کد خبر: ۲۷۷۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰

بهروز غریب‌پور: مدیریت تئاتر، شناخت و تدبیر می‌خواهد

بهروزغریب پور، نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما تزریق اعتبارات هنگفت را تنها راهکار بهبود وضعیت هنرنمایش نمی داند و معتقد است: بدون برنامه ریزی لازم و هدف داراین اعتبارات هیچ فایده ای برای رفع مشکلات این هنر در بر ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس فرهنگی: این هنرمند با سابقه حوزه نمایش حمایت های چارچوب دار و اصولی دولتی از هنر نمایش را واجب و ضروری می داند و معتقد است: مدیریت حوزه نمایش بدون شناخت و اشراف به کاربرد و کارایی تئاتر ممکن نیست.

به گزارش آفتاب، بعد از برکناری حسین طاهری از سمت اداره کل هنرهای نمایشی هنرمندان انتظارات و خواسته های خود از مدیریت جدید را مطرح می کنند.

شنیده ها حاکی از عملکرد غیرموفق حسین طاهری در کسوت مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی بوده است. بهروز غریب پور علاوه بر هنرمند بودن سوابقی اجرایی  همچون مشاور فرهنگی شهردار تهران  وبنیان گذار و مدیر فرهنگسرای بهمن را بر عهده داشته است. در گفتگو با آفتاب به ویژگی های مدیر موفق حوزه نمایش اشاره کرده و می گوید :«پیشینه مدیریتی غیر تئاتری ،عدم تعامل مناسب با خانواده تئاتر و عدم اعتماد به نیروهای فعال تئاتربزرگترین نقاط ضعف مدیریت گذشته اداره کل هنرهای نمایشی بوده است. البته این نکاتی است که باید از روز نخست انتخاب مدیران حوزه نمایش آن را در نظر گرفت که معمولا فراموش می شود.»

استاد هنر نمایش عروسکی تاکید کرد: تئائر کشور ما مدیری نمی خواهد که یک شبه 180 درجه همه چیز را واژگون کرده و از نو بسازد .تئاتر مدیری می خواهد که با تدبیر مشکلات حداکثری را به حداقل مبدل کند نه اینکه مشکلی بر مشکلات بیفزاید.

وی ادامه داد:برخی تصورمی کنند افزایش بودجه و اعتبارات تنها راه رفع موانع و مشکلات تئاتر است اما در واقع چنین نیست. پول اضافه و بی برنامه بلاتکلیفی و عملکردهای غلطی همچون برگزاری جشنواره های مکرر را به دنبال دارد.علاوه بر این مدیر آگاه و مسلط با بهانه اینکه خانه از پای بست ویران است از خود رفع تکلیف نمی کند بلکه با برنامه ریز صحیح پایه رفع مشکلات و معضلات را بنا می کند.

وی خاطرنشان کرد:مدیریت هنر تئاتر موضوعی استراتژیک است ؛تاکتیک ، تدبیرو شناخت می طلبد.

 غریب پور که استاد هنر نمایش عروسکی نیز هست به موضوع خصوصی سازی تئاتر نیز پرداخت:«بخش خصوصی همواره به موضوع سود و زیان فکر می کند و این در همه جای دنیا پذیرفته شده است. به همین سبب است که گاهی ما نمایش های سطحی که فروششان تنها با چند بازیگر مشهور تضمین می شود را برروی صحنه داریم .

وی گفت تئاتر تریبون هنری کشور است و به هویت ملی بستگی دارد ؛ هنرمندان بزرگی را به گستره فرهنگی کشور اضافه می کند. به همین دلیل حمایت دولتی و هدفمند را نمی توان از تئاتر برداشت و این هنر را تنها در چارچوب سود وزیان بخش خصوصی دید. غریب پور تاکید کرد:«در کشورهای پیشرفته که که فروش گیشه اقتصاد تئاتر را تامین می کند 25 درصد حمایت دولتی از تئاتر همیشه وجود داشته و دارد و بنابراین نمی توان با گفتن خصوصی سازی نگاه غلط و بی توجهی به تئاتر را نهادینه کرد .»

مدیر اسبق کانون نمایشهای عروسکی مرکز هنرهای نمایشی ، افزود :«اینجا نقطه ای است که اهمیت  حضور و نظارت مدیریت یک مدیر موفق خودش را بیشتر نشان می دهد مدیریتی که وظیفه خود را از جهت هویت بخشی هنر تئاتر می شناسد و از سوی دیگر از تعامل با بخش خصوصی نیز غافل نیست و اقتصاد تئاتر را درک می کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین