کد خبر: ۲۷۷۴۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲

مواضع پوتین و اثر تحریم‌ها بر روسیه

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تلویزیون فرانسه هفته گذشته گفت: «ما در طول تاریخمان در موقعیت‌هایی از این بدتر هم بوده‌ایم. اما هربار قوی‌تر از این بحران‌ها بیرون آمده‌ایم. این بار نیز این اتفاق خواهد افتاد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس بین‌الملل: داد و ستد میان روسیه و آمریکا 7 درصد رشد کرده است. این در حالی است که چندی پیش ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه روسیه به دلیل عقب‌نشینی‌نکردن از جنگ با اوکراین و تصرف آن، وضع کرد. پست ولادیمر پوتین این خبر را منتشر کرد. بر اساس خبرگزاری اینترفکس پوتین گفته است: «هنگامی که به داده‌ها نگاه کردم، کمی شگفت‌زده شدم.»

به گزارش «آفتاب» به نقل از واشنگتن، این خبر همچنین مقامات اداره بازرگانی آمریکا را متعجب ساخته است. اداره‌ای که می‌گوید در حالی که صادرات آمریکا به روسیه در سال 2014 نسبت به سال گذشته 1 درصد افزایش داشته است، واردات از روسیه 13 درصد کاهش یافته است.

با وجود تنش‌های میان دو کشور هر کدام از آنها تعبیر خود را از این تحریم‌ها و بحران‌ها دارند. دولت آمریکا و اروپا تاثیرات تحریم روسیه را عمیق می‌دانند اما پوتین معتقد است که هرگونه سختی موقتی است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تلویزیون فرانسه هفته گذشته گفت: «ما در طول تاریخمان در موقعیت‌هایی از این بدتر هم بوده‌ایم. اما هربار قوی‌تر از این بحران‌ها بیرون آمده‌ایم. این بار نیز این اتفاق خواهد افتاد.»

با وجودی که هر دو طرف مصرانه در تلاشند تا صحت ادعای خود را ثابت کنند، هر دو طرف بر سر این توافق دارند که تغییرات بزرگی علیرغم کاهش ارزش روبل، در شرف اتفاق افتادن است. آنتوان سیلانوف وزیر اقتصاد روسیه روز جمعه اعلام کرد که بودجه این کشور با 3 درصد کسری مواجه خواهد شد، البته اگر قیمت نفت بالا برود این کسری منتفی خواهد شد.

پوتین هفته گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که اقتصاد کشورش ظرف دو سال آینده ترمیم خواهد شد و به جای نخستش باز خواهد گشت. اوباما هم چنین مدت زمانی را برای اقتصاد روسیه پیش‌بینی کرده است البته در روندی کاملا برعکس آنچه پوتین به آن امیدوار است.

فراتر از اعتماد به نفس بالای پوتین و محبوبیت داخلی‌اش که در نظر سنجی‌ها هویدا می‌شود، مقامات آمریکایی معتقدند که تجار باهوش در روسیه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

یک مقام مطلع که خواست نامش فاش نشود به واشنگتن پست گفت: «ما نمی‌گویم که روس‌ها قرار است علیه پوتین به خیابان‌ها بروند و اعتراض کنند، بلکه منظور ما اعتراضی آرام است. اعتراضی از مردم ثروتمند و قدرتمند که به پوتین وابسته اند و پوتین به آنها وابسته است.»

او افزود: «البته اگر پوتین رویه خود را تغییر دهد اعتراض عمومی در کار نخواهد بود اما ادامه رهبری برای او سخت‌تر خواهد شد.»

یکی دیگر از مقامات می‌گوید: «منظور ما این نیست که روس‌ها محکم نیستند. آنها محکم هستند و این دوران سخت را سپری می‌کنند اما تاثیرات آن بر جامعه اشان بسیار زیاد خواهد بود و طرز تلقی آنها را از رهبری تحت تاثیر قرار خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین