مردم استان انجام دهد. چراکه دولت نه در لایحه‌ی بودجه سال 93  و نه بودجه 94 هیچ توجهی به کردستان نداشته‌اند و هنوز عهد اخوت و برادری را که با مردم استان محروم کردستان بسته، نشان نداده است.

قادر مرزی گفت: من به عنوان یک دوست دولت این مباحث را مطرح می‌نمایم. دولت یازدهم خوشبختانه انتظار ندارد که هوادارانش، مداحانش باشند و توقع ما هم این است که به انتقادات دوستانش بیشتر گوش فرا دهد. مردم اعم از شیعه و سنی درکردستان به شخص حسن روحانی رای نداده‌اند بلکه به برنامه‌های وی در غالب بیانیه شماره 3 درباره حقوق اقوام و مذاهب اعتماد کردند و رای دادند چراکه این بیانیه در طول تاریخ بی‌سابقه بود و به خصوص اهل تسنن بعد از اعلام بیانیه ده ماده‌ای با فراغ بال به روحانی رای داند و ای کاش یک بار رئیس‌جمهور محترم در تلویزیون ولو تلویزیون‌های استانی ظاهر شود و به‌جای سخن گفتن از احترام به مذاهب گوناگون، به بیانیه شماره سه جامه عمل بپوشاند.

وی در ادامه افزود: مردم کردستان آن بیانیه را به عنوان عهدنامه دکتر روحانی با اقلیت‌های دینی  می‌پنداشتند و طبیعی است که توجه دولت به بیانیه شماره 3، به عنوان قدردانی از مردم کردستان و کلا اقلیت‌های دینی و قومی که به ایشان در انتخابات رای دادند، محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس در پایان سخنانش با اشاره به مطالبات اصلی سنی‌نشینان کردستان، خاطرنشان کرد: مردم کردستان، مسلمانان سنی شافعی هستند که بیشترین نزدیکی را به مذهب تشیع دارند و با اقلیت شیعه‌نشین این استان با خوبی و برادری زندگی می‌کنند و توقعات مذهبی ندارند بلکه خواسته‌ی آنها رعایت حقوق شهروندی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین